"
Du er her: Forside > In the pit - Oslo Børs > SAS fly kolliderte i Milano
SAS fly kolliderte i Milano
Hansemann
08.10.2001 09:33
#928

Endre
Det melder TV2. Flere skal ha mistet livet.
Hansemann
08.10.2001 09:37
#929

Endre
VG har om ulykken
Interceptor
08.10.2001 09:44
#72

Endre
Dagbladet.no
Ofus
08.10.2001 09:49
#494

Endre
Jeg skal ut og fly..................
Med nystartet krig og SAS maskin crashet får jeg ikke den beste starten på reisa i dag, men håper BRA og KLM ligger bedre an.
Ellers er det sannsynligvis nedgang over hele fjøla idag.
Ha en herlig dag.
ofus
JUICEitUP
08.10.2001 09:53
#805

Endre
TV 2 melder at minst 12 personer har mistet livet og at over 100 er skadet. Huff og huff.
Hansemann
08.10.2001 10:49
#930

Endre
Frykter 100 drept i Milano
Profit warning
08.10.2001 10:58
#3098

Endre
Det er respektløst av Norske medier å nærmest overse denne tragiske hendelsen.
I stedenfor står man å tyter utrettelig over de 9 som omkom i Afganistan i går...
SisterBean
08.10.2001 11:08
#480

Endre

Over 100 bekreftes å ha omkommet
value
08.10.2001 11:09
#206

Endre
Krisetelefon nr. til SAS

67 58 50 10
kfo
08.10.2001 11:11
#340

Endre

Jeg sener mine varmeste kondolanser til alle som er berørt av dagens fryktelige SAS-ulykke i Milano.
Profit warning
08.10.2001 13:07
#3099

Endre
Det er utrolig sløvt av SAS å ikke vite noe om at det var Nordmenn ombord 5 timer etter ulykken.
dow
08.10.2001 13:11
#1650

Endre
De vet nok, men vil ikke uttale seg før pårørende er varslet.
tomaso
08.10.2001 13:13
#90

Endre
Merkelig lite om SAS ulykken i mediene ja. Det er tross allt den størse flyulykken i skandinavias historie. Hadde ventet mer enn dette her. Situasjonen i Afganistan ser ut til å ta all opmerksomheten.
rik
08.10.2001 13:20
#1888

Endre

Hvem var de 4 i cessna-flyet som forårsaket dette??

magnar
08.10.2001 13:23
#112

Endre
Det er opplyst at personene i privatflyet var tyske turister.
kfo
08.10.2001 13:30
#343

Endre

Re: Tomaso,

Det du sier er ikke helt sant. Både NRK og TV2 har nå sendt hele pressekonferansen til SAS kl. 13.00 direkte.
Profit warning
08.10.2001 13:40
#3100

Endre
BBC world kom med en liten 5 sekunders notis om den store flytragedien i Italia.

Flyangrepet i Afganistan der 19 personer omkom går nyhetene uavbrutt...
s2dy
08.10.2001 13:41
#110

Endre
Re; KFO
Ja, krigen i Afghanistan kommer nok til å havne i bakerste rekke i kveldens nyhetssendinger. Det begynner nok å bli tynt i rekkene i redaksjonene rundt om - de som ikke allerede hadde reist til fghanistan og landene rundt er nå på vei til Milano og København..

Kursk-hevingen, som ellers hadde vært toppsaken, blir sikkert ikke nevnt en gang..


[Endret 08.10.01 13:41 av s2dy]
Hansemann
08.10.2001 15:04
#931

Endre
Alltid nyheter meldte at 13 personer skulle videre fra København til Oslo.
eikk
08.10.2001 21:32
#212

Endre
Hvis den animerte fremstillingen (som vist på TV) av ulykken på Linate-flyplassen er korrekt......vil enhver som har sittet bak en stikke se at her er det noe merkelig.......
OBL
08.10.2001 21:37
#50

Endre
eikk
For oss som ikke har sittet bak en stikke...kan du være så vennlig å opplyse hva som var merkelig med Tv2's fremstilling?
MKane
08.10.2001 21:40
#264

Endre
re eikk
Samme skjedde ang den nesten ulykken på Evenes,TV2's fremstilling var helt på jordet kontra det som var fakta

Mvh USM
eikk
08.10.2001 21:57
#213

Endre
Se på "Slik skjedde ulykken" I VG webside.
Den to-motors private jetmaskinen taxet ut på runway`en, og snudde høyre om ut fra taxebanen iflg animasjonen, slik at den ble påfløyet bakfra av SAS-maskinen, som akkurat passerte V2 og var iferd med lift-off.
Det er da ikke runway-lengde igjen nok for take-off for privatjet`n???
Kartet over flyplassen viser med all tydelighet det!


[Endret 08.10.01 21:58 av eikk]
OBL
08.10.2001 22:09
#51

Endre
For det første så skulle ikke dette tyske flyet ha vært på rullebanen da, og når en pilot er så usikker så kan han også svinge gal vei når han kommer ut på rullebanen.
Noen flyplasser har også taxebaner som ikke kommer ut helt i enden av rullebanen, dvs at flyene må taxe et stykke på rullebanen og snu. Du ser tydelig på kartet at det er flere taxebaner som går inn et stykke ut på rullebanen. En forvirret pilot kan lett ha valgt gal taxebane i den tykke tåken.
Vi har ikke nok informasjon til å vurdere sikkert hva som har skjedd, men å kategorisk si at Tv2's animasjon er gal kan vi ikke.
Mkane:
Hva var det som var feil på Tv2's fremstilling av nestenulykken på Evenes?
eikk
08.10.2001 22:16
#214

Endre
re obl
Tydelig du ikke vet hva du snakker om. Runway in use for dagen var tydeligvis 18 (180 grader, rett syd). Gal vei....? Skulle han ha svinget venstre om, hadde han intendert å ta av mot innflyvingsretningen. Da hadde han fløyet rett inn i cirquit av fly i flere levels avventende landingstillatelser......Det hadde vært som å fly inn i en bisverm.
Blueman
08.10.2001 22:17
#242

Endre
.


[Endret 08.10.01 22:19 av Blueman]
[Endret 08.10.01 22:22 av Blueman]
[Endret 08.10.01 22:27 av Blueman]
[Endret 08.10.01 22:36 av Blueman]
MKane
08.10.2001 22:20
#265

Endre
OBL
På tv2's animasjon ville de to flyene har kolidert hvis BRA maskin hadde landet.
Dette er feil.
Etter det flygelederne sa ville dette godt bra , men at sikkerhetsmaginene var brutt..
Mao.SAS maskinen på Evenes kom ut på rullebanen i enden ikke midt på som tv2 viste.
En annen sak er jo at passasjerene sa de så terminalbygningen til venstre for seg, men tv2 viste et fly som kom inn fra sør dvs at terminalen skulle være på høyre side.

Mvh USM


[Endret 08.10.01 22:21 av MKane]
cubor
08.10.2001 22:28
#406

Endre
korekte animasjoner eller ikke,bra for de som sitter i flyselskap-aksjer er det i alle fall ikke
OBL
08.10.2001 22:31
#52

Endre
Hvorfor han kjørte ut på rullebanen uten klarsignal er det ingen som vet.
Men hva er det egentlig som er galt med Tv2's fremstilling? Var det tyske flyet på gal plass? Kartet i VG viser jo det samme som Tv2 viste, relativt lite igjen av rullebanen der flyet svingte ut. Er kartet feil? Vi vet jo at kollisjonen skjedde når Sas flyet er i ferd med å lette og da er det vel ikke så mye igjen av rullebanen?
Cashulf
08.10.2001 22:37
#615

Endre
X'en (flyvertinne i SAS) ringte tidligere idag og sa at hun levde. Det er rart med det, men selv om jeg er litt bitter og sint på henne, så fikk jeg ****ig vondt i magen da jeg hørte om ulykken ved 12-tiden, og var veldig redd for at jenta var mistet for alltid. Prøvde å ringe på mob uten å lykkes, men da jeg kom hjem var det beskjed på telefonen. Hun hørtes ganske skjelven ut.

Livet mitt er preget av 4 ting om dagen:

1) Terror, krig og tragedier
2) Kjærlighetssorg
3) Tap på aksjer
4) Kjærlighetssorg

Er det rett før alt går til *****te, eller bare virker det slik?????
eikk
08.10.2001 22:39
#215

Endre
re OBL
Se hva jeg skrev Jeg sa ikke at TV 2`s fremstilling er gal!!!!! Derimot, hvis den er riktig(!!!!) er det hele situasjonen det er noe merkelig ved.
Hansemann
08.10.2001 22:44
#933

Endre
SAS har lagt ut passasjerlista på http://scandinavian.net
eikk
08.10.2001 22:45
#216

Endre
Re OBL
Nettopp! Ved en take-off er det kun sikkerhetsmarginene + litt til igjen av runwayen. Men akkurat der sto privatflyet med en snubb igjen av stripen med nesen vendt i samme retning som SAS-maskinen.... og skulle ta av....
DET synes jeg er merkelig. Skjønner du nå???
OBL
08.10.2001 22:53
#53

Endre
Beklager eikk, jeg har tydeligvis lese og skrivevansker og leste feil i innlegget ditt.
Tipper det blir oppvaskmøte hos flygerlederne. Hvis dette stemmer kan de absolutt ikke ha gjort jobben sin. Jeg går utfra at det er deres ansvar å ha full oversikt over flyene, såvel på bakken som i lufta? Nå ble det jo også ymtet frempå at en radar ikke virket som den skulle.
eikk
08.10.2001 23:04
#217

Endre
obl
Helt ok det. =o)....Gjorde kun en observasjon ved det jeg så....og det åt meg i magen at ingen kommenterte det besynderlige ved situasjonen.
I tillegg.... jeg føler en nærmest hjelpeløs harme når så mange mennesker brått og unødvendig blir revet bort......
Hansemann
08.10.2001 23:08
#935

Endre
eikk

Jeg skjønner hva du mener. Ser ikke bort ifra at det var noen nye landsmenn bak spakene på privatflyet.
eikk
08.10.2001 23:16
#218

Endre
Ikke mine ord....ikke mine ord....
Mec Iver
09.10.2001 00:44
#3169

Endre
Bombing i Afghanistan, mistenkelig dødsfall i US med Antrax og nå SAS fly med 118 mennesker.........hva skjer imorgen?
Camelon
09.10.2001 09:08
#1725

Endre
Cashulf:

101% støtte gis gratis til deg.
wow1
09.10.2001 20:25
#180

Endre
Dette er faktisk 6 flyet i løpet av 4 uker som er "styrtet". Blir lenge til jeg setter mine bein i et fly igjen.
Hot
09.10.2001 20:28
#614

Endre
kondolerer
Marve
09.10.2001 20:49
#6

Endre
Så mange nestenuhell som SAS har vært involvert i den siste tida var det bare et tidsspørsmål før det måtte gå skikkelig galt. Litt rart at SAS har så mange flere nødlanlandinger enn Braathens. Det kan umulig være tilfeldig. Kanskje folk bør tenke liit på hvem de flyr med neste gang.....
ActionMan
09.10.2001 21:46
#495

Endre
re marve:

Å antyde at SAS har noen form for skyld i denne tragiske ulykken er så usaklig at jeg nesten ikke har ord som dekker det...
wow1
09.10.2001 21:59
#182

Endre
Mye tyder på at SAS viste at Flyplassen hadde dårlige sikkerhet enn andre flyplasser. Allikvel er det langt igjen før en kan skylde på SAS._____________________
Marve
09.10.2001 22:00
#7

Endre
Re Actionman

Når SAS direktør Lindegaard sier på TV2 nyhetene at SAS var klar over at bakkeradaren ikke fungerte, men at de ikke anså det som et problem, og han samtidig sier at SAS flyr på flere andre destinasjoner uten at det er et problem, så sier vel kanskje det litt om SAS.
ActionMan
09.10.2001 22:03
#496

Endre
re marve:

Vil det si at du mener at det bare finnes èn sikker flyplass i Norge?
For det er faktisk bare Oslo Lufthavn Gardermoen som har bakkeradar i Norge.
Marve
09.10.2001 22:07
#8

Endre
Re Actionman

Nå kan det jo hende at det er litt mer trafikk og uoversiktlige forhold i Milano enn det er på Evenes og Ålesund, så behovet er kanskje ikke like stort?? Det skal også sies at i Bodø har de ihvertfall bakkeradar, de andre flyplassene i Norge skal jeg ikke uttale meg om.
ActionMan
09.10.2001 22:14
#497

Endre
Linate er ikke av de mest trafikert flyplasser i Europa. Tror den kommer langt ned på listen. Har vært der noen ganger selv, og har ikke hatt noen ubehagelige episoder der. Grunnen til at SAS har valgt å splitte sine flygninger til Milano på de to flyplassene i byen er at Linate ligger mye mer sentralt plassert enn Malpensa. Linate har også en mye bedre regularitet.
Selvfølgelig kan det tenkes at sikkerheten på Linate er dårligere enn på Malpensa, har hørt rykter om at enkelte piloter i SAS hevder dette. Men som flyselskap så må man stole på at luftfartsmyndighetene i de land man skal frekventere har orden i sakene sine, og at de tar vare på sikkerheten på beste måte.
Jeg mener fremdeles at å gi SAS skylden for denne ulykken er å rette baker for smed.
Marve
09.10.2001 22:40
#9

Endre
Jeg sier ikke at SAS hadde skylden for ulykken, men at de bevisst har benyttet en flyplass de VET at ikke er sikker, og som har meget vitalt utstyr ute av funksjon. For et firma som hele tiden hevder at de har sikkerheten i høysetet er jo dette en kjempestor selvmotsigelse.
OBL
09.10.2001 22:52
#56

Endre
Marve
Du sier at SAS har mange flere nødlandinger enn braathen. Jeg går utfra at du sikter til alle flightene som ble så behørig presentert i media for noen uker siden. Men hvor mange av disse kan man kategorisere som nødlandinger eller nestenulykker? Hvis jeg husker rett så var vel mesteparten kontrollerte nødrutiner, der flyene måtte returnere på grunn av indikasjon på at noe var galt. Burde ikke dette heller være en pekepinn på at SAS setter sikkerheten i høysetet og ikke tar noen sjanser. Jeg er sikker på at Braathen også har sine episoder?
Og sammenligne Braathen og Sas på antall "nødlandinger" blir vel også galt. Uten at jeg kjenner til dette så mye, men er ikke SAS mye større enn Braathen med mange flere flighter? Da er det vel naturlig med litt flere episoder?
Marve
10.10.2001 12:46
#10

Endre
Det jeg prøver å si er at hvordan kan du ta et firma seriøst når de utad sier at sikkerhet kommer før punktlighet og økonomi, mens de i praksis gjør helt motsatt. De var klar over at flyplassen i Milano hadde viktig utstyr ute av funksjon, men bryr seg ikke om det. Det rimer ikke med det de sier om at sikkerhet er viktigst. Det er rett og slett løgn. Så har da også SAS tapt 20% av businesspaxen sin etter 11.sept. Så det er kanskje flere enn meg som har skjønt det...
Phoebus
10.10.2001 14:16
#341

Endre
Har jobbet en del med risikoadministrasjon og det viser seg ofte at de som melder flest nestenuhell har færrest ulykker.

Å flagge nestenuhell i stedet for å feie de under teppet vitner om fokus og åpenhet.
undervurdert
10.10.2001 14:26
#1679

Endre
Vennligst merk dere, og videresend følgende info.:

"Based on the terror events in the United States and the following
conflict in Afghanistan, SAS has decided to require that all passengers
be able to confirm their identity with a valid piece of identification.
This procedure is already being practiced regarding international
traffic. Identification can be made with a valid passport, ID card,
drivers license or another form of official ID. This rule is valid
immediately.

SAS CORPORATE COMMUNICATIONS"
Phoebus
10.10.2001 14:29
#343

Endre
underv.

Gammelt nytt, måtte legitimere meg allerede på mandag.
ARK
10.10.2001 14:38
#175

Endre
re.marve
Det du sier er 99% svada som ikke stemmer.
Eneste riktige er dropp i bizznizz pax på 20%
Marve
10.10.2001 15:52
#11

Endre
Re ARK

Kan du utdype litt hva du mener med at 99% av det jeg sier er svada? Fakta er jo at SAS sier en ting og gjør noe helt annet.
Hansemann
10.10.2001 22:13
#948

Endre
Et fly med 7 amerikanske toppledere er forsvunnet i Spania melder VG.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=8564510




[Endret 10.10.01 22:21 av Hansemann]
loco
11.10.2001 06:21
#292

Endre
Marve:
Jeg leser det første innlegget du hadde her på ST og ser du er en Braathens annsatt.
Det er ikke litt misunnelse ute og går her vel ?

Tror du virkelig BRA, der du selv jobber, ikke ville flydd til Milano hvis ruten var lønnsom ?

Har du hørt om ett selskap som har sluttet å fly dit p.g.a bakkeradaren ikke fungerte ?



[Endret 11.10.01 06:21 av loco]
Marve
11.10.2001 23:14
#15

Endre
Re loco

Til info: Braathens flyr til Malpensa i Milano.
wonabee Boss
30.01.2002 11:10
#60

Endre
????????????



Stocktalk.no eies av MarketMind AS
Adresse: Thunesvei 2, 0274 Oslo Tlf: 21 07 50 08 Email: st [at] stocktalk.no Orgnr: 979 175 027 MVA
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter © 2008 Vestover AS