"
Du er her: Forside > In the pit - Oslo Børs > MOSVOLD SHIPPING, fantastisk oppside, liten nedsid
MOSVOLD SHIPPING, fantastisk oppside, liten nedsid
Future
15.01.2001 08:37
#843

Endre
Det kan kanskej være greit å starte en ny topic - ikke minst siden iMarkedet i dag har Mosvold som dagens aksje:

JAKTER BEDRE PRIS
Mandag 15. januar 2001 kl. 08:18
Skrevet av: Arne Lunde

Det er nå en uke siden adm. direktør hintet frempå med at Mosvold Shipping ser etter kjøpere. Vi tror de allerede er på plass men at ledelsen og aksjonærene ønsker bedre pris, ved ildne til budkrig. Som iMarkedet skrev i fjor høst så har ledelsen og hovedaksjonærene i Mosvold Shipping jobbet godt med å bygge opp norsk shippings klareste oppkjøpskandidat. På den tiden fjor var aksjonærene og styret i Mosvold Shipping enige om å avvikle det lille tankrederiet i Kristiansand. All ledig kapital påtenkt brukt til nye investeringer ble utbetalt til aksjonærene, og de to gjenværende gamle tankskipene var rederiets eneste eiendeler.

For oppkjøp

Etter et katastrofeår i 1999 så var ikke tankinvesteringer det som fenget markedet mest, og de to gamle tankskipene som vil ende sine liv på en strand i India eller Bangladesh om fire år, var ikke akkurat det som fristet annenhåndsmarkedet mest.

Den nye ledelsen og hovedaksjonærene snudd brått i sitt negative syn da det ble klart utover senvinteren i fjor at tankmarkedet var på vei mot ”boom times”. Ledelsen har i løpet av året sikret rederiet tre nybyggingskontrakter på 300.000 dødvekttonn store VLCC’er (Very Large Crude Carriers). De to første har meget attraktive leveringstidspunkter sett med tankøyne.

Er fet nok

Mosvold valgte å droppe den andre nybyggingsopsjonen rett før jul, men to gamle tankskip som nå tjener en formue daglig for rederiet, og tre godt posisjonerte nybyggingskontrakter, samt initiell finansiering av disse på plass, så fremstår rederiet nå som en klar oppkjøpskandidat for de store aktørene i tankmarkedet.

Dessverre for aksjonærene Mosvold så har tankkursene falt en del siden før jul i takt med utsiktene til ett stort kutt i OPECs oljeproduksjon. Slik vi ser vil nok tankmarkedet bli volatilt i året vi har godt inn, men vi tror ikke dette vil senke verdien på Mosvolds flåte nevneverdig. Det ligger allerede en god oppside i selskapet bestillinger, og et offshoremarkedet i oppgang gjør de godt vedlikeholde gamle tankskipene meget aktuelle som konverteringsobjekter. Det betyr bedre pris for skrogene.

Blir kjøpt

Mosvold har lite å gjøre som frittstående rederi i den form det har i dag. Med en John Fredriksen på sterk fremmarsj som konsolidator i tankmarkedet, mener vi at de små tankrederienes tid i stortank er på vei til å forsvinne i sin nåværende form.

Dette har nok også Mosvold ledelsen sett, og nå er salgsarbeidet i gang. Vi tror nok at ledelsen allerede har hatt henvendelser fra både norske og utenlandske beilere, men at man ikke er fornøyd prisen så langt. Vi mener at det fortsatt ligger underliggende verdier på minst 5 korner aksjen i Mosvold, og et oppkjøp burde gi en premie over dette.

Men posisjonering i aksjen vil avhenge av hva man tror om tankmarkedet gjennom 2001. Faller det i tank så faller det fort. Det kan et blikk på historikken til Frontline fortelle alt om, og nedsiden i Mosvold aksjen er større nå enn for bare to måneder siden. "


Future
15.01.2001 08:44
#844

Endre
Re iMarkedet sin artikkel i dag:
BUD HAR VÆRT FRAMSATT?
Innlegget støtter opp om teorier som har vært diskutert her på topicen, seinest i helgen: År 2001 blir det siste året vi ser Msl som selvstendig rederi. Artikkelen mener og at bud er gitt på rederier - men at tilbudet har vært for dårlig til at sentrale aktører har kunnet gå for det. Det betyr at vi nå er inne i en hektisk fase der ting kan skje nesten fra dag til dag - og der kursen kan gå som en kule hvis vi bare får de rette meldingene. Mine invetseringer i Msl var tidligere basert på Msl som et selvstendig rederi med høy fortjenestemargin og en mangedobling av kursen over noen år. Tror vi må innse at vi blir utløst før sommeren 2001 - men det kan bli godt med penger av det og.
MERCEDES
15.01.2001 08:51
#347

Endre
Future!
Dette ser ut til å bli mere spennende enn jeg liker!
Hva lyder tilbudet på tro?
Som nevnt tidligere kan dette gå fortere enn noen aner.
Jeg hadde håpet at det heter MSL til resultat fremleggelse men dette kan se svart ut nå.
Den som ikke er inne nå må skynde seg!!!
Tidenes opptur starter i dag!!!
Pølsa
15.01.2001 09:17
#842

Endre

Vel, vel! Ny fokus på oppkjøp av Mosvold Shipping!

Dette hamres nå inn i markedet, men vil det få effekt? Når klokka er 09:45 ligger vel sperrer på plass og trykker hardt på Mosvold-aksjen. Det klages i topic´ene over gjentagelser. Hvordan kan det bli annerledes så lenge vi sitter på en underpriset aksje som presses og ikke responderer på en positiv utvikling. Til tross for mulig OPEC reduksjon av et ennå uvisst størrelsesorden er Mosvold med sine siste slutninger sikkret godt resultat i 1Q og 2Q 2001. Hvordan skal man da prise fremtidig inntjening. Ved å se hva 2002 kan innbringe? Det er for langt frem i tid for at selv den dyktigste aksjeanalytiker tør å sette navnet sitt på rapporten. Mosvold er underpriset, den største ulempen med aksjen er at et oppkjøp kan gjøres for en allt for billig penge.

OSE sett fokus nå!!!


Mosvold Shipping


Mvh. Pølsa


Future
15.01.2001 09:44
#847

Endre
Litt info på morgenkvisten:

"VLCC up for sale to provide uselful S&P indicators
By Bill Box - Seatrends Web

The arrival of a secondhand VLCC on the second hand market promises to give an interesting picture of how owners view future prospects for VLCCs. K-Line's 247,000 dwt Isuzugawa Maru, built in 1987, is on the small side with only 1.79m barrels cargo capacity, but brokers expect there to be considerable interest shown in the vessel. "
Ocean
15.01.2001 09:53
#29

Endre
Men iMarkedet er på helt ville veier i sin verdivurderinger av MSL. Hvordan har iMarkedet greid å regne seg frem til fattige 5 kroner? Her må de ha glemt å få med seg alt i sine beregninger. MSL er jo rimelig oversiktlig, så dette skulle da ikke være så vanskelig.
foerland
15.01.2001 09:57
#393

Endre

Jeg har sjekket med mine kontakter innenfor shipping, og de aller fleste tipper at Mosvold Shipping vil bli solgt i løpet av meget kort tid, muligens innen månedsskiftet januar/februar.

Dette begrunnes med at selskapet selv har meddelt markedet at salg og/eller fusjon med annet selskap er en aktuell løsning det arbeides med. Tankratene og fremtidsutsiktene for tankrederier er også meget gode for tiden, og det er derfor et gunstig tidspunkt å selge. Prisen en vil oppnå vil være høy, og dette vil gjøre det lettere for aksjonærene i Mosvold å akseptere et bud.

Rent forretningsmessig fremheves det også at Mosvold vil oppnå en rekke stordriftsfordeler med å slå seg sammen med en større aktør, og ikke minst finansielt vil dette være en fordel.

De underliggende verdier i Mosvold Shipping er høye, og det er liten tvil om at en oppkjøper må tilby en betydelig høyere aksjekurs enn dagens børsverdi.

Det går mot noen spennende uker for oss Mosvold-aksjonærer.
Elwood Blues
15.01.2001 10:12
#33

Endre
Kl:10:13 => kun 10k igjen av posten på opprinnelig 50k på 4,20.
Derefter ingen selgere før 8k på 4,40.

Jeg benyttet sjansen i dag til å plukke mer på 4,20.
Håper på stigende interesse og fortsatt oppgang
Ammatør
15.01.2001 10:15
#191

Endre
Håper du har rett, men det er bare 20k kjøpere over kr.4 også.
Så dette kan fort slå begge veier....
Ocean
15.01.2001 10:16
#30

Endre
Interessant info Foerland. Slike innspill bekrefter det jeg også tror selv. Mye taler for at tiden er inne og at det er et gunstig tidspunkt. Foreløpig er det gunstig sett med kjøpers øyne. Se på den frosken som nå legger ut 50000 for salg til 4,20. Her er det noen som kan foregne seg. Hverken Mosvold-gruppen eller aksjonærer kan akspetere et salg på det nivået vi befinner oss nå. Nå er tankmarkedet midt i tidenes opptur, MSL har posisjonert seg ganske perfekt med finansiell stilling og nybygg. Derfor er det et gunstig tidspunkt for salg, og kurs til 4-5 kroner kan ikke aksepteres.
Ammatør
15.01.2001 10:18
#192

Endre
Nå er alle til 4,20 borte...
foerland
15.01.2001 10:21
#395

Endre

Re: Ocean

Du har rett, og innenfor shippingkretser er det få som tro at et bud noe særlig under kr. 8,- har noen muligheter til å lykkes. Med andre ord: Kursen på Mosvold Shipping skal opp nærmere 100% i forhold dagens børsverdi.
Elwood Blues
15.01.2001 10:29
#34

Endre
10:30 => Kjøpersiden styrker seg.
8k på 4,25 og 30k på 4,21.
God disiplin på selgerne.
:-)
foerland
15.01.2001 10:41
#396

Endre

Re: Elwood Blues

Det er helt korrekt, og jeg tipper at det kun er snakk om kort tid før Mosvold Shipping finnes på dagens vinnerliste på Oslo Børs.

Jeg tipper for øvrig at både Mosvold Shipping og andre tankaksjer vil gjøre det meget bra på Oslo Børs de kommende 2 uker.
Ocean
15.01.2001 10:44
#31

Endre
Det ser lysere ut ja. Men fortsatt noen selgere som ikke kan ha fått med seg at MSL er en oppkjøpskandidat. Ser forøvrig at en selger legger ut en post på 10.000 til 4,34. Hvorfor akkurat 34? Hvorfor ikke 35, dv.s 4,35. Hallo selger - du kan tjene 100 kroner!!
Future
15.01.2001 10:54
#848

Endre
Må bare humre og le litt av enagsjementet. BRA! Virkelig bra. Er ellers helt overbevist om at vi får et bud på Msl om ikke så lang tid og at dette kommer til å ligge på rundt det doble av dagens kurs.
Ocean
15.01.2001 11:02
#33

Endre
Og så kom det enda en som legger ut 10.000 på 4,33. Her går det i ører. At disse selgerne ikke kan bruke øra: MSL er en oppkjøpskandidat!
Culpa
15.01.2001 11:16
#31

Endre
Ser forøvrig at selgeren av 10 000 aksjer til 4.34 har fått kalde føtter og trukket ordren.
Noen ville nok kalle det å trekke på buksene igjen.

~CULPA~
Ocean
15.01.2001 11:17
#34

Endre
re Culpa,

trukket den for å legge ut en på 4,35 isteden...?
foerland
15.01.2001 11:27
#397

Endre

Jeg har posisjonert meg ytterligere i MSL i dag, og har nå besluttet å sjalte alle luker inntil kursen peker mot kr. 8,-. Med andre ord: Jeg er fullt posisjonert og seiler nå i smult farvann mot en solid kursstigning. Det er ikke sikkert jeg trenger å vente så lenge!!!!!!!
galikula
15.01.2001 11:28
#480

Endre
Selger på 4,30 har mer på lager, det gikk en bunke poster på 4000 stk og han ligger fortsatt med 4000 for salg...
Pølsa
15.01.2001 11:28
#843

Endre

Jeg tør påstå at inntreden til "en stor fisk" nå så er ballet i gang!

Aksjonærene kaller Mosvold Shipping "aksjonærfindelig" ved at de er dårlig til å informere ut av selskapet. Pølsa kaller OSE for "selskapsfindelig" med ref. til artikkel i Aftenposten og iMarkedet i dag så kan man vel ikke få kraftigere indikasjoner enn at en fusjon/oppkjøp er i gang. Morten Borge har jo nesten viftet under nesa på OSE med forhandlingspapirer!!!


Mosvold Shipping


Mvh. Pølsa





[Endret 15.01.01 11:28 av Pølsa]
Ocean
15.01.2001 11:46
#37

Endre
Denne øre-fikserte selgeren som nå har igjen 4000 å selge, er utrolig lett på avtrykkeren. Like raskt som høyeste kjøpsordre kommer på et lavere nivå, endres salgsordren og ørene renner ut. Nå er den satt ned til 4,30. Hva er det med småsparerne i MSL?

Uansett ser det bra ut hittil. Skal ikke grine av 4% oppgang på 1,5 time.
xenon
15.01.2001 13:01
#21

Endre
I dag ender vi opp!!! Vi får et skikkelig løft i løpet av uka. Dette ender mot 4.60 - 4.65,- i slutten av uka. Jobber for å få ned snittet i dag.

MVH

Xenon
xenon
15.01.2001 13:04
#22

Endre
det var voldsom til salg på 4.23,- Har ikke nok til å ta hele denne posten, trenger hjelp!!!

MVH

Xenon


[Endret 15.01.01 13:07 av xenon]
Ammatør
15.01.2001 13:06
#193

Endre
4,28?? Jeg ser 52k på 4,23 jeg....
xenon
15.01.2001 13:07
#23

Endre
Skrivefeil!
Ammatør
15.01.2001 13:10
#194

Endre
Håper Xenon får rett, men i dag ser det ikke bra ut.
Kanskje en brukbar handledag?
Future
15.01.2001 13:12
#849

Endre

MSL - SELGES FOR KR. 9-10 PR. AKSJE?

iMarkedet antyder i dag en substansverdi på 5 kroner. Karl-Johan har tidligere antydet kr. 5-6. Da kan det være greit å se litt på Mosvold shiping fra oppkjøpsselskapet sitt ståsted. Hva er det de skal kjøpe?

1) To gamle skip som skal utfases i 2004. Den som kjøper MSL kan drive disse skipene i 3 år. Årlig overskudd vil ligge i størrelsesorden 200-250 mill.kroner. Tilsammen 600-750 mill.kr.

2) De to skipene er solid bygget og egener seg, etter det selskapet selv sier, til offshoreformål. Selskapet har uttalt at forventet pris som skarpjern er ca. 14-15 mill.dollar tilsammen. Til offshor er prisen regnet til 30 mill.dollar (270 mill.kroner)

3) 2.5 nybygg som klart kan selges med fortjeneste - hvis de ikke skal drives videre. Merverdien på disse tre skipene er antatt å være omkring 15 mill.dollar (135 mill.kr)

4) Andre aktiva utgjør ca. 25 mill.kroner

Ved å overta MSL, kjøre de to gamle skipene videre, deretter selge dem til offshore, og "slakte" nybyggene - så vil en overtakende bedrift kunne realisere mellom 1 og 1,1 milliard kroner i løpet av 3 år.

Så blir spørsmålet. Hva er en oppkjøper villig til å betale for å få relalisert dette potensialet? Hvor mye ville du selv betalt? La oss si at oppkjøper er fornøyd med en avkastning på 50% over 3 år? Da betaler han ca. 700-750 mill.kroner for Mosvold og kasserer inn noen hundre millioner ekstra.

For denne verdien er vi i intervallet kr. 9-10, og det er der jeg tror et take-over-bud kommer til å ligge. Det har nesten 100% sikkert vært forhandlinger om en overtakelse. Kan tenke meg at et utspill ligger i området 4-500 millioner, dvs. mellom kr. 5,30-6,60 pr. aksje . Det er for lavt - og er blitt avvist. Neste bud blir høyere. Ser vi en dobling i løpet av 1 mnd?
hornblow
15.01.2001 13:21
#4

Endre
4.20 kl. 13.15
Elwood Blues
15.01.2001 13:28
#35

Endre
Re. Future

Meget bra oppsummering.
En slik punktvis liste synliggjør på en ypperlig måte de underliggende verdiene.
Bifaller din oppfatning om at et oppkjøpsforsøk må ligge betydelig over dagens børskurs.
I hvilken retning trekker kjensgjerningen om MSL's åpne aksjonærstruktur et eventuelt oppkjøpsbud, opp eller ned?

Uansett jeg selger ikke mine MSL-aksjer før 8-tallet.

Kun 18k igjen av posten på 4,23 nå.
Tror dette er tidspunktet for å vekte seg ytterligere opp.
Ocean
15.01.2001 13:31
#39

Endre
Mens jeg irriterer meg grønn over de som legger ut billige salgsordre når MSL går så det griner, bruker Future tiden til fornuftige beregninger i forbindelse med et oppkjøp. Bra info Future! Men en ting lurer jeg på ang. ditt punkt nr. 3, som omhandler et eventuelt salg av nybyggene. Du skriver at en oppkjøper kan regne med en fortjeneste på omkring 15 mill. dollar/135 NOK. Totalt med utfasing av gamle skip og salg av nybygg kan oppkjøper regne med å realisere ca 1 milliard, skriver du.

Men blir det ikke mer? Bør ikke oppkjøper regne med hele salgsverdien av de to nybyggene, dvs. ca. 80 mill. USD ganger 2 =160 mill USD? Oppkjøper får jo alt dette, og ikke bare gevinsten på 15 mill. USD.

Da kommer vi langt over 1 millard.
Elwood Blues
15.01.2001 14:28
#36

Endre
Endelig!
Da var posten på 4,20 spist opp.
nå ligger "veien åpen" (kun 14k) mot 4,35 i første omgang.
Får vi et lite ettermiddagsrush.
Gjerne for meg
galikula
15.01.2001 14:31
#481

Endre
Jepp, rushet kommer snart!!!
Vi skal opp å lukte på 4,50 tipper jeg. Det er slutt på billigsalget så den som skal inn må snart bla opp mer pr. aksje...
STockHero1
15.01.2001 15:32
#169

Endre
hvor er nedsiden i MSL da :) ser ingen.......
pure
15.01.2001 16:14
#13

Endre
Re. Future:

Dine kalkyler er helt hinsides, dersom du regner FRO og BEA/BEB paa samme maate faar du enda mer aa gaa paa her. Jeg sitter selv med aksjoner i alle ovennevnte selskap, men de som er naermest salg fra min side er MSL (kursmaal 4,5 - SL 3,8) Jeg er selvfoelgelig tjent med den enorme hausingen sim foregaar paa dette topic, men i lengden begynner det aa bli for dumt.......
Lim Gordon
15.01.2001 17:14
#375

Endre
Re Pure,

Fra tid til annen, så kommer det inn slike som deg på topic'en. De lirer av seg noe negativt, uten å begrunne det, og forsvinner. Det er selvfølgelig alles rett å ytre seg, men dette blir for dumt. Da stiller du i klasse med en del yngre deltagere, som aldri kommer utover hepp, oxo og XO-stadiet.
Nei, kom opp med kritikk med substans, da blir du tatt alvorlig.

Lim*
Doffen
15.01.2001 18:54
#30

Endre
Pure.
Vennligst konkretiser hvilke elementer i kalkylene som er "hinsides".
Uten dette kan du bli oppfattet å være "hinsides" det nivå mange ønsker skal bli dominerende på ST.

mvh
Doffen
uturen
15.01.2001 20:14
#113

Endre
Nytt MSL-tema, og den gamle menigheta synger sin kjente sang om igjen.

38 innlegg hittil på dette temaet, bare et negativt - fra pure - og han/hun blir tatt straks. Kunne valgt et bedre ord for å beskrive vurderingene til Ocean, Førland m.fl. For oss som også satser på MSL, men ikke tilhører de troende, gir det temaet mye større verdi at andre meninger kommer fram.

Tror Future, Mercedes og andre som jevnlig skryter MSL opp mot skyene at storparten av oss som jevnlig handler aksjer, hobbyspekulater som meg, fondsforvaltere og andre som bruker aksjemarkedet til likviditetsforvaltning, at hele denne gjengen hadde latt dere få kose dere med MSL aleine dersom det kom et overtakelsesbud på dobbelt kurs om noen uker?

Hadde det vært noe håndfast i spekulasjonene om snarlig salg av MSL ville kursen vært på full fart oppover, ingen tvil om det. Når så ikke skjer er det gode grunner til å ta kjøpsspekulasjonene med stor ro.

Min enkle analyse er følgende:
MSLs to gamle damer tjener gode penger,nesten en 10-øring i uka pr aksje. Dette ville fortjent en mye bedre kurs enn dagens dersom ikke pro*****n var brukt som egenkapital i 2,5 spekulative nyinvesteringer i tankskip.
Disse investeringene kan bli fremtidige pengemaskiner, men også det motsatt, jfr MSL for et år siden. Dette er de proffe investorene klar over og holder seg derfor borte til det blir mer klart om nykontraheringer ødelegger markedet nok en gang.

Når John Fredriksen har tro på det han holder på med, har jeg tro på MSL. Derfor blir jeg i aksje, selv om jeg ikke venter noen fantasiavkastning de nærmeste månedene.

Ante ikke at ***** inne i et ord kunne bli sensurert. Dette er jammen et diskusjonsforum som passer for alle aldre!!


[Endret 15.01.01 20:16 av uturen]
[Endret 15.01.01 20:17 av uturen]
Blueman
15.01.2001 20:35
#132

Endre
re Uturen,

Det er greit å komme med kritikk og kritiske vinklinger. Det er det da også kommet her på denne topicen om MSL. Men minstemål av krav er at man kommer med klar kritikk, for hva mener du egentlig med f.eks."38 innlegg hittil på dette temaet, bare et negativt - fra pure - og han/hun blir tatt straks. Kunne valgt et bedre ord for å beskrive vurderingene til Ocean, Førland m.fl."

Ikke helt lett å forstå hva du mener med siste setningen akkurat? Hva mener du?
uturen
15.01.2001 21:11
#114

Endre
Re Blåmann
Jeg ønsker bare bedre balanse på MSL-temaene mellom innlegg som forespeiler 2 og 3 dobling av aksjeverdiene og innlegg som forteller om usikkerheten i tankmarkedet, m.a.o. hvorfor vi som har kjøpt denne aksjen med håp om god gevinst, ikke har fått denne gevinsten så snart som vi trodde for noen måneder siden.

Bedre balanse mellom optimister og pessimister, og med forståelige begrunnelser for begge deler ville gjøre MSL-temaene mer lærerike og mer interessante.

De siste MSL-temaene er nærmest blitt eiendommen til 3 - 4 superoptimmister. Det er god eierspredning i MSL, ingen dominerende eiergruppering. Kunne vært fint med det samme på MSL-temaene!

mvh
Uturen
holden
15.01.2001 21:44
#54

Endre
Må innrømme at innleggene der folk irriterer seg over at noen selger MSL akjser kan bli patetiske. Ingen tvil om at dette er en fundamentalt spennede akjse, men det er også en god tradingaksje hvis du ikke er for stor en fisk. Vi som tjener på kurs-svingningene (sist ut på 4,36 og inn på 4,06) gidder dessverre ikke å delta så mye i diskusjonen lenger. Det å muligens gå glipp av en oppkjøpspremie kan ikke på langt nær oppveie gevinsten av å ha tilgjengenlig kapital når kursen er på bunnen. Kos dere!

mvh
holden
juma
15.01.2001 21:47
#304

Endre

Hehe,
Godt sagt holden.

juma
Doffen
15.01.2001 22:22
#31

Endre
Re Uturen & Holden

Det ville helt klart styrke ST med bedre balanse mellom
de "blinde troende" og de som bringer inn begrunnete
motforestillinger til at en aksje bare kan gå EN vei.

Enten man mener det ene eller det andre så bør det tilstrebes at alle skjerper seg det gjelder å levere BEGRUNNELSER.
Noe av det viktigste med dennetype kanal er jo å utveksle ressonnementer.

Når det så gjelder innlegget til Pure så kan jeg ikke se at måten han uttrykte seg på i første omgang er noen positiv motvekt mot "de mest troende".

Når det gjelder friheten til å trade i MSL(og alle andre aksjer) uten å pådra seg negative kommentarer fra medaksjonærer så kan selvsagt ingen på ST påberope seg å overstyre den.
La oss heller snu det på hodet fordi alle investerer meg bekjent for å få avkastning.

Om metoden er daytrading eller mer langsiktig inngang er selvsagt en privatsak.
Når alt kommer til alt er det mer engasjement enn sur kritikk som ligger bak disse kritiserende innleggene ?

Realisering av en margin på de 30 ørene mellom 4.06 og 4.36
var faktisk et godt stykke investorarbeid.



Pølsa
15.01.2001 22:59
#844

Endre

La oss nå en gang for alle avslutte denne patetiske diskusjon om balanse i topic´en eller ikke. Det er da for fanken et forum og ikke en forb**** vektskål. Benytt heller tiden til å gjøre research rund i markedet og drive frem informasjon om aksjen, mer enn å kritisere de som er mer "bull" til enn andre.

La det være en skilnad mellom å skrive varmt for en aksje man tror på, enn blind haussing om en aksje man kun venter en kurs som trigger ens eget salgssignal. Vil man bringe likevekt så er dette ingen hindring, men la det være uten personangrep. Det vil med tiden forringe informasjonsverdien med det grunnlag at en form for topicsensur opprettes. Kommer et negativt utsagn så er det full rett til å ta til motmæle hvis man er av annen oppfattning og vise versa, men la personangrep være! Det er ingen tjent med. Og vær så snill og ikke bland begrepene personangrep og diffrensierte meninger som belyses. Ellers er alle velkommene i Mosvoldtopic´en. Den eies ikke av noen ( kanskje LxL da... ) men det er enkelte som skriver mer enn andre, ikke lag det værre enn det.

Ellers har jeg fått lagt ut chartet for dagen. I grunnen ikke store endringer der.


Mosvold Shipping


Mvh. Pølsa


Mr Fish
15.01.2001 23:20
#25

Endre
Re Lim

Du skriver i forrige topic at eldre skip får lavere rater enn nye pga høyere drivstofforbruk.
Jeg trodde at det var slik at skip med lik WS rate fikk like inntekter på en tur (pr m3 olje).

Alopex skriver at driftsutgiftene er $10000 pr dag, mens ditt regnestykke viser $16000 pr dag for drivstoff alene.

En tur fra Vest Afrika til USA er vel ca 10000km med en fart på ca 14knop vil vel dette ta ca 16-17døgn hver vei.

Forrige slutning til Moscliff hadde Laycan 01.des 2000, mens det for neste slutning er 20 februar, dvs ca 80 døgn (kanskje noen av disse dagene er uten inntekt?). Gangtid er altså bare 33/80 av en tur/returreise dvs ca 40%.
Gjennomsnittlig drivstoffutgifter blir vel ca 40%av $16000 pr dag = $6400pr dag.
(For øvrig er det sikkert noen som vet mye mer om dette)

Hvor stort mannskap er det om bord? (Det blir vel ikke rare lønna på dem)
ORH
16.01.2001 00:12
#187

Endre
Fish


Dette har vært belyst her før.
Du må skille mellom de ulike kostnadstyper
Forutsetter en en rundreisetid på 40 døgn,WS flat rate
på usd 11,sluttningsrate på ws 112,5 og last på 250kt
vil dette gi bruttofraktinntekter på 250*11*1,125=ca 3,1 mill usd.
Fra dette trekker en reiseavhengige kostnader som er bunkers og havnekostnader.Med bunkerskostnader på usd
15000/dag blir dette usd 600k pluss havnekostnader på
usd 300k.Totalt ca usd 900k
Vi kommer da fram til reisens t/c resultat som er på usd 2,2 mill.Dividerer en dette med antall døgn får en t/c resultat/dag
som utgjør usd 55000.
Fra dette trekker en de reiseuavhengige kostnader(faste driftskostnader som bl a dekker lønn) på ca 10000 usd dag
og kommer fram til et nettoresultat på ca 45000 usd /dag.

Siste sluttning til Moscliff var fra AG.

Jeg er forøvrig av den mening at det er endel av aktørene her som ville ha særdeles godt av et enkelt kurs i regnskapsanalyse.Regnskapsmessig er MSL svært enkelt
å følge men endel av de tall som blir presentert her er over alle støvleskaft og vitner om at økonomiutdannelsen ligger på barneskolenivå.



[Endret 16.01.01 00:13 av ORH]
Future
16.01.2001 07:46
#850

Endre
Ser at det i går var en del frem og tilbake om hvor mange positive/negative innlegg denne topicen har. Har aldri sett det som noe mål at +/- skal ballansere. Topicen er åpen for alle. Meningsutveksling er bra, men så langt ser det ut for meg at de som mener at Msl er undervurdert kan belegge dette med mer enn løst snakk. Hadde det vært begunnete innlegg om hvorfor Msl skal nedover - ja da hadde jeg og kanskej solgt?

Nei - Msl er en udetonert kursbombe - og enten vi liker det eller ikke - hadde vi kunnet se inn i år 2002 så hadde vi ikke funnet navnet Mosvold shipping.
Future
16.01.2001 08:26
#851

Endre
PLUSS OG MINIUS - Nesten like langt.

OPEC skumler om å kutte produksjonen med mellom 1,5 og 2 mill fat pr. dag. Alle utspill dreier seg om disse tallene. Forventningene er at dette øker oljeprisen. Samtidig er reduksjonen bakt inn i tankselskapene sine kurser og forventninger om lavere rater.

Nå gjenstår det å se om redusert produksjon av OPEC gir laverer rater:

"The effect of the cut on the tanker market will be eased by Iraq's oil minister's claims that his country's oil exports will be back to 2m bbls/day (from just over 1m average in December) by the end of this month, a claim given credence by signs of resumed exports from Al Bakr in the Arabian Gulf and by expectations that exports via Ceyhan in the Turkish Med will resume mid-week. "

Irak kommer til å fylle opp mye av det gapet som OPEC kutter. Men fra vårt ståsted - hva har dette å si for Msl? I første omgang ikke så veldig mye. Mosocean og Moscliff tjener tilsammen mer penger enn noen gang de nærmeste månedene. Både 1. og langt på veg 2.kvartal er godt i havn - og det blir mye penger. For 2.halvår 2001 er det på ny spådd økte rater. 2001 blir med andre ord et rekordår for Mosvold shipping. Og oppi alt dette - når kommer budet?

Verdt å merke seg er det og at Norge klart har sagt fra at de ikke kommer til å delta i reduksjonen - og at USA jobber frenetisk med å få til en mindre reduskjon, som skal skje mer etappevis. Jeg tror at vi den 17/1 kan oppleve at reduaksjonene til OPEC blir mindre enn det markedet har forventet. Da kan vi stå overfor et råkjør i tankaksjer.



[Endret 16.01.01 08:26 av Future]
[Endret 16.01.01 08:30 av Future]
Lim Gordon
16.01.2001 08:31
#376

Endre
Re ORH,

Dette var jo til å bli klok av, men du kunne jo underbygge kritikken din mot de økonomiske beregningene? For ordens skyld, siste slutning av "Moscliff" var fra Vest-Afrika ifølge mine kilder.

Lim*
uturen
16.01.2001 08:33
#116

Endre
Re Future
Det store flertallet på MSL-temaene er enige om at MSL er undervurdert, men det betyr ikke at MSL skal og må kjøpes opp.
Jeg savner din begrunnelse for at MSL ikke vil eksistere som eget selskap i 2002?
Et tilleggsspørsmål i samme forbindelse:
Hvorfor skulle et fremtidsrettet tankrederie kjøpe to gamle tankere, med sannsynlig kurs for skraphaugen i 2004?


Er forøvrig enig at noen av dem som skriver med klare meninger om MSL kunne ha godt av mer kunnskaper om skipsdrift og økonomi generelt.


[Endret 16.01.01 08:33 av uturen]
Ocean
16.01.2001 08:48
#40

Endre
Her kommer det stadig flere krav til de som skal skrive på MSL-topicen. Nå krever flere her at du skal ha utdannelse innen skipsdrift og økonomi, samt at du må passe på om det er en unervekt eller overvekt av postive/negative innlegg.
Nei, da blir det ikke noe morsomt lenger. Faktisk er vel MSL-topicen en av de mer saklige topicene her.
corus
16.01.2001 09:00
#530

Endre
Future ofte er det slik at de aktuelle kuttene fre OPEC ofte er iverksatt når den offisielle beslutning fattes. Foreløpig er det ingen store endringer i ratene. Det er dog få slutninger denne uken i påvente av utfallet onsdag. Oljeprisen er ofte drevet opp på kutt forventninger og pleier å falle tilbake. Dette ser vi nok igjen. Tror på et godt tank marked i 2001og flere år fremover.
Det er lite ny tonnasje som tilsiger markedet de neste 2 årene. En del gammel tonnasje vil trekkes ut av markedet.
Future
16.01.2001 09:39
#852

Endre
Re uturen:
"Hvorfor kjøpe de to gamle skipene"?

a) Fordi de i løpet av de neste tre årene seiler inn nto. mellom 600 og 750 mill.kroner

b) Fordi de i 2004 kan selges til offshore for tilsammen ca. 30 mill dollar / 270 mill.kroner.

Hvis jeg kunne få kjøpt dette for feks. 450 mill.kroner / kr. 6- pr. aksje så kunne jeg i løpet av 3 år tjent det dobbelte. Bra investering det?
uturen
16.01.2001 09:57
#117

Endre
Future
Jeg er enig i at de to gamle tankerne KAN tjene nette 600 - 750 mill i løpet av sin gjenværende tid som råoljetankere.
Har vanskeligere for å forstå hvorfor akkurat disse skipene skulle være mer verdt til ombygging enn de mange andre tankere av samme størrelse som vil bli skrapet det året. Skulle tro at konkurransen blir stor om slike salg. Dessuten er vel de ekstra driftskostnadene ved turbindriften en minusfaktor ved salg til annen anvendelse?

Gitt at dine synspunkter under a) og b) er velfunderte, hvorfor skal vi som eier aksjer i MSL gi halvparten av forventet profitt i 2004 til nye eiere nå?
Den avkastningen du ser for deg på MSL innen 2004 må jo være mye bedre enn vi kan vente av Oslo børs totalt. Vil det ikke være bedre av oss å holde på eierskapet og innkassere fortjenesten selv?


[Endret 16.01.01 09:57 av uturen]
Future
16.01.2001 10:40
#853

Endre
RE uturen:
Jeg er definitivt enig med deg. Det er klart mer å hente for aksjonærene ved at Msl bygger seg opp som eget selskap over tid. Det er bare det at jeg ikke har noen som helst tro på at det kommer til å skje. Enten selges Msl som en helhet eller så selges nybggene ut bit for bit. De er jo organisert som KS-selskaper.

Ellers blri det sikkert litt kjør på tankkursene nå før OPEC-møtet - men jeg ser stadig signaler om at Opec kommer til å kutt med mindre enn de forventede 1.5-2 mill fat - og da får vi en rekyl oppover.
ghille
16.01.2001 10:41
#48

Endre
3,90 sist omsatt - dette var ikke bra.
De som har cash i dag har gode muligheter. Blir det en ørkenvandring fram mot framleggelse av årsresultat?
ghille
STockHero1
16.01.2001 10:42
#172

Endre
når blir resultatet lagt frem?
Elwood Blues
16.01.2001 11:06
#37

Endre
Liten omsetning av i dag.
Kun 14k omsatt første timen.
Dumpingen av en post på 10k på best, sendte kursen ned til 3,90.
Kjøpersiden styrker seg litt og kjøper nå på 4,08, men ingen ytterligere omsetning. God disiplin på selgerne.
Vi får håpe at det ikke er flere pisstrengte aksjonærer som må ut i dag.
Elwood Blues
16.01.2001 11:16
#38

Endre
Re. Stockhero!
Mener at jeg har lest på en tidligere topic at resultatet legges frem 5. eller 6. februar. Dvs kun 15 handledager igjen til tidenes beste kvartalsresultat fra MSL presenteres.
STockHero1
16.01.2001 11:17
#173

Endre
Takker!


Gleder meg til det! da får vi en fin opptur snart.
Future
16.01.2001 11:26
#854

Endre
ÅRSREGNSKAPET - NÅR TID SOM HELST
Det er mange, men likevel få eksakte opplysninger om når regnskapet legges frem. Mine første informasjoner, som jeg fikk av selskapet, var 5. eller 6. februar - i Oslo. Deretter ble "medio februar" lansert i et intervju.
Faktum er at Msl ikke har gitt datoen til Oslo Børs eller til andre. Ved utgangen av 3. kvatal fremskyndet de plutselig datoen med 1 mnd. og regnskapet ble lagt frem 11 dager etter at perioden var ute.

Jeg ville investert ut fra følgende fakta:
a) Regnskapet blir sterkt kursdrivende
b) Regnskapet kan bli lagt frem når som helst
c) Det er lett å komme på etterskudd når kursen girer om.
Future
16.01.2001 11:33
#855

Endre

SISTE ORD IKKE SAGT

"Advarer mot OPEC-kutt
 
Analyseselskapet CGES advarer mot OPEC-kutt. Effekten kan bli en forsterket global økonomisk nedtur.  
I morgen møtes OPEC i Wien for å diskutere fallet i oljeprisen de seneste ukene. På forhånd ventes det at utfallet blir et kutt i oljeproduksjonen på 1,5 millioner fat per dag for å holde prisen stabil rundt 25 dollar per fat. Dette er imidlertid en oljepris som vil øke sannsynligheten for en global økonomisk resesjon. Det mener det London-baserte analyseselskapet Centre for Global Energy Studies(CGES) som mandag kom med sin månedsrapport, som konkluderte med at OPEC tar feil når organisasjonen tror at verden kan fortsette å leve med en høy oljepris, skriver the Financial Times.  

"For å unngå en alvorlig nedbremsning i den økonomiske veksten trenger verden en oljepris under 20 dollar per fat, men OPEC ser ut til å være bestemt på holde den på 25 dollar per fat. Til slutt er det noe som må vike", advarer CGES.

Analyseselskapet mener et vedtak om å redusere produksjonen med 1,5 millioner fat per dag reelt vil innebære et kutt på 1,3 millioner fat per dag siden noen av medlemmene allerede begrenser produksjonen. Kuttene vil hindre en oppbygging av oljelagrene som fortsatt er lave etter produksjonskuttene i 2000.

CGES anslår at selv med en lav vekst i etterspørselen vil man gå inn i vinteren 2001/02 med en lagerdekning som kun er én dag over det nivået som var ved inngangen til vinteren 2000/01.

Det vises til at investeringsbanken Morgan Stanley Dean Witter venter at veksten i verdensøkonomien vil falle fra 5 til 2,9 prosent i år. Nedturen vil bli enda tydeligere i USA. Ifølge CGES vil en stigende oljepris forverre utsiktene, siden Morgan Stanley baserer sitt scenario på at oljeprisen faller til 18 dollar per fat i andre kvartal i år. CGES mest konservative anslaget uten produksjonskutt og konstant etterspørsel setter oljeprisen til 21,70 dollar per at i samme periode.

Et produksjonskutt kan over tid slå tilbake på OPEC. CGES venter at den globale etterspørselen etter olje maksimalt vil stige med 1,3 millioner fat per dag i år som følge av lavere økonomisk vekst. OPECs forsøk på å holde oljeprisene oppe vil undergrave en økonomisk oppgang i andre halvår i år, og etterspørselsveksten kan bli enda lavere. "

Kommentar: Minner om at alt under 1.5 - 2 mill. fat kan føre til mer gass for tanskaksjene.


Blyhue
16.01.2001 11:51
#5

Endre
Re. Future.

Med all respekt. Faktaene i listen din er ikke bare fakta. Du vet ikke om regnskapet blir sterkt kursdrivende. Du tror det blir det.

Hvis det er slik at alle vet at MSL vil komme med et dundrende regnskap, hvorfor venter man da med å kjøpe seg opp? Ville det ikke vært lurt å kjøpe seg opp nå?? Jeg registrerer at etterspørselen etter MSL aksjer ikke er "veldig stor". Vet noen hvorfor?

Jeg sitter selv i MSL. Setter stor pris på jobben du, pølsa m.f. legger ned her. Liker også godt skepsisen til Uturen. Dette bringer litt balanse, som er sunt (for meg).





[Endret 16.01.01 11:52 av Blyhue]
Future
16.01.2001 12:00
#856

Endre
RE:
Nei du har rett i en ting - vi vet ingenting - men vi har mye kvalifisert synsing. Noe "vet" vi likevel:
- MSL sitt regnskap for 2000 blir 75-100 mill.kr.
- Det er fra kr. 1 til 1,30 pr. aksje

Det viktigste med regnskapet er å få dokumentert at pengene strømmer inn og signaler om at 1. kvaratl 2001 blir bedre enn 4.kv. 2000 - for det blir det faktisk med de ratene skipene nå går på. Den dagen regnskapet legges frem er og den perfekte timing når det gjelder fremleggeing av andre opplysninger, og her er det bare tale om kursdrivende informasjon slik jeg ser det.

Jeg har flere ganger tenkt å selge meg ut - men tør rett og slett ikke stå utenfor når rykket kommer. Da kan Msl gå fra 1-2 kroner til en dobling på no time - og det vil jeg ha med meg.
Peterpan
16.01.2001 12:27
#1

Endre
Re: future
Jeg har fulgt med på dette forumet i ca. 1 år,
og har i utgangspunktet ikke hatt til hensikt å
skrive innlegg her. Jeg blir imidlertid provosert når jeg
leser at verdensøkonomien ikke tåler oljepriser over USD 20,
det er vel heller diverse regjeringer som burde sette ned sine
avgifter. Prisen på OPEC`S olje ligger vel mellom kr. 1,25-
1,50 pr. liter før frakt og avgifter. etc.

Ppan
Elwood Blues
16.01.2001 14:08
#40

Endre
Volumet i MSL tar seg noe opp.
Selger på 4,15 er omsider tom
neste selger på 4,25 og allerede kjøper på 4,20
Tør vi håpe på at dagen ender i blå tall....?
Bois
16.01.2001 15:15
#62

Endre
Er MSL gutta trette, ikke innlegg på over en time?
Ocean
16.01.2001 15:29
#45

Endre
Kom igjen nå MSL! Bare fattige 5 øre til så er vi der vi var i går.
Future
16.01.2001 15:29
#857

Endre
OPEC KUTTER - IRAK ØKER
"Iraq oil exports to increase as OPEC meets to cut
By Unni Einemo

As OPEC is preparing to cut oil production in the very near future, but as yet not known by how much, Iraq seems to be preparing for an increase in exports, which have been at well below normal capacity since late November last year.
Iraq's oil minister Amir Muhammad Rasheed told reporters this Sunday that the country's crude oil exports should be back to two million barrels per day (b/d) by the end of January. The country's export capacity is normally around 2.3 million b/d.

Adding credence to this statement was news that two tankers were due to lift large quantities of crude from the Iraqi oil terminal of Mina al-Bakr this week, and that exports from the Turkish port of Ceyhan should resume soon after some fixtures have been done.

According to Reuters, one tanker was expected to start loading 2.1 million barrels of Basrah light crude at Mina al-Bakr this Monday, with another vessel scheduled to arrive there on Tuesday to load .6 million barrels of crude.

While no actual loadings have yet taken place at Ceyhan, expectations are for loadings there to resume mid-week, according to Bill Box of Seatrends. The Iraqi oil minister said that oil loadings at Ceyhan would resume shortly, with five tankers fixed to load, Reuters reported.

Iraqi crude oil exports averaged just around 1 million b/d in December following a prolonged dispute with the United Nations over a pricing formula for the new 6-month phase of the UN controlled oil-for-food program. Iraq insisted on a surcharge from its customers despite the UN declaring it illegal. Since then, only one tanker has been loaded at Ceyhan, and the number of tankers lifting crude oil at Mina al-Bakr has dwindled.

OPEC is largely tipped to decide on a production cut in the region of 1.5 million b/d form February, although several member states have called for higher cuts.

The prospect of more Iraqi oil exports and maintained or higher exports from non-OPEC oil producers might serve to counterbalance some of the bullish effect OPEC's planned production cut is seen to have on crude oil prices, as well as reassure tanker owners that their vessels will continue to be in high demand."
Future
16.01.2001 19:51
#858

Endre
HER ER HVA VI KAN VENTE OSS FOR ÅR 2000

Hvert skip i Knightsbridge Tankers tok inn nesten 80.000 dollar pr. dag i 4.kvartal 2000. Tilsvarende tall fro 3. kvartal var ca 59.000 dollar. Finanskanalen mener at det nå er tid for oppjustering av tankestimatene, og det mener jeg er på tide når vi ser hva analytikerne hittil har prestert.Knightsbridge Tankers er i likhet med Nordic American Tanker Shipping Ltd et rederi med skip sluttet på lange bareboat-kontrakter til én befrakter, i dette tilfellet Shell. Raten er markedsrelatert, men med et nedre gulv. Rederiet eier 5 moderne VLCC'er.
Knightsbridge Tankers utdeler som NAT den frie kontantstrømmen som utbytte til aksjonærene. For fjerde kvartal har styret erklært et utbytte på 1,68 dollar per aksje. Det er opp fra 1,17 dollar per aksje for tredje kvartal.

Knightsbridge ble satt opp av ICB Shipping som senere ble kjøpt opp av Frontline. Frontline står i dag for den administrative driften av skipene. Knightsbridge Tankers er børsnotert på Nasdaq-børsen under med tickerkoden "VLCCF".

Jeg har sett litt på hva dette kan bety for Mosvold shipping. de har en eldre flåte, men oversiktlig.

Jeg ender opp på et nto.overskudd på ca 100 mill.kroner jevnt for Mosvold for år 2000. Ca. 2/3 av overskuddet kommer i 4.kvartal. Det vi vet er at skipene til Msl samlet går på enda høyerer rater i 1.kvartal 2001. Vi vet og at tanmarkedet kommer til å bli litt volatilt noen måneder, men analytikerne spår at 2.halvår kommer til å bli svært god for tankrederiene.

Det går faktisk i retning av et nto.overskudd på ca 250 millioner kroner for år 2001. Det blir mer enn 3 kroner pr. aksje. Skipene er flytende gull - enkelt og greit.

Future
16.01.2001 20:03
#859

Endre
Apropos: Kanskje Msl gjør det samme - selger ut alle nybyggene, deler ut penger til aksjonærene - og kjører de to gamle skipene til de må legge inn årene. Msl som avviklingsselskap - det hadde blitt temmelig mye penger av det. ....... bare en strøtanke, men kanskje det blir overraskelsen på "regnskapets dag" ?
scrooge
16.01.2001 20:03
#82

Endre
Helt riktig, future! Her blir det moro fremover. Har tradet en del de siste par ukene med godt resultat, men nå tør jeg ikke mer! Sitter med aksjene mine til "eksplosjonen" kommer. Får bar håpe jeg klarer å time utgangen noenlunde riktig.
Tror dette blir en meget bra uke,
mvh
uturen
16.01.2001 21:57
#119

Endre
Denne dagen har ikke vært noen god dag for MSL-aksjene, fullstendig uten interesse for deltakerne på OB, men denne dagen har vært en god dag for MSL-temaet. Liker innleggene godt i dag, håper jeg har bidratt litt til det.

Til Future
Jeg støtter strøtanken din, har selv vært inne på lignende for noen dager siden. Men jeg tror fortsatt ikke at det riktig å selge nybyggene før nybyggingsprogrammet nærmer seg fullføring.
Disse bør heller legges i et datterselskap eller et utfisjonert selskap, administrert av samme ledelse. En slik operasjon kan gjennomføres slik at aksjonærene på det tidspunktet vil bli eiere i begge selskapene.

Slike løsninger vil gi større spillerom ved fremtidig salg og eventuelt samarbeid med andre, f.eks. FRO som bare vil ha moderne skip inn i Tankers Internastional.
Ocean
17.01.2001 09:08
#46

Endre
Ny dag og ingen MSL-topic på første siden. Det er sjelden kost. Nå er vi nok inne i en vente-og-se-tid.
Lim Gordon
17.01.2001 09:33
#377

Endre
Det er OPEC-dag!
Det er tydelig at menigheten skjelver i buksene. Og budsiden er bare oppe på 3,95. Det kan lett bli sluttfasiten hvis produksjonskuttet blir stort. Men, på den andre siden, så har Irak sluttet tonnasje allerede for produksjon av 2 mbl/d. Siden dette har vært ute av markedet en lang periode, bør det vel virke til å delvis oppveie et OPEC-kutt. Vi får holde hatten godt på. Hvis kuttet blir mindre enn 1,5 mbl/d, kommer børsene til å reagere positivt.


Lim*


[Endret 17.01.01 09:34 av Lim Gordon]
galikula
17.01.2001 09:47
#482

Endre
Stor avstand mellom selger å kjøper før start. Tror vi får et lavt volum i dag, få selgere vil gi bort MSL til slike priser.De venter på at resultatet skal bekrefte det vi håper på.
Ikke underby hverandre i dag så holder vi nivået!
Future
17.01.2001 09:57
#860

Endre

GLEM IKKE DET FUNDAMENTALE

- Begge skipene har gjordt slutninger som er svært gode
- 1. kvartal 2001 er omtrent i boks allerede
- 1.kvartal blir bedre enn 4.kv. 2000
- De to skipene har aldri i historien tjenet mer penger
- Forventet årsresultat 2001 lik + 250 mill.kroner
- Melding fra selskapet kan forventes når tid som helst

Ocean
17.01.2001 10:08
#47

Endre
Angående OPEC-møtet og størrelsene på kutt i oljeproduksjonen.

Disse kutt-tallene er vel ikke så reelle og bør vel ikke vektlegges FOR mye. Kuttforslagene gjøres jo på grunnlag av FORVENTET produksjon. F.eks., Norge forventet en produksjon på 3,4 millioner og ble bedt om å kutte med 0,2 til 3,2 millioner. Produksjonen i Norge var IKKE på 3,4, og produserte siste år det remmer og tøyler kan holde og endte på ca. 3,1. Det ble aldri nødvendig med noe kutt. Derfor bør en vel ta dette med en liten klype salt.
Ocean
17.01.2001 10:23
#49

Endre
Forøvrig tipper jeg MSL skal opp med 15-25 øre i dag.
Elwood Blues
17.01.2001 10:29
#41

Endre
En halv time etter åpning, fortsatt ingen handel.
Kjøpersiden styrker seg stadig, ratio nå oppe i 2,79.
Foreløpig ligger imidlertid kjøpskursene for lavt (4,11 og lavere), og ingen er villige til å selge under 4,25.
Litt tålmodighet og disiplin hos selgere så kan vi fort få stigning.
Foreløpig ingen nyheter fra OPEC-møtet?
Ocean
17.01.2001 11:27
#51

Endre
Totalindeksen stiger og stiger. MSL tjener mer og mer og vil få tidenes årsresultat for 2000. Og 2001 ser ut til å bli enda bedre. Men likevel står MSL på stedet hvil, på et svært lavt nivå. Hva er egentlig galt?

For det MÅ jo være NOE. Nå har det pågått slik i et halvt år, men ingenting skjer til tross for at flere momenter tilsier kraftig opptur. Hva er galt med MSL? For NOE er det. Det bør bli neste topic. Dette bør belyses.

Er det pga av dårlig info fra selskapet? Er det pga høyere risiko enn andre selskaper? Er det pga lavt omsetningsvolum? Er det noe vi ikke har sett? Eller er noe av det som har kommet frem i analyser både her og i reportasjer i pressen galt?

For meg blir MSL mer og mer av et stort mysterium. Et selskap som tjener så det griner og gir historisk høy avkastning for aksjonærer og eiere burde gått som en rakett. Men alt dette positive er altså ikke nok. NOE ANNET veier såpass tungt at det hindrer en oppgang.

Hva kan det være?
galikula
17.01.2001 11:33
#483

Endre
Stillingskrig de luxe!!

Ocean
17.01.2001 12:19
#52

Endre
Hvor blir det av alle folka? Intet volum på MSL og ingen nye innlegg på topicen. Sitter alle og venter ved radioen for å høre siste nytt fra OPEC-møte??
Future
17.01.2001 12:37
#861

Endre
"Frykt for økonomisk tilbakeslag i USA setter tonen for dagens OPEC-møte.  
   
Frykt for at verdens største økonomi skal lande med et digert mageplask setter tonen for dagens OPEC-møte. Denne frykten kan resultere i at de oljeproduserende landene begrenser produksjonskuttene, skriver Aftenposten.
Amerikanerne spiller også en nøkkelrolle på dagens ministermøte. Fra før har landet lagt et formidabelt press på OPEC for å få igjennom ønsket om lavest mulig kutt og dermed holde prisen over 25 dollar fatet."

.



STockHero1
17.01.2001 12:41
#177

Endre
Vedtatt kutt på over 2mill..
Hva skjer nå da ?
Future
17.01.2001 12:42
#862

Endre
Teknisk er Msl nå inne i en spennende fase der det kan se ut som om konsolideringen nærmer seg slutten. Bare så det er nevnt ........
Ocean
17.01.2001 12:48
#53

Endre
Tror ikke vi skal overdrive betydningen av dette kuttet. Endel av det vil med tiden vise seg å ikke være reelt.
STockHero1
17.01.2001 12:57
#178

Endre
06:44 OPEC SAYS IT HAS NO ANNOUCEMENT YET AND WON'T UNTIL AFTER 8 AM NEW YORK TIME

klokka 14
Future
17.01.2001 12:57
#863

Endre
VERDIEN AV MOSCLIFF/MOSOCEAN verdt kr. 4.70 pr aksje solgt til offshoreformål.

"Stenatanker ger fart
åt Rios varv

RIO DE JANEIRO - Stena säljer två supertanker till det amerikanska oljebolaget Brown & Root för totalt 350 Mkr. Den ena, Stena Concordia, anländer i dag till Rio för att omvandlas till oljeplattform För Brasiliens varvsindustri innebär den svenska supertankerns ankomst för att omvandlas till oljeplattform ett nytt avstamp. Rio tror på fler varvsorder i takt med oljeindustrins kraftiga tillväxt i Brasilien. "Det är första ordern av denna typ på åtta år", jublar Wagner Victer, delstaten Rios energisekreterare.Med 35 millimeters skrov är gamla Stena Concordia osedvanligt rejäl och därför lämpad att bli flytande oljeplattform. Denna 274.000-tonnare ska byggas om i Angra dos Reis (16 mil väster om Rio stad) för 700 Mkr. För Stena ger möjligheten till ombyggnad en god affär.

Stena Concordia och systerfartyget Stena Continent (ska konverteras i Singapore) säljs för totalt 350 Mkr. "Det är mer än tre gånger så mycket betalt som vid skrotning", säger Ulf Ryder, VD för Stena Bulk. Det hade annars varit nästa steg för dessa fartyg, byggda redan 1973. (DI) "

Kommentar:
Her ser vi altså at to gamle skip, etter det jeg kan se er de eldre enn Msl sine to skip, selges for 350 mill.kroner. Ledelsen i msl har hele tiden sagt at Moscliff/Mosocean skal selges til offshoreindustrien i 2004. Verdien har de stipulert til 30 mill.dollar tilsammen / ca. 260 mill.kroner. Nå viser det seg altså at offshoreindustrien er villig til å betale nesten 100 mill. til. 350 mill.kroner overført til Msl sine skip - det er ca. kr. 4.70 pr aksje det !!! Meget interessant dette.........



--------------------------------------------------------------------------------


Akkar
17.01.2001 13:10
#92

Endre
Det er tydelig at det er tradere som styrer kursen i denne aksjen. Disse baserer sin virksomhet på nyheter (positive og negative) og kan til tider være lukrativt. Fundamentale nyheter (som ryktes kommer i nær fremtid; jfr. opplysninger fra ledelsen om salg etc.) vil kjøre opp kursen kraftig. Det Future nevner om salg til offshoreformål er slike fundamentale ting som ligger litt frem i tid, men som viser aksjens potensiale. La traderne råde, hold buksene tørre, og vent med å selge. Dette blir bra etterhvert.
pure
17.01.2001 13:31
#15

Endre
Re. Future

Stena har markedsfoert sin Concordia klasse i aarevis som saerdeles egnet for offshoreformaal. Dette begrunnes med det hoye korrosjonstillegget som disse skipene er bygget med - jeg tipper at store deler av MSL sine skip har en hudtykkelse paa 20mm mot Stenas 35mm- og ikke minst begrunnes det med Stena's/Texaco's veldokumenterte vedlikehold paa disse skipene. Alder paa skipene har ingen betydning i denne sammenheng. B & R/Petrobras skal benytte disse skipene i 20 aar uten dokking paa en av de mest vaerharde lokasjoner i verden, de velger her aa betale for premium kvalitet.
Jeg har ikke eksakt kjennskap til MSL skipene, men de er ikke av Stena-klasse og jeg tror at det er mange sammenlignbare tankere. Om det var bare og bestemme seg for aa selge til offshore-formaal hadde nok alle rederene gjort dette fremfor aa sende de til skrap om de saa fikk bare 1 dollar mere.
Stena har som sagt aktivt markedsfoert sine VLCC'er i aarevis (det er bare aa slaa opp og se deres annonser i hvilken som helst utgave av Upstrea/Oil&Gas...etc) og jeg har hoert prisen de forlangte for de. Aerlig talt trodde jeg aldri at de skulle faa saa mye, men at de ville kunne faa mere en en "standard" VLCC trodde jeg.
Dersom ikke MSL sine skip er bygget til en spesilet bra standard er jeg fortsatt ikke tilhenger til teorien om at MSL kan faa opp til USD 15 mill/stk.
corus
17.01.2001 13:36
#538

Endre
Det som er vesentlig nå er at det trekkes tonnasje ut av markedet slik at tc ratene holdes på et høyt nivå.
Dette er bare en bekreftelse på denne trenden.
Future
17.01.2001 14:16
#864

Endre
Re pure:
Her tror jeg du tar feil? Msl-ledelsen har i lang tid presisert at de toskipene er særdeles velegnet for ombygging til offshore - og da ser vi altås hvilke priser som oppnåes.
Future
17.01.2001 14:52
#865

Endre
tror at vi nå er inne i en periode der Msl er i ferd med å få frem det potensialet som er i aksjen, adskilt fra andre tankselskapers utvikling. Siste måneden har FRO falt fra ca. 123 til 109, men Msl har steget fra ca. 3.15/3.20 til ca. 4.20.
STockHero1
17.01.2001 15:01
#179

Endre
Det er jo null interesse rundt MSL, volum på 2000 idag.
Det er jo helt forferdelig!
Ocean
17.01.2001 15:04
#55

Endre
Men Future, steget til 4,20 er vel ikke noe å skryte av. Det var der MSL lå for kort tid tilbake. Faktisk lå MSL høyere, på 4,70-90-nivået. MSL har faktisk falt med 15-20% og vaker fortsatt på bunnivå.
Future
17.01.2001 15:12
#866

Endre
Tank: Stena-salg bekrefter store verdier i gamle tankskip
Onsdag 17. januar 2001 kl. 14:41
Skrevet av: Arne Lunde

Det ligger store verdier i gamle velholdte supertankere. Det viser svenske Stenas salg av to 1973 bygde VLCC'er for 350 millioner svenske kroner. Både Bergesen og Mosvold sitter med godt vedlikeholdte VLCC'er.

De to gamle tankskipene Stena Concordia og Stena Continent ble i slutten av forrige uke solgt for hele 350 millioner svenske kroner, eller nesten 37 millioner dollar. Det gir en pris på over 18 millioner dollar for hver av de to gamle tankskipene.

Dette betyr ikke at alle eiere av gamle tankskip kan regne med å selge sine gamle kolker til tilsvarende priser. I likhet med flere av Bergesens VLCC'er bygget i perioden 1973 til 1975 så karakteroseres disse av en enorm tykkelse på på skrogene. Stena-skipene har etter 28 års drift fortsatt en ståltykkelse på 36 millimeter inntakt. I tillegg skipene meget velholdte.

Dette gjør skipene interessant for ombygging for lager- og produksjon av olje. Det er amerikanske Brown & Root som har kjøpt disse skipene til konvertering. Bergesen har allerede konvertert et av sine gamle tankskip, og ytterligere to er planlagt ombygd på samme måte.

Mosvold Shipping har også to gamle tankskip som både er velholdt og er kandidater til en slik ombygging. Skulle Mosvold oppnå å selge Mosocean og Moscliff for priser i nærheten av det Stena har oppnådd for sine skip, så betyr det over 4 kroner pr. aksje. Alternativet til dette er å hugge skipene når de om et par tre år ikke får seile lenger på grunn av reglementet til IMO. Da oppnår rederiet kanskje en tredjedel av dette.

Det forventede oppsvinget for offshorenæringen og riggmarkedet vil gjøre ombygginger av tankskip meget interessant som et middel til å øke rigg- og oljeselskapenes flåter når etterspørselen øker. "

Kommentar: Dette er i tråd med det vi kan forvente. Msl sine gamle skip er nok mer verdt enn vi tror - både som going consern og som slakt. 350 mill.kroner betyr faktisk kr. 4,70 pr. Mosvold aksje.




[Endret 17.01.01 15:12 av Future]
STockHero1
17.01.2001 15:29
#180

Endre
Greit nok , men når vil dette gi utslag på MSL kursen da?
Future
17.01.2001 15:37
#867

Endre
RE:
Dette er forhold som virker inn på selskapets substansverdi - og som det bl.a. må taes hensyn til når et take-over bud kommer.



Stocktalk.no eies av MarketMind AS
Adresse: Thunesvei 2, 0274 Oslo Tlf: 21 07 50 08 Email: st [at] stocktalk.no Orgnr: 979 175 027 MVA
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter © 2008 Vestover AS