"
Du er her: Forside > In the pit - Oslo Børs > Msl : Mot 100 mill. i 2000
Msl : Mot 100 mill. i 2000
Future
01.12.2000 08:42
#631

Endre
2000 - LANGT BEDRE ENN FORVENTET

God morgen alle Msl-folk. Friheten til å åpne en ny topic lot seg ikke stoppe. Vi har vært gjennom en litt traurig periode. Da er det viktig å starte litt på nytt med nye tanker og nye vyer. "Egen suksess er bra, men andres fiasko gjør også godt" - det kunne nesten vært det halmstrået som vi nå kunne holde oss til. Har brukt en god del tid i det siste til å gjennomgå forventet resultat i år 2000 for Msl. Har og hatt samtaler med andre omkring det. Vi har hittil hatt vurderinger i retning av ca. kr. 1- pr. aksje, dvs, rundt kr 75 mill.kr.

På bakgrunn av tall som har vært lagt frem fra andre tankrederier både her og i utlandet kan det se ut som om de anslagene har vært litt forsiktige. Msl har to skip som nå går på svært høye rater med en enorm dagsfortjeneste. Utgiftene er ektremt lav pr skip: ca. 10.000 dollar pr skip. Det er derfor to gullgruver som nå seiler der ute. 4 .kv. blir med andre ord sannsynligvis langt bedre enn forventet.

Vår foreløpige konklusjon er at Msl på årsbasis 2000 kommer ut med et overskudd tett opp mot 100 mill.kr., dvs. ca. kr. 1,30 pr. aksje - og det er ektremt bra.Da selges Msl i øyeblikket for en P/E på 3.2.

I lys av dette har jeg og gjennomgått en mulig utvikling for Msl i årene som kommer:

2001:
Moscliff og Mosocean kan med dagens ratenivå seile inn en fortjeneste på ca. 250 mill.kr tilsammen. Dette er tall som en artikkel i Finansavisen nylig opererte med - og som jeg nå ser er mer realistisk enn jeg opprinnelig trodde. Vi snakker om kr. 3,30 i fortjeneste pr. aksje dette året.

VIDERE:
Mot slutten av 2001 kommer det første nye skipet på vannet. Sannsynligvis kommer dette skipet til å gå rett inn i et langsiktig transportoppdrag, hvis det ikke kommer et tilbud som fort kan gi 12-15 mill.dollar rett i lommen på KS´et. Hvert nytt skip kommer på årsbasis til å gi ca. kr. 2,50-3.00 pr. aksje i fortjeneste. Det dreier seg om 3, kanskje 4 nye skip. Det trengs ingen store regneferdigheter for å skjønne at dette gir STORE penger, litt mer for hvert år som går nå.

Jeg tror markedet i dag i alt for stor grad priser Msl ut fra status quo. Det er absolutt ingen dynamikk i den verdi som vi nå ser. Etter hvert som markedet skjønner at dette er alvor og at vi her har å gjøre med et fantastisk potensiale i løpet av 4-5 år, så kommer og markedet løpende.

Husk at det ikke var lenge siden at FRO sto i kr. 16-!!
Når det gjelder Msl snakker vi ikke om en doblingskandidat i løpet av de neste 4-5 årene - heller ikke om en tredobling. Vi snakker om en 10-dobling i løpet av disse årene.

- så kan vi le litt av de som låner penger for å kjøpe seg inn i Msl på morgenkvisten for å spekulere i tiøringer. Ha en fortreffelig dag.
MERCEDES
01.12.2000 08:49
#58

Endre
FUTURE!
Dette er knallbra. Jeg forstår rett og slett ikke hva som skjer med MSL.
GULLGRUVE SPØR DU MEG!
Det må snart gå opp for folk flest hvor underpriset MSL er.
Jeg kommer ikke til å selge MSL før om 4 år, da selger jeg til en pris av 50-60 kr.
Så får de andre hive seg utpå IT og denslags tapsprosjekt,
mens vi andre sitter rolig og TJENER penger!
Future
01.12.2000 09:03
#632

Endre
Lett for å bruke den gamle topicen. La den død ut - sammen med det elendige kursnivået.
Lim Gordon
01.12.2000 09:09
#247

Endre
Børsene går opp i østen, ratene stiger, stor interesse for
for time charter. Nei her i gården er det ingen pessimister. Hvis noen finner en aksje med større potensial på OB, må de skynde seg å fortelle meg det. Hvis ikke bruker jeg de siste kronene jeg har til å kjøpe meg opp i MSL idag.

Lim*
Future
01.12.2000 09:09
#633

Endre
FRONTLINE SATSER PÅ NYBYGG - Når slår han til overfor Msl??
 
"John Fredriksen skal ha sikret Frontline kontrakter for to suezmax-nybygg. Begge skipene skal leveres neste år.
Skipsreder John Fredriksen har mye å gjøre om dagen. Det er kjent at "Fredde" i disse dager forsøker å overta Osprey Maritime. Samtidig skal han være i forhandlinger med det japanske Sasebo-verftet for en kontrakt på to nye suezmax tankskip for Frontline. Ifølge shippingavisen TradeWinds skal nybyggingskontrakten ha et omfang på 106 millioner dollar.
Kilder i skipsmeglermiljøet mener at kontrakten allerede kan være undertegnet, mens andre kilder avviser at prosessen har kommet såpass langt. Frontlines offisielle kommentar går ut på at en avtale vil medføre en børsmelding når den blir undertegnet. Ifølge TradeWinds ventes det at Frontline vil offentliggjøre avtalen i løpet av desember. De to suezmax-skipene skal leveres i henholdsvis tredje og fjerde kvartal neste år til en pris på rundt 53 millioner dollar per enhet."

Som det fremgår - Fredriksen har startet desemberjakten på enda mer profitt. Her er mannen som vet at tankmarkedet komemr til å bli en gullgruve i årene fremover. Han er i ferd med å sope markedet - når soper han Msl med seg??

I tillegg skal Fredriksen ha sikret kapasitet for tre VLCC-nybygg ved Hitachi Zosen-verftet. Det skal dreie seg om kontrakter eiet av Golden Ocean. Fredriksen har muligens sikret seg disse med tanke på å selge skipene til Frontline ved en senere anledning.


Pølsa
01.12.2000 09:24
#650

Endre
Jepp Future!

Pølsa er igjen ute av sin kortvarige depresjon :-) Jeg er på bena med ny optimisme og pågangsmot. Har i den anledning oppdatert dagens kommentar, chart ( som ikke ser pent ut ) og artikler. Les artikel fra Maritime Direct om fraktavtaler!

MSL infoside


Mvh. Pølsa

Lim Gordon
01.12.2000 09:46
#248

Endre
Ja, nå ser dere at alle børsene i Europa åpner opp, sansynligvis basert på etterbørs i US. Så nå må dere sørge for å snu psykologien i aksjen og ikke gi dem bort!

Lim*
Alopex
01.12.2000 09:49
#463

Endre
Festlig regnestykke Future.

Dersom det hadde vært ubetinget riktig og uten risiko ville ikke kursen vært hva den er eller MSL ville vært kjøpt opp. Regnestykket ditt mangler f.eks. fullstendig kostnaden ved nybyggene og hvordan disse skal betales. De gamle skipene kan selvsagt ikke seile inn et pent overskudd per aksje og så plutselig ligger det to ny båter på vannet. Alt overskudd fra de gamel skipene går rett i de nye. I tillegg må anatagelig MSL ta opp betydelig lån for å finansiere disse og her kommer da økte kostnader i forbindelse med lånet. MSL bygger opp en større flåte som selvsagt betyr økte verdier i selskapet, men slik du fremstiller det ser det ut som ditt estimat per aksje er kontanter som står igjen på konto ved årsslutt. Verdiøkningen vil i første rekke de neste to årene ligge i en større flåte som forhåpentligvis betales raskt gjennom gode rater. Her ligger også usikkerheten. Vil ratene holde seg? Det siste året har vist hvor ustabil og uforutsigbar både oljepris og tankrater kan være. Hvis dette markedet snur og de nye båtene ikke får utnyttet kapasiteten har MSL problemer. Det er denne utsikten som nå er en del av prisingen. Potensialet er selvsagt kjempestort, det kan vi være enig om. Kommer det en melding om langsiktige avtaler tror jeg kursen raskt vil gå den rette veien.
galikula
01.12.2000 09:52
#418

Endre
Ser ut som det skal bedrives bunnfiske i dag og, kjøper står på 4,00. Nå må selger få på seg buksene igjen og stå imot.
Enig med Pølsa, gårsdagens depresjon er ristet av, vi er klare for reisen videre.

Til Akkar: Mitt innlegg ang. IT var IKKE en kommentar til ditt. Derimot snakker vi her om ironi....
Akkar
01.12.2000 10:14
#29

Endre
RE Galikula

Den er grei, misforsto visst selv, jeg. Beklager!
Akkar
01.12.2000 10:20
#30

Endre
Ser ut som truseskvetterne ikke har forlatt aksjen enda. Er det noen som vet hvem som gir bort aksjene? Er det tilfeldige småsparere, eller?
Har vondt for å tro det ettersom 4Q er like om hjørnet, analyser ventes (positive) og siste opsjon erklæres. Kan vel også være noen som trenger cash før jul? Synd at aksjen er så lite likvid at disse skulle greie å styre utviklingen.
akkja
01.12.2000 10:41
#35

Endre
Skikkelig rævva ordrebok. To fattige kjøpere på 4,10 og 4,05.
Greit nok at denne kanskje skal opp på sikt, men for en som muligens trenger cash snart, bør man da vurdere å komme seg ut nå? I det siste har det jo bare gått en vei..
Jeg vet at de fleste i denne topicen vil svare at "de som selger nå må være komplett idiot", men det sa dere vel også på nivåer som ligger godt over de vi ser nå.
Mulig at prisingen av msl er hinsides all fornuft, men så lenge markedet vil ha det sånn, så blir det sånn.
Da kan man mase så mye man vil om stigende inntjening osv.
Hvis kursen faller på så gode nyheter som har vært i det siste, hva da når de dårlige nyhetene kommer?
Jeg ber om forståelse for min frustrasjon.
Shogun
01.12.2000 10:50
#526

Endre
Re akkje
Er det ikke bare å selge da, det er forskjellige syn på aksjen, det tror jeg alle respekterer.

mvh
Shogun
Timmie
01.12.2000 10:57
#40

Endre
Jo lenger dette tullet fortsetter, jo mer fristende maa det vaere for andre rederier aa kjope hele greia. De kan jo naa faa hele MSL for 7 kr. Det boer vel vaere mer fristende enn aa bestille nye skip.
Pølsa
01.12.2000 10:58
#651

Endre
RE akkja:

Det er ofte slik an en kommer i en situasjon som tilsier at en må selge grunnet behov for cash. Vi er nå i en meget negativ periode på Oslo Børs. Det er ikke lenge siden det var dagligdags med ATH for TOTX. Å selge nå er generellt dårlig strategi og man må som regel bite i seg et tap som svir lenge i lommeboka og hukommelsen. Kan ikke råde deg valget må du selv ta. Jeg for min del har fjernet min egen del av hjernen som sier salg. En form for delvis virituell lobotomering :-)

Husk at de som har gått ut av aksjen de siste dagene ikke har påvirket Mosvold så veldig negativt. Salget har dreid seg om få aktører, resten ser ut til å holde. Det vil derfor mest sannsynlig stig når vi inntrer et "bull" marked igjen.

Men hvem kan se inn i morgendagen....................

MSL infoside


Mvh. Pølsa




[Endret 01.12.00 10:58 av Pølsa]
[Endret 01.12.00 11:00 av Pølsa]
Alopex
01.12.2000 10:59
#464

Endre
Riktig akkja.

Det er nå eng gang markedet som bestemmer. Det er en masse selskaper som det kan argumenteres likedan for. Mange venter på en angivelig MSL-analyse, som selvsagt bare er et ST-rykte og må tas for det. Skulle det likevel komme en positiv analyse er det ikke sikkert det vil bety noe som helst. Det kom nettopp en anbefaling på MEC med kursmål langt over dagens uten at det ble omsatt en eneste aksje mer av den grunn. Se på NOI i dag og kjøpsanbefalingen som har kurspotensiale nesten 6-gangern av dagens kurs. Tror dere NOI blir dagens vinner for det? Neppe. Se på gamle KEN diskusjoner. Her var det omfattende analyser, nærmest ingen risiko, selskapet hadde flust med ressurser - lave driftskostnader, de tjente penger som bare det, og støttenivået på 4 var nærmest som et betonggulv. Svipp så var KEN under 3, resultatet eri minus og det er store spørsmål om ressursene de sitter på holder mål.

ST har en egen evne til å legge sin elsk på passe illikvide aksjer, og med mulighet for å argumentere for et stort nærmest garantert potensiale. Ofte blir dette bom og det er vel klart at i en del tilfeller har tradernes mål vært å få aksjen til å fluktuere innenfor et tradingrange. MSL er i ferd med å få litt av det samme syndromet. Mye hausing, gode medlinger kommer men kursen faller, volumet avtar, truseskvettere selger seg ut og kursen faller, og aksjen dør. La oss endelig ikke håpe dette skjer med MSL, men jeg begynner å kjenne igjen konturene av tidligere ST-fadeser.
Akkar
01.12.2000 11:00
#31

Endre
Jeg har sagt det før og sier det igjen: Slutt å skule til ordreboka. I dagens situasjon er det idioti av kjøper å legge seg i boka. Det er nok av truseskvettere som tror at alle kjøperne ligger her og som dermed legger seg inn med lavere og lavere kurs. Til slutt er det jo en som selger og noen har fått billigaksjer.
Dr.doogie
01.12.2000 11:16
#19

Endre
re...
og hvordan blir kjøper idiot av dette???????
Pølsa
01.12.2000 12:10
#653

Endre
RE:

Tror nok Akkar skulle ha ment å sette "selger" i steden for "kjøper".

Er det noen som får opp hvem som kjøper og selger Mosvold? Jeg har vært inne på Oslo Børs men får ikke noe liv på MSL der.

MSL infoside


Mvh. Pølsa




[Endret 01.12.00 12:10 av Pølsa]
Timmie
01.12.2000 12:10
#41

Endre
Future: Det vil vel bli en viss avmatning i okonomien i 2001 naar en ser paa USA for tiden osv. Derfor troro jeg 250 mill i overskudd er for hoyt, det ville gi en P/E for 2001 paa 1.3. Men det som har vaert tilfelle, er at USAs okonomi har vokst kraftig de siste aarene uten at dette har hatt spesielt sterke koblinger til oljeforbruket. Med andre ord er oljeforbruket mer stabilt naa, og svinger ikke saa sterkt med business cycles. Derfor ogsaa IEAs analyse om fortsatt stigende oljeforbruk selv om vi kan vente en okonomisk tilbakegang. Asia bruker jo ogsaa stadig mer. Saa naar avmatningen kommer, vil dette ikke fore til store utslag paa oljeforbruket som foer. Men la oss si en viss avmatning i tankratene ogsaa, paa linje med de som har vaert i 3 Q, vil MSL seile in en nettofortjeneste paa ca 160 mill NOK i 2001, noe som med dagens kurs skulle tilsvare en P/E paa 2.1 i forhold til 2001. Men ogsaa dette viser at dagens kurs er latterlig og bunner mye i usikkerhet, kanskje ogsaa i at noen vil ut p.g.a manglende taalmodighet og vil inn i IT-sprettballene. Jeg synes dette borger for ro og taalmodighet.
Future
01.12.2000 12:19
#634

Endre
Har fått mer info i dag om at det forhandles om langsiktige kontrakter rundt Msl´s nybygg. Offentliggjøring - det vte jeg ikke når - men det snakkes om 2-3 uker. Vi får se hvor mye det er i det, men en langsiktig avtale vil få kursen til å eksplodere skikkelig. Se elllers dette utklippet:

"!TANKMARKEDET
Økende periodeaktivitet i tank
 
Mye tyder på at befrakterne i økende grad ønsker å sikre seg tonnasje på lange kontrakter. Aktiviteten i dette markedet er stigende.

Av :Petter Narvestad
Fredag 1. desember 2000 9:12
 
Aktiviteten i periodemarkedet har tatt seg opp den seneste tiden. Ifølge Maritime Direct er det så langt i år inngått 87 lange kontrakter i tankmarkedet, mot 73 kontrakter på samme tid i fjor.
Det er den seneste tiden registrert flere lange kontrakter for suezmax tankskip. Sist ute er et sip fra Metrostar som skal ha fått en treårig kontrakt til 31.000 dollar per dag. Befrakter er traderen Sempra.

I forrige uke ble det inngått to lange kontrakter for suezmax-skip til rekordnivåer.

I afrmax-markedet har Stentex tatt inn Valiant (93.136 dwt, 1996) for et treårig tidscerteparti til 22.500 dollar per dag.

Aframax-rederiet Teekay skal ha tatt inn "Seaservice" (107.000 dwt, 1998) på en ettårig kontrakt til 23.000 dollar per dag.

I VLCC-markedet er "Pacific Power" (245.653 dwt, 1988) sluttet inn til en kort lagerkontrakt. Skipet er sluttet fo ren måned med opsjoner på ytterligere to ganger en måned. Dagraten er 58.000 dollar. Skipet skal ligge som lager i Den arabiske gulf."


Papps
01.12.2000 12:22
#1070

Endre
Pølsa

NT og NO er de største kjøperne, flere forskjellige selgere, ingen som utmerker seg spesielt.
Alopex
01.12.2000 12:26
#465

Endre
Usikkerheten som gjør at kursen ligger riktig på dagens nivå begynner allerede å materialisere seg. Les finansavisen. Fallende tankaskjer i USA og oljelager som ser langt bedre ut enn forventet. Tror MSL fremover faktisk skal ha store problemer med å nærme seg eller gå over 5. Antagelig brytes 4 på vei ned om ikke en eller annen melding fra selskapet snur dette.

MSL-topicene har vært meget gode med masse faktainformasjon, men alt for lite kritisk. Det er faktisk mange ting som kan gå på ræva. Lavere rater og noen ikke full kapasitetsutnyttelse fremover så får MSL store problemer med å finansiere de nye skipene og samtidig presentere gode resultater. Er det ikke litt påfallende at så få store er interessert i MSL-aksjer.
Solan68
01.12.2000 12:29
#34

Endre
Hvem handler MSL:

På Stoclink viser dagens handler (15 min forsinket)
søk på enkeltaksje og klikk på
dagens handler, her kommer også fullt navn på meglerfirmaene.

http://www.stocklink.no/bin/Server?x-service=showTrades&security_oid=590&security_name=Mosvold+Shipping+Ltd.
Future
01.12.2000 13:02
#635

Endre
Re Alopex:

Vi må nok leve med fluktasjoner i tankmarkedet, men det er et godt stykke vei fra det og til å male en viss mann på veggen. Synes det er flott med litt "antihaussing" - spesielt for dem som er ute etter å fylle opp.

I sine bestillinger av nye skip har Mosvold Shipping tatt god høyde for at tanmerkedet kommer til å bevege seg opp og ned nå fremover. De to første skipene har disse betalingsbetingelsene (sitat fra 3.kv. meldingen):

"The payment terms for the shipbuilding contracts entered into by the Limited Partnerships are agreed as 10% upon signing of contract, 20% during construction period, and 70% upon delivery. The second and third instalments for the first contract are due in november 2000 and February 2001. The equivalent dates for the second contract are april 2001 and November 2001."

Som grunnlag for finasieringsplanen ligger det faktum at markedet kommer til å svinge en del. Det er ikke slik at et ratefall vil skape betalingsproblemer. Her kommer enda et sitat:

"In the short term we believe world oil trade to flatten out or decline moderately. In the medium term there will be a need for more OPEC oil, primarily from the Middle East"

Har gått grundig gjennom det som ligger til grunn for ekspansjonsplanene til Msl. De virker gjennomtenkt og bygger aldeles ikke på super-rater, så langt derifra. Her er det snakk om et marked, som selv med klar tilbakegang, vil ligge godt over de marginer som Msl sine planer bygger på. Derfor er det heller ingen grunn til spekulasjoner. Spørsmålet er egntlig stikk motsatt - nemlig - hvor mye penger kommer selskapet til å tjene? - ikke tape.

Ser ellers en viss panikk i rekkene. Helt normalt når blikket fryses til det som skjer. Og hva med meg selv? - sitter helt rolig og venter på at det skal slutte å blåse og at Msl skal komme med de meldingene jeg venter på. Da må daytraderne snu lynkjappt i døren hvis de skal være med.

Lim Gordon
01.12.2000 13:05
#249

Endre

Usikkerheten som råder i MSL-aksjen, har vi da berørt mange ganger, Alopex. Men den er ikke større enn den er i FRO, som også seiler uten lange certepartier. Det synes helt klart, kommer det ingen langtidskontrakter, kommer det heller ingen storfisker inn.

Lim*

Timmie
01.12.2000 13:19
#42

Endre
En maa nok holde gluggene fast til fundamentale forhold i tankmarkedet, ikke kortsiktige svingninger. Klipper inn en melding fra Platou:

Skipsmegler spår langvarig godt tankmarked.

Ifølge Reuters tror R.S. Platou Shipbrokers foreløpig ikke på noen overkontrahering i tankmarkedet til tross for at tankordrene i år vil havne på mellom 35 og 40 millioner dødvekttonn. Skipsmeglerforetaket skriver i sin månedsrapport at det er behov for rundt 28 millioner dødvekttonn nye tankskip per år i perioden 2002-2005.
Til tross for at 28 millioner dødvekttonn er over leveringsraten fra midten av 70-tallet, har skipsverftene mer en nok kapasitet til å levere et slikt volum, skriver Platou i rapporten. Platou peker på at leveringene er spredd utover mer enn 24 måneder.

Platous råd er å se opp for en periode med reduserte ordrer på ikke-tankere og en fortsatt kontraheringsboom av tankskip. Frem til dette skjer er ikke overkontrahering noe problem, mener Platou.

jan ulv
01.12.2000 14:06
#1032

Endre
4.12 nå...
Ser ikke all verdens ut.
Ryker støtten på 4 nå eller?

JU
Future
01.12.2000 14:21
#636

Endre
DETTE SER BRA UT DET !

"Skipsmeglerforetaket P.F. Bassøe & Co ser positivt på tankmarkedet på mellomlang sikt, men advarer mot et urolig marked neste år. Effekten kan fort bli at aktørene som i dag er villige til å kjøpe nybyggingskontrakter eller skip i annenhåndsmarkedet til priser over nybyggingsprisene, forsvinner. Men denne villigheten vil sannsynligvis komme tilbake så snart tankskipene bygget midt på 1970-tallet er tvunget ut av markedet, enten som følge av fallende rater eller IMO-regler", heter det i Bassøes månedsrapport for november.
Det trekkes frem at tankratene nå har steget i tre kvartaler, og begynner å få effekt på markedet for salg av nybyggingskontrakter.  Annenhåndsverdiene, verdien på skip som allerede er levert fra verft, har steget raskere i takt med at tankratene har nådd nye rekordnivåer.Samtidig kan verftene skru opp nybyggingsprisene med bakgrunn i økt etterspørsel, som ikke minst skyldes utfasingen av tonnasje etter de nye IMO-reglene som ventes vedtatt til våren.  Det er nå få verft som kan levere skip før andre halvår 2003.Det innebærer at redere med nybyggingskontrakter som sikrer tidlig levering av tonnasje kan skru opp prisforlangende.

"En levering tidlig i 2001 kan, hvis dagens marked fortsetter langt inn i neste år,  representere en enorm kontantstrøm sammenlignet med en levering senere i tid. Sammenhengen er åpenbar. Risikoen knyttet til potensiell inntjening er større jo lengre frem i tid den skal genereres" skriver Bassøe.

Fokuset er nå i ferd med å skiftes mot salg av kontrakter, ettersom kjøperne ser at de må åpne pungen, og betale godt over nybyggingsprisene. Imidlertid vil kjøpernes villighet avhenge av utsiktene på kort og mellomlang sikt.

Slik situasjonen er nå skrapes det ikke skip. Det betyr at tankflåten øker for hvert nybygg som leveres. Økt tilbud krever økt etterspørsel for at balansen skal opprettholdes. 

"Selv om etterspørselsutsiktene på middels lang og lang sikt er gode, kan det komme kortsiktige variasjoner i form av midlertidige OPEC-kutt, politisk uro, raffinerivedlikehold og andre forstyrrelser", heter det i rapporten.

Mosvold Shipping er blant rederiene som sitter med to attraktive nybyggingskontrakt for levering november 2001 og august 2002. Skipene koster henholdsvis 72 og 72,5 millioner dollar. De siste dagene skal nybyggingskontrakter være solgt til rundt 75 millioner dollar per stykk."

KOMM: Dette bekrefter vel det vi alle vet - Msl sitter på en skikkelig pengebinge. Den blir verdsatt snart nå.
jan ulv
01.12.2000 14:25
#1033

Endre
Ja men hvis msl selger sine nybyggs kontrakter til 75 $ så kan det gi et bitte lite løft.
Men det hjelper ikke på fremtiden da.... Da sitter de fortsatt med sine 2 gamle rustholker og da går ihvertfall ikke kursen i taket.
Timmie
01.12.2000 14:29
#43

Endre
Enig i begge, la oss troeste oss med andre positive signaler:

Det norske aksjemarkedet blir preget av tre hovedfaktorer:

Analytikere i Christiania Markes skriver i sin ukerapport at uken somm har gått, igjen har vært turbulent. Totalindeksen glapp såvidt under null-streken, og har nå gitt marginal negativ avkastning for året som helhet. Desember tror vi vil bli preget av tre hovedfaktorer i det norske aksjemarkedet: Olje, internasjonale IT-aksjer / Nasdaq og børsnoteringen av Telenor.
Videre sier de at oljemarkedet nå er nervøst, etter at Irak truer med å stanse eksporten. Etter deres mening er det likevel ingen grunn til panikk. Når trusler om produksjonsbortfall ikke gir prisøkninger, vil et bortfall av denne trusselen kunne medføre et tildels kraftig oljeprisfall. Det er ikke et gunstig sentiment for oil service-aksjer. De tror det er denne vurderingen som ligger bak det kraftige fallet vi har sett i USA de siste dagene, hvor aksjene lenge har vært priset høyt. Selv om de underliggende fundamentale forhold er bra, så er kombinasjonen av oljeprisfrykt og høye multipler ikke bra.

På tanksiden er imidlertid kursfallet overdrevet. Eksport-volumene fra Midtøsten vil bli opprettholdt de neste månedene, og inntjeningen vil holde seg knallsterk. På IT-siden er det umulig å overse turbulensen i USA, og kursutviklingen fremover vil nok dessverre være styrt av i hvilken grad det amerikanske markedet stabiliserer seg, sier de i sin ukerapport.

Et viktig moment kan være at det på makrosiden ser ut som de siste nøkkeltallene fra USA drar i retning av en rentenedgang tidligere enn forventet, og det aspektet vil klart være positivt for aksjemarkedet. Telenor vil være på børs i neste uke, og utviklingen i de første ukene vil være svært viktig ikke bare for Telenor, men for hele det norske aksjemarkedet.

(fra Hegnar online)
Future
01.12.2000 14:30
#637

Endre
Re Jan Ulv:
Du tror vel ikke at Msl selger sine skip for 75 mill.dollar - når markedet om 3/4 år gir 85 mill.dollar? Det er nemlig det analytikerne sier.

- og når dere leser nedenstående innlegg: husk at det er på denne ruten Msl frakter olje:

Finanskanalen i dag:

"Mye kan tyde på Iraks stans av oljeeksport ut fra Tyrkia allerede er absorbert i oljemarkedet, og at den manglende oljen blir erstattet fra kilder i Norsjøen og Vest.Afrika. Ihvertfall har suezmax-ratene her steget markert de seneste døgnet. Ut fra Vest-Afrika dreier det seg om ratehopp på 7,5 worldscalepoeng for laster til Nord-Amerika. Blant rederiene som nyter godt av dette er Frontline som eier to av skipene som finnes på dagens slutningsliste.
"Front Emperor" (147.273 dwt, 1992) og "Front Maple" (135.000 dwt, 1992) har fått henholdsvis worldscale (ws) 215 og 210 for laster på 130.000 tonn til US Gulf. Førstnevnte laster 15. desember for BP Amoco, mens "Front Maple" har lastedato 28. desember for Petcen.
I tillegg er en ikke navngitt suezmax i Alliance Chartering-poolen sluttet med en last på 130.000 tonn til UK/Kontinentet/Middelhavet. Raten er på ws 225, opp over 10 worldscalepoeng fra siste rapporterte rate  på strekningen. Befrakter her er Total og skipet laster 19. desember.
To skip er sluttet til henholdsvis til østkysten av USA og Canada. Raten er ws 217,5 som er 7,5 worldscalepoeng over gårsdagens nivå. Skipene skal laste i slutten av måneden. Fredag i forrige uke tilsvarte ws 207,5 en dagsinntjening på rundt 55.200 dollar per dag. Det er også sluttet tre suezmax'er i Nordsjøen til stigende rater. "

Absolutt intet negativt snakk og dårlig kursutvikling kan frata Msl det faktum at de aldri har tjenst så mye penger som nå. I tillegg ser det ut til at "hovestrekningen" som Msl transporterer på tjener ekstra mye akkurat nå. Ser frem til neste slutning.

jan ulv
01.12.2000 14:44
#1034

Endre
re future..

Nei jeg håper da ikke det.
i såfall dumper jeg msl med en gang

JU
xenon
01.12.2000 14:52
#3

Endre
Hører mye god positiv omtale her, men hvor stor er risikoen i MSL. Da mener jeg å gå i nesten null? Noen som har tenkt på dette, eller er det kunn det positive som teller?....Future?Xenon!
eigilsk
01.12.2000 15:00
#16

Endre
Dette er sikkert besvart tidligere, men jeg spør allikevel;
Er noen av Mosvolds eksisterende skip eller nybygg suezmaxere?
Øyvind
01.12.2000 15:01
#176

Endre
nei
jan ulv
01.12.2000 15:46
#1035

Endre
- I USA i går falt tankaksjer kraftig etter at investorer er usikker hvor sterk oljeetterspørselen vil bli neste år. Samtidig ser man en oppbygging av oljelagrene i en periode hvor disse vanligvis faller, skriver First i markedsrapporten.

First forklarer lagerbyggingen med de voldsomme innkjøpene av fyringsolje av amerikanske husholdninger. Denne trenden er nå i ferd med å snu, og meglerhuset forventer fallende etterspørsel og økende lager.

- Dette er dårlig nyheter for tankmarkedet. Med stor ordrebok og ingen skraping, vil rederne oppleve tøffere tider fremover, skriver First.
jan ulv
01.12.2000 15:52
#1036

Endre
er stygt redd for at msl snart er under 4kr.
Og da kan det fort bli mange stopplosser som utløses..

3.5-3.8 kan fort bli en realitet
Timmie
01.12.2000 16:02
#44

Endre
Tankaksjer begynner heller aa bli kraftig oversolgt. Mye tyder paa at First tar feil ved at de ikke ser paa strukturendringen i bransjen. FRO har ogsaa falt p.g.a. index-endringen paa Oslo Bors. Kursen i MSL er jo naa helt paa trynet. Men det faar man taale en stund.
jan ulv
01.12.2000 16:08
#1037

Endre
Synes det er fint at folk nå også får frem risikoen ved Msl
shipping. Mange lesere her har kanskje fått inntrykk av at det
kun finnes oppside i Mosvold og minimal nedside.
Nedside finnes selvsagt!!

Oppsiden er veldig stor men det er avhengig av at tankmarkedet holder seg sterkt. Som dagens nivå.
Nedsiden her er også stor!! Hvis tankmarkedet nå begynner å falle , som flere nå tror ( årsaken til at FRO fallt sterkt idag) , så sitter msl med fire nybygg som går til dårlige rater. Da kan msl fort få problemer med å betale gjeld som inngås for å betale nybyggene.

Tankmarkedet vil neppe holde seg på dagens nivå i lang fremtid. Tidligere erfaringer viser det. Men det kan holde seg rimelig bra over tid.

Håper selvsagt ar tank vil holde seg oppe , men må innrømme at jeg nå har blitt mer skeptisk.
Beholder Msl aksjene mine inntil videre.....

JU
Rundve
01.12.2000 16:16
#85

Endre
Her driver dere på som vanlig skjønner jeg.
Dere roser MSL opp i skyene mens kursene går nedover...

Rundve
Timmie
01.12.2000 16:26
#45

Endre
Det var det, traff bunnen slik som midt i oktober (4.14) med en omsetning som ikke har vaert hoyere enn siden august. Jeg tolker dette som positivt, aksjen er skikkelig luftet ut, samtidig som det er tull aa si at luften har gaatt ut av tankmarkedet. Et problem naa for de som vil sitte over lengre tid er at denne kursen innbyr mer enn noen gang til oppkjop. Men det kommer i saa fall ikke foer etter 15.12 da siste skip skal erklaeres. God helg.
Nikolai
01.12.2000 16:33
#49

Endre
Er det noen som har lest VG idag?

Overskriften er som følger:
GULLGRUVE

Gjett hvem det gjelder.

Beklager innlegget hvis det allerede er tatt opp

MVH
Nikolai
Timmie
01.12.2000 16:36
#46

Endre
Kan du ikke forklare hva som var i VG, ikka alle som har tilgang!
Nikolai
01.12.2000 16:40
#50

Endre
Siterer:

s30

"Når verden flyter over av olje, renner det inn penger i kassa til det lille Kristiandsands-rederiet MSL"

I det hele tatt en kjempeartikkel, hvor fakta som vi allerede vet, blir presentert for Ola og Kari på en enkel og fin måte.



Stocktalk.no eies av MarketMind AS
Adresse: Thunesvei 2, 0274 Oslo Tlf: 21 07 50 08 Email: st [at] stocktalk.no Orgnr: 979 175 027 MVA
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter © 2008 Vestover AS