"
Du er her: Forside > In the pit - Oslo Børs > INM med ny kontrakt
INM med ny kontrakt
GladLax
03.05.2001 13:45
#120

Endre
Ny kontrakt til Inmeta. Se børsmelding. I tillegg har ikke INM fått oppgangen resten av IT akjene har fått den siste tiden. Er dette triggeren?
/G
phudge
11.05.2001 10:42
#391

Endre
Les denne,

http://www.digitoday.no/dtno.nsf/pub/dd20010511093019_er_70472419

Inmeta kjøpte Teamco som igjen har vært MS lisenslokmotiv i norge. Dvs. om/når dette går gjennom vil Inmeta automatisk få økt sin omsetning/inntjening tilsvarende. De nye reglene gir osgå en enorm mulighet for prosjektsalg da det vil være lønnsomt å bruke oppgraderinger enn tidligere.
kavorland
15.05.2001 15:00
#66

Endre
Ble stille rundt denne, henter den derfor frem med dette :


Microsoft øker prisene kraftig


Av Einar Ryvarden

Publisert 11.05.2001 09:30

Oslo (11.05.2001) - Som ventet endrer Microsoft sine lisensregler, noe som vil doble totalregningen til enkelte kunder.

Lekkasjene kom tidlig i uken og i går kom bekreftelsen. Microsoft Corporation har gjort en rekke endringer i sine kontrakter og systemer for å selge programvare til større bedrifter. Bedrifter som går inn på de nye ordningene vil øke oppgraderingstempoet.

Les også:
--------------------------------------------------------------------------------
Microsoft kutter evige lisenser
Det er ikke vanskelig å tolke bakgrunnen for endringene. Om tre uker lanserer Microsoft Office XP og 25. oktober lanserer selskapet en ny stor oppgradering av Windows. Men oppbremsingen i den amerikanske økonomien og en større fokus på nytteverdi gjør trolig Microsoft nervøse for at ikke nok kunder skal kaste seg over oppgraderingene.

Dette problemet fikk Microsoft smake med Office 2000 og Windows 2000, understreker analyseselskapet Meta Group.

Microsofts nye lisensregler kommer som en følge av at programvare etter hvert blir stadig mer en tjeneste. Kunder skal derfor kunne leie eller lease den til enhver ferskeste versjon av Microsofts programvare. Selv om dette gir en større fleksibilitet og forenkler dagens kompliserte regler, advarer analytikere om at slike avtaler gjør at kunder ikke kan utsette innkjøp av oppgraderinger de føler de ikke trenger.

De nye lisensordningene består konkret av følgende:

Microsoft erstatter det de kaller en "alfabetsuppe" med ulike oppgraderingsalternativer - som VUP, CUP, PUP og UA. I stedet kommer Software Assurance, en rett til å oppgradere til den enhver tid siste versjon av produktene de bruker. Software Assurance kan kjøpes for en eller alle maskiner i en bedrift.
I tillegg vil kunder kunne lease programvare gjennom årlige avtaler i stedet for å kjøpe programpakker. Det kunden mister er retten til dagens evigvarende lisenser, noe mange nyter godt av.
Ut forsvinner blant annet Select Agreements. Dette har vært det mest populære alternativet for mellomstore bedrifter. Det største analyseselskapet, Gartner Group, stiller seg sterkt kritisk til Microsoft og påstår at det selskapet kaller forenkling egentlig betyr fjerning av muligheter.

For IT-sjefer som alltid skaffer seg det siste og nyeste fra Microsoft, betyr de nye reglene faktisk litt lavere priser. Men mange kunder hopper over oppgraderinger og for dem vil de nye ordningene bety økte priser. For de må betale for oppgraderingene selv om de ikke tar dem i bruk. Gartner Group har regnet på de nye prisene og funnet ut at en bedrift med 5000 PC-er som oppgraderer sin Windows, Office og annen Microsoft-programvare hvert tredje år vil betale 33-77 prosent mer enn i dag. Venter du til hvert fjerde år, vil du måtte betale 68-107 prosent mer, skriver Cnet.

For bedrifter som for eksempel vil hoppe over en Office-oppgradering, vil det lønne seg å kjøpe vanlige programpakker til småkunde-priser i stedet.

Under Software Assurance betaler bedriftene 29 prosent av fullprisen for et PC-program i året og 25 prosent av prisen for et serverprogram - hvert år. Dette er høyt mener Gartner Group, snittet i bransjen ligger på 17-22 prosent.

Microsoft hevder at de fleste kunder oppgraderer hvert 2,5. - 3. år og at 80 prosent av kundene deres vil betale det samme som før eller mindre. Men dette rimer dårlig med for eksempel tall Microsoft selv oppgir for Office-oppgraderinger. Hele 60 prosent av alle Office-brukere fortsatt bruker enten Office 95 eller 97, forteller Microsoft.

Gartner Group mener at de fleste hopper over annenhver oppgradering og bare bytter hvert fjerde år.







Stocktalk.no eies av MarketMind AS
Adresse: Thunesvei 2, 0274 Oslo Tlf: 21 07 50 08 Email: st [at] stocktalk.no Orgnr: 979 175 027 MVA
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter © 2008 Vestover AS