"
Du er her: Forside > In the pit - Oslo Børs > PMENA - Kampen om 3 (4?) UDV-rigger på Jurong, del II
PMENA - Kampen om 3 (4?) UDV-rigger på Jurong, del II
tnordli
11.04.2009 23:09
#1740

Endre
Kampen fortsetter...

PetroMena har tre UDV-rigger under bygging på Jurong verft i Singapore.

Den første av disse, Petrorig 1, skal etter planen seile fra verftet i retning Mexicogulfen i løpet av april.

Status på Petrorig 1 fra Rigzone

PetroMenas hjemmeside

Meglerstatistikk fra DN.no

Forrige tråd

Aksjonær Alliansen Petromena

Endret 11.04.2009 23:11 av tnordli
Raymond
11.04.2009 23:21
#557

Endre

Blå kurve = 10 dagers
Gul Kurve = 30 dagers






OSX Long term:



OSX intradag:




GODE LINKER:

http://www.petromena.no/

http://petrolia.no/

http://www.larsenoilandgas.com/

http://www.oilserviceindex.com/

http://energy.seekingalpha.com/by/type/exploration-production

http://investor.shareholder.com/bhi/rig_counts/rc_index.cfm

Endret 11.04.2009 23:30 av Raymond
Raymond
11.04.2009 23:22
#558

Endre
Håper det er greit for deg Howi, at jeg la inn dine grafer og linker :)
selaas
12.04.2009 07:58
#8152

Endre

Status fra USA
selaas
12.04.2009 08:04
#8153

Endre
Det skulle ikke forundre meg om dette med Petrorig a og b AS også har med GIEK støtte å gjøre. Kanskje noen tips fra SDRL på hvorfor de fikk støtte og ikke PMENA. Sikkert fordi formalitetene ikke stemte, eller var jo prosjektene nokså like. Er dette også en måte å tilpasse seg situasjonen slik at støtte kan innvilges?
logga
12.04.2009 08:44
#654

Endre
Har alliansen fått svar på sms'en til Hirsti? Man er vel så høflige å vente til over påske før man kneler og ber om audiens hos ledelsen?
howi
12.04.2009 09:01
#2382

Endre
Poster Kribym's innlegg her (litt modifisert)

Taubåtene er på plass, desverre i standby modus av ukjente grunner.

Caset kort oppsummert er at det mangler 100 mill USD pr rigg i restfinansiering. Melding om dette ble gitt i juletider, og grunnlaget for det økte kapitalbehovet har ikke blitt skikkelig forklart fra ledelsen. Deler av disse 100 mill er mobiliseringskost, og vil bli tilbakebetalt av oppdragsgiver.

Ledelsen sier de jobber med finansiering, og har fått bondholdere til å vike førsteprioritet pant på ytterligere 100 mill USD. LLoyds som har garantert for 200 mill USD per Petrorigg har sagt at mot at de slipper å stille opp med 200 mill per rigg så skal de supplere 300 mill til Petrorig 1.

God deal, men da 'mister' selskapet 200 mill USD til petrorig 2+3. Ikke så lett å finansiere opp 600 mill USD i dette markedet. (300 per rigg)

Selskapet har lett desperat etter løsninger som gjør at de beholder de 3x200 mill USD fra Lloyds mot at noen andre spytter i lavprioritets 100 mill USD lån på rigg I.

Selskapet har lovet at de er ute etter driftscenario, men grunnet manglende kapital sendt ut meldinger om at de har mottat MOU for salg av PR1&3. Dette har bla. vært etter en forpliktelse som ble inngått med bondholders for å vike prioritet på ytterligere 100 mill USD mot at riggene skal vurderes selges.

Selskapet har dog ikke klart å få inn bud som dekker tilstrekkelig med gjeld, og egenkapital. På toppen av dette skal LOG ha 4% i salgsfortjeneste.

Seadrill har kjøpt opp obligasjonsgjeld som er knyttet mot PR1&2, og mulig linket mot Pr3 også. Dette kan gjøre at Seadrill får veto mot å selge rigger. Altså om Noble vil kjøpe rigg kan Seadrill si nei..

PR1 ligger klar på kai i Singapore, og utifra uoffisiell informasjon klar til å gå fra kai, akseptert ferdigstillt av eier. Verftet har dog pant i riggen frem til de siste pengene er innbetalt, og det ser ikke ut som selskapet har disse per dags dato. Det er ihvertfall ikke kommet noen melding.

Utrolig mye informasjon, og dette var meget overfladisk.. Håper det ga noen oppklaringer.

Vi venter som sagt på en melding om at selskapet har ordnet restfinansiering, og at riggen er på vei til feltet.. Da vil nok endelig kursen gå opp igjen..

Det er også opprettet en allianse blant aksjonærene som representerer rundt 7% av aksjene. Denne har som formål og få svar på endel av humbugget som har skjedd rundt selskapet, sammt bidra med å sikre aksjonærverdier. Det vil ikke bli godtatt at selskapet tar en kjapp en, som f.eks å selge rigger til spottpris for å løse inn 4% salgsgevinst og la aksjonærer sitte igjen med ingenting. Dialog mellom sentrale medlemmer i ledelsen, og alliansen er opprettet.
logga
12.04.2009 09:14
#655

Endre
Sitter alliansen på inside into nå (jfr. sms Hirsti)?
slapps
12.04.2009 11:50
#169

Endre
logga:
Du er vel den siste de ønsker og dele det med.
gransport
12.04.2009 12:33
#114

Endre
Søkte igjen etter Petrorig 1 pluss slepebåtene De Da og London på Wesseltracker.com.

Alle 3 er registrert i Wesseltracker med IMO nr osv , men ved søk etter de kommer denne meldingen opp :

"The current position is not available because the vessel is not in one of our covered regions at the moment."

Ingen av de 3 er oppført på listen over fartøyer som befinner seg innenfor Singapore området.

Ved søk på andre skip som ligger på listen over skip i Singapore kommer kart med posisjon opp.

Kan Petrorig 1 ha seilt fra Singapore og vil melding ikke trenge å komme før neste virkedag som er Tirsdag???

Endret 12.04.2009 12:33 av gransport
Recon
12.04.2009 17:48
#9046

Endre
gransport

Da skal det ligge en bunke med børsmeldinger på tirsdag morgen, både om avklaring rundt finansiering og melding om status for slep.

Recon
Recon
12.04.2009 17:51
#9047

Endre
georg hadde et innlegg om habilitet på forrige tråd. Dersom aksjonærene ønsker habilitetsspørsmålet opp, kan det fort være generalforsamling med habile aksjonærer som tar spørsmålene til vurdering.

Jeg mener definitivt at salg av PR1 uten å ha løftet en synlig finger for å få på plass alternativ finansiering, f.eks. emisjon, er noe alliansen burde hevde overfor styret så snart som mulig dersom det ikke allerede er gjort. BGL kan ikke håndtere dette på egenhånd slik som han blir forfordelt i forhold til aksjonærene med det prisbildet som er signalisert.

Recon
Recon
12.04.2009 17:54
#9048

Endre
Når det gjelder transaksjonen med SSP kan denne jo alltids diskuteres. Men det er ikke noe fasitsvar på den transaksjonen. Salg av PR1 setter dog LOG i en posisjon hvor inhabilitet inntreffer så til de grader åpenbart, at et salg også vil kunne få juridiske etterspill.

Recon


KirbyM
12.04.2009 17:59
#52

Endre
Tror desverre ikke vi skal holde pusten ang. de store meldingene i uken som kommer. Uken etter derimot er ett bedre veddemål. Det har ikke vært noe butikk som har foregått siden Tirsdag, og tviler på at det har skjedd så mye verdt å melde annet enn at LM kanskje har blitt påskebrun..

gransport
12.04.2009 18:39
#115

Endre
Når tilstanden er såpass kritisk som den er nå om dagen så kan vi regne med at " butikken " er åpen alle dager.

Jeg vet ikke 100% om det er rett resultat jeg har fått på søket mitt i "vesseltracker" .
Mitt "abonnement" er tross alt gratis og tilgang er med reduserte muligheter.

Litt påfallende er det iallefall at hverken taubåtene eller Pr1 er å finne i systemet som ellers ser ut til å dekke 300 - 400 skip etc som for øyeblikket befinner seg i Singapore området.

Regner også med at om det er fremgang med finansieringen eller andre forandringer som gjør det mulig å flytte Pr1 , så blir riggen flyttet ASAP Påske eller ikke Påske.
Meldinger kommer vel etter Påske om så skulle være.

Endret 12.04.2009 18:55 av gransport
Proact
12.04.2009 19:39
#401

Endre
Etter min mening bør det være en grei jobb å finansiere rest finansiering for PR1. Vi snakker om totalt 300 mill. dollar innenfor 1. pri. Riggen har bud pålydende 450, så hva risikerer så Lloyds og andre? Man kan som långiver i tillegg legge inn kostnader som skal dekkes v/ konkurs, som gjør at långivere kan tjene penger også ved evt. konkurs.
Proact
12.04.2009 19:46
#402

Endre
falitt har jo slengt med kjeften, og sier at Lloyds bare er långiver dersom situasjonen ikke forverres for PMENA totalt sett. Imidlertid må falitt ikke glemme at Lloyds jo i høyeste grad selv bidrar til å forverre situasjonen for PMENA, ved å trekke seg mht. finansiering av PR2 og PR3. Mao. går Lloyds inn med åpne øyne, en større risiko for sitt 200 mill. lån. Skulle da bare mangle, Lloyds må jo yte - for å kunne trekke seg fra de rest. 400 mill.
xenon
12.04.2009 19:46
#575

Endre
Finansiering av riggen har jo også vært på dagsorden før det ordnet seg med carveout.

Det er mye som tyder på at engam blir stående utenfor om han ikke kjøper nå...
Proact
12.04.2009 19:49
#403

Endre
Jeg tror at strategien kan være å sikre PR1 nå. Så får man etterhvert løse senere finansiering, i tur og orden. Så absolutt, dette har fortsatt mulighet til å gå iorden.

Endret 12.04.2009 19:51 av Proact
KirbyM
12.04.2009 20:09
#53

Endre

Her sitter man med 1 stk rigg ferdig på kaien, og slepebåter på plass.

Bondholdere har godkjennt carve out till 100 mill førsteprioritets lån, og i følge melding fra selskapet har de finansiering fra Llloyds på 300 mill, mot at de mister lånegaranti for PR2&3.

Scenario 1.

Bruker Lloyds, og mister finansiering for Pr2&3. Selskapet vil da i det minste ha en rigg i arbeids, og cashflow fra to rigger innen siste installment på PR2 skal betales og den også skal slepes til feltet. Denne riggen lå forran i følge byggeskjema på sist oppdatering. Dette burde da være positivt når man skal søke om restfinansiering som da vil bli 300 mill ?


Scenario 2.

De klarer å sope sammen 100 mill i finansiering nå, beholder Lloyds. Når byggerisikoen er borte, kontrakten venter osv,osv kan jeg ikke skjønne at dette skal være klin umulig. Det dreier seg ikke engang om 100 mill om du tar hensyn til tilbakebetaling av mob kost.

Det meste som har skjedd er for dumt, med Seadrill på BH siden bør det strengt tatt ikke være nødvendig med noe salg av PR1!

Pr1&2 må sikres! Innen 6 måneder vil cashflow fra dette få selskapet til å ligge meget godt ann, og kan seile igjennom resten av finanskrisen forhåpentligvis..

Recon
12.04.2009 20:45
#9049

Endre
KirbyM

Godt oppsummert. Overhengende salg av PR1 skaper dog en unødvendig usikkerhet knyttet til motivasjonen til LOG med 4% provisjon. Ser frem til at dette blir avklart med PR1 i drift under eierskap av PMENA.

Recon
ramush
12.04.2009 20:47
#4638

Endre

til alle slitere
blir det noe melding på tirsdag?
eller når vi får noe oppdatering om status?
gehe
12.04.2009 20:54
#310

Endre
KirbyM
Scenario 1.
Dette er nok enkelt å løse. Det er snakk om 1. pri lån! BH har jo veket prioritet.

Min teori:
Grunnen til at ting tar tid er at de jobber med å få på plass rest finans uten å gi slipp på 3x200 musd fra lloyds. Lloyds lånene har vel også en meget god rente, om jeg ikke husker feil. Dette scenario (2) er mer krevende!
KirbyM
12.04.2009 21:09
#54

Endre
gehe,

Bonusen hadde vært å få inn +100 mill på dette tidspunkt, betalt Jurong og ordnet opp i denne default situasjonen snarest. Disse pengene må betales uansett, og når mob kostnader blir refundert burde dette kunne dekkes inn.

Selskapet mener jo de ikke er default, og det er sikkert noe advokat mat rundt dette. Selskapet har ved flere anledninger uttalt at BH (ikke Seadrill) er hissige på og få innløsning snarest! Kanskje denne defaulten er en ny måte å presse frem ett salg på. MoU'en på PR3 er jo ganske bra, og for min del er denne den beste riggen å selge da det er er fortsatt langt frem i tid til den er klar.

Selvsagt tjener denne meste penger, men selskapet trenger cashflow nå.. Bedre med en fugl i hånden en ti på taket og alt det der..

Hørte nylig at PR3 bonds kan kjøpes for 36% av pålydende, noen er ganske desperate til tross for at MoU'en skal kunne klare å dekke inn BH krav i sin helhet..

Jeg sitter støpt, folk kan trade, spekulere, trekke seg, baisse så mye de vil. Det skal fortsatt mye til for å drite seg så mye ut at de ikke kan forsvare dagens kurser. En konkurs vil primært ramme PR limited selskapene, ikke PMENA annet enn med å redusere potensialet.

Endret 12.04.2009 21:10 av KirbyM
falitt
12.04.2009 21:11
#15960

Endre
KirbyM:
Du lirer av det en rekke påstander uten dekning:
"og i følge melding fra selskapet har de finansiering fra Llloyds på 300 mill, mot at de mister lånegaranti for PR2&3."
----
Den meldingen skal være ganske vanskelig å finne. Det man har meldt er at Lloyds kan godta 300 MUSD utvidet 1. prioritet, der Lloyds låner ut 200 MUSD til PR1, under visse vilkår. Bl.a. at situasjonen ikke ble forverret i selskapet. Det har situasjonen absolutt gjort, bl.a. p.g.a. default mot obgliasjonene, så spørsmålet er om Lloyds nå er aktuell långiver overhodet ?
ramush
12.04.2009 21:14
#4639

Endre
KirbyM
Hvorfor tullingere BGL ikke kjøpe Bondholders på PR3 pålydende eksempel 50% til 60% og selge PR3 kan det bli mye penger til BGL til oss aksjonærer og nok til bondholderne.
tnordli
12.04.2009 21:18
#1742

Endre
Eller den som har budt USD 540 mill for PR3 har i hvert fall all interesse av å sikre seg kontrollen over PR3-bondet til 50-60 % av pålydende.

Seadrill har trolig ikke muskler nok til å gape over mer uten å risikere å komme i konflikt med vilkårene i egne bonds.

Endret 12.04.2009 21:19 av tnordli
Proact
12.04.2009 21:21
#404

Endre
falitt, er ikke sit. for PMENA forverret bare ved at Lloyds trekker seg fra PR2/3? Noe må også Lloyds gi, for å redusere sitt engasjement med 2/3.
ramush
12.04.2009 21:23
#4640

Endre
tnordli
mener BGL eller PMENA kune stort kjøpt bondholderne 50% til 60% pålydende og ved salg blir peng til alle på PR3

tror det haster å kjøpe bondholdere for noen andre gjør det
tror det er siste sjanse å gjøre noe som helst her.

kan ikke en i alleansen gi besjeden videre til ledelsen
gehe
12.04.2009 21:23
#311

Endre
falitt
Slutt å spekuler du også! Dette ble nøye redegjort for av selskapet på Q4. De har 3x200 og slipper ikke disse avtalen, før de må. Altså de har de inntil de evt. benytter seg av å øke 1. pri med 100 musd for PR1.
Proact
12.04.2009 21:23
#405

Endre
Og falitt, hvordan vurderer du SIKKERHETEN for et 1.pri lån til 300 mill. dollar på PR1?
Recon
12.04.2009 21:25
#9050

Endre
Jeg tror det kan være lurt nå å sikre finansiering for PR1, markedsreaksjonene der ute om dagen er mildest talt ut av kontroll og derved også prisingen. I løpet av noen måneder er kredittmarkedet igjen fungerende, da kan man konsentrere seg om PR2 og PR3. Man kan skaffe seg armslag til å få priningen av PMENA på et normalisert nivå og deretter kjøre emisjoner nok til å få ordnet den nødvendig finansiering.

Recon
tnordli
12.04.2009 21:26
#1743

Endre
Proact

Mener å huske at det falitt skriver er riktig (altså at Lloyds ikke er forpliktet til å stille USD 300 mill, kun 200). Men samtidig er jeg enig med deg i at det virker noe snodig at de krever å komme unna forpliktelsene for PR2 og 3 bare ved å slippe USD 100 mill ekstra innenfor pri 1. Med en MoU på PR1 på USD 450 mil er det ingen ytterligere risiko for Lloyds å slippe 100 ekstra fra annen bank inn på 1. pri. Det som kanskje er mest tydelig er at Lloyds ønsker å slippe fri fra lånetilsagnet på PR 2 og 3. Årsaken er selvfølgelig at vilkårene i tilsagnet (under 2% påslag over Libor) er altfor bra ift dagens lånemarked. Med andre ord er tilsagnet meget verdifult for Pmena (eller event oppkjøper), og derfor jobbes det med andre løsninger for restfinansiering på PR1, for å beholde Lloyds 3 x 200 på alle rigger.

Endret 12.04.2009 21:37 av tnordli
Krafer
12.04.2009 21:30
#5572

Endre
re KirbyM
Tror du må lese meldingene fra selskapet en gang til. Lloyds har faktisk ikke gitt noen lovnad på 300 m$, men sagt at de vil gå med på at selskapet utvider pri 1 på rigg 1 til 300 m$ og stille opp med 200 av disse mot at de får trekke seg fra de 2 andre riggene. De har ikke gitt noen lovnad om 300 m$ slik du skriver.

Men skal være enig i at de nesten burde kunne gjort det når de krever å kunne trekke seg fra de andre lånene. Men når ledelsen har presntert å kjøre selskapet ut i gjørma så må man jo gå med på det meste for å få hjelp. I løpet av de neste to ukene får vi vel svar på om selskapet greier å skaffe de ytterliger 100 m$ de behøver for å få frigitt rigg 1.

Ser jeg brukte litt lang tid på den meldingen og mange kom meg i forkjøpet men shit au :-)

Endret 12.04.2009 21:35 av Krafer
gehe
12.04.2009 21:30
#312

Endre
Recon
Jeg anser det som lett å fikse 100 musd til 1. pri i PR1, men da må man slippe 2x200 musd på 2 og 3. Jeg vet ikke hvordan verftet stiller seg til at denne finansieringe trekkes? Tipper de innstiller arbeidet inntil nye lån er på plass, og det kan ta tid og dermed blir det utsettelser.

Tror derfor at selskapet fortsatt ikke har gitt opp å skaffe de siste 100 musd uten å gi slipp på 2x200 fra lloyds. Kommer de ikke i mål på dette, antar jeg det blir fullt fokus på å fp PR1 levert!
gehe
12.04.2009 21:32
#313

Endre
Om PR1 skulle selges, hadde man ikke jobbet med finansieringen... Derfor, PR1 skal ikke selges! Om de ikke blir presset opp i et hjørne!
gehe
12.04.2009 21:33
#314

Endre
At lloyds vil ut er ikke vanskelig å skjønne. Banken er i store problemer som mange andre banker!
Fanatic
12.04.2009 21:34
#9449

Endre
Hvorfor inngår Pmena MOU på PR1 om ikke intensjonen er å selge den?
boerson
12.04.2009 21:35
#2863

Endre
Lett å fikse finansiering for PR1?? Det er ikke lett. Det er så og si umulig. Det er derfor PR1 er lagt ut for salg.
gehe
12.04.2009 21:40
#315

Endre
Intensjonen er helt klart ikke å selge, men må man så må man.

boerson:
Når noen kjøper 2. pri gjelden som JF har gjort, riktignok rabattert, tror jeg det lar seg gjøre å finansiere 1. pri!

Problemet er å skaffe rest til PR2 og PR3, for her har man ingen lovnad om prioritets fravikelse fra BH!
Proact
12.04.2009 21:40
#406

Endre
tnordli, jeg tror heller ikke at det er Lloyds som kommer til å stille med ytterligere 100 mill. Mitt poeng er at jeg tror det er sannsynlig at Lloyds stiller med sine 200 selv om sit. for PMENA er forverret. Hvorfor?

1) fordi Lloyds svært gjerne vil slippe unna sitt engasjement på PR2/3

2) fordi Lloyds anser sin sikkerhet for sine 200 i PR1 som akseptabel, selv med trussel om default / konkurs.
Krafer
12.04.2009 21:45
#5573

Endre
re gehe
Siden verftet ikke skal ha noen flere delbetalinger på rigg 2 og 3 har de nok ingen rett til å stoppe arbeidet. De har vel ikke stor interesse av det heller. De vil jo uansett kunneselge riggene ved ferdigstillelse om Pmena ikke greier å stille med kapital.
Proact
12.04.2009 21:46
#407

Endre
Fanatic, hvorfor går deler av BH på PR1 til default med en MOU? En MOU er jo mer enn BH har bedt om, de ventet jo at salg skulle skje ETTER driftsstart. Så får de en MOU FØR?

Svar: MOU er et spill for galleriet. Det har deler av BH skjønt. Derfor default.

Hvorfor default når MOU, er mitt spørsmål.
tnordli
12.04.2009 21:47
#1744

Endre
Det jeg håper på er:

1. De klarer å skaffe til veie 3. prioritetslån til restfinansering av PR1. En pakke med bidrag fra Jurong, Petrobras (forskuttering av riggleie?) og det BGL (inkl. PDR) klarer å skrape sammen. Fratrukket mobiliseringskostnadene som Pmena får refundert, snakker vi vel her om rundt USD 75 (rettet etter deltas innlegg), hvorav USD 25 i rest til verftet.
2. De har dermed sikret Lloyds 3 x USD 200 for alle 3 rigger.
3. Dermed gjenstår et EK-behov for PR2 og PR3. Egenkapitalbehovet for PR2 og PR3 sikres gjennom JV. For PR2 blir det Seadrill, siden de kontrollerer bondet. En skikkelig bonus for JF. JF skyter inn de 500 mill som han tjente på å gå inn i bondet som EK i PR2, så er dette fikset. En halv rigg for 0 kr! Det kan tenkes at JF krever at SDRL blir operatør i JV, helt ok for oss aksjonærer i Pmena.

= Pmena sitter igjen med 100% i SS Petrolia og PR1, + ca 50% av hver av PR2 og PR3 i Joint Ventures. Noe mer enn det tror jeg er vanskelig å få til i dagens marked, og jeg tror ikke bondholderne vil motsette seg en slik løsning.

Men dette krever at BGL&co klarer å tenke mange trekk samtidig.

Endret 12.04.2009 22:07 av tnordli
gehe
12.04.2009 21:51
#316

Endre
tnordli
Kanskje det er her Petrorig 1a AS kommer på banen?
delta
12.04.2009 21:53
#13305

Endre
tnordli

Fra JerryS#344

Av Q4 rapporten kan man lese at resterende finansieringsbehov er henholdsvis:PR1: 95 musd - mob.fee 19,3 musd = 75,7 musd

Endret 12.04.2009 21:53 av delta
tnordli
12.04.2009 21:55
#1745

Endre
delta

Takk, rettet i innlegget.
gehe
12.04.2009 22:06
#317

Endre
delta/tnordli
Av disse 75,9 netto musd, skal sikkert mye til vår venn BGL/LOG. Det er han som tar seg av bemanning etc og har sikkert enorm fortjeneste. Han bør gi kredit!!!!!

Er det noen oppegåendne her som kan forklare hvorfor det koster så mye som 70 musd å flytte og bemanne riggene? (Har trukket fra 25 musd som rest til verftet)
tnordli
12.04.2009 22:13
#1746

Endre
gehe m.fl.

Noen som kjenner til LOGs finansielle muskler? Kan de yte (mer) lån til Pmena? De har vel fått salgsprovisjon fra salget av noen jackups? Kan tenke at de kan yte litt sammen med andre BGL-selskaper, i en pakke hvor også Jurong, Petrobras med flere bidrar. Kanskje også Sector og andre BGL-allierte i Bergen. Og som noen har nevnt, hvilken rolle skal de nye Petrorigg 1A og 1B-selskapene ha? Her tenkes det nok flere trekk enn vi tror.

Endret 12.04.2009 22:24 av tnordli
Proact
12.04.2009 22:20
#408

Endre
gehe, en ikke uvesentlig del av mob.kost. er jo allerede finansiert, ved LOG. Og 19 mill. US kommer i retur. Kan vi anslå at rest. ikke finansiert er ca 50 mill.?
delta
12.04.2009 22:21
#13306

Endre
LOG som finansiør? Høres vel lite aktuelt ut siden LM i pressen i det siste gir inntrykk av det noe av det viktigste nå er å få gjort opp skyld til LOG. Utrolig!
gehe
12.04.2009 22:28
#318

Endre
Proact
Ja, LM forteller jo stadig at vi skylder LOG penger, så det er nok mye rett i ditt innlegg.

tnordli
Ja, LOG har fått commiser på salg av 3 jacups i pjack, men provisjonen der var ikke mer enn 1-2 prosent.

I Jack ble det aldri noe tema vedr kostnader til bemanning og mob på den siste riggen som de nettopp har satt i drift...? Var disse summen med i budsjettene i jack? Og ikke i pmena før 19 des 2008?
KirbyM
12.04.2009 22:29
#55

Endre
falitt

Dokumenter hvilke ting som utifra Lloyds perspektiv som er forverret i selskapet ?

Den omdiskuterte default meldingen ?

At Fredriksen har kjøpt bonds ?

Er dette ting som har forverret situasjonen ? Hvordan kan dette påståes med noe annet enn fri gjetning ? Vet du betingelsene til Lloyds ? Definisjonen på forverret situasjon ? Vet du med 100% sikkerhet at PMENA sin avvisning av default situasjonen ikke holder mål ? Vet du at Fredriksen sitt inntog er en forverring ? Har det kommet noen melding som tyder på det ?

Min argumentasjon er basert på den offisielle informasjonen som er utgitt, alt som eventuell motbeviser dette er kun teorier på dette stadiet, og derav ikke gyldige før det kommer en offisiell melding om det motsatte.

Endret 12.04.2009 22:29 av KirbyM
gehe
12.04.2009 22:30
#319

Endre
delta
Da er alt LOG finansiør! Enig, LM er en mega klovn!
gehe
12.04.2009 22:33
#320

Endre
KirbyM
Falitt skjønner ikke at lloyds har første pri og hva det betyr... (De med første pri driter i hva de bak foretar seg!)
tnordli
12.04.2009 22:35
#1747

Endre
Siden LMs uttalelse kommer som et direkte svar på spørsmål om salgsprovisjonen på 4%, kommer den i et litt bedre lys. Når de så har en MoU om salg av PR1 som ikke dekker 100% av lånegivernes krav, er det tvilsomt om LOG er sikret "sine" 4% ved salg. At Seadrill har kommet inn som bondeier, gjør det neppe lettere for BGL å hevde sine 4% på bekostning av lånegiverne. Og med usikrede lån fra LOG til Pmena, sitter BGL stadig mer i samme båt som øvrige aksjonærer, og det er å jobbe iherdig for at alle riggene skal komme i drift - og eies av Petromena. Lån som allerede er gitt kan kanskje forlenges om situasjonen krever det.

Endret 12.04.2009 22:43 av tnordli
Proact
12.04.2009 22:40
#409

Endre
tnordli, har du rett, er det en lykke at SDRL kom inn som BH. Ingen sikkerhet for at dette går bra, så langt derfra. Men BGL har så absolutt motivasjon til å drifte disse nå.
KirbyM
12.04.2009 22:52
#56

Endre
'Furthermore, the Company's subsidiary Petrorig I Pte Ltd has received a
commitment letter from Lloyds TSB Bank plc, which is subject to the
satisfaction of certain terms and conditions set out therein, regarding
the financing of USDm 200 out of the USDm 300 required bank debt for
Petrorig 1 under a USDm 300 1st lien structure.

The Company is working actively with another bank to provide the other
USDm 100 under the loan structure.


Bergen/Oslo, 17 February 2009

PetroMENA ASA, Board of Directors'

Finner ikke denne 'bytte ordningen' med finansiering mente den var beskrevet ett sted. Denne meldingen underbygger at LLoyds godtar førsteprioritets utvidelsen men ikke stiller med 100 mill ekstra. Mener bestemmt det finnes en mer detaljert melding enn denne..

Please enlighten me..
tnordli
12.04.2009 22:58
#1748

Endre
KirbyM

Det er neppe børsmeldt. Tror du må tilbake noen Pmena-tråder og få referert fra Q&A på generalforsamlingen.
KirbyM
12.04.2009 23:02
#57

Endre
Jeg var på Q4, kanskje det var der jeg plukket det opp.

Kan noen bekrefte ?

Krafer
12.04.2009 23:02
#5574

Endre
re KribyM
Prøv Company_Update_19_12_08.pdf som ligger som vedlegg i børsmeldingen fra 19/12-2008.
johan
12.04.2009 23:08
#55

Endre
1. JF skal ha tak i riggene (han har ikke til hensikt å leke bank).
2. JF står ikke bak defaulten, (JF ønsker ikke å realisere finansgevinsten nå).
3. JF får ikke kontroll via aksjekjøp.
4. JF ønsker vel sannsynligvis å tvinge BGL i kne ved en gjeldskonvertering. Oppsiden er jo betydelig større for JF ved eierskapskontroll.
tnordli
12.04.2009 23:15
#1749

Endre
johan

Bra oppsummert, men hvordan vi ender med 4 er ikke så opplagt.

PR1 seiler nok av sted med Petromena som eier. Så lenge gjenstående finansiering er innenfor 1. prioritet, og det mangler "kun" USD 100 av 300 millioner, klarer BGL dette. Lett er det ikke, umulig er det ikke.

Men hva BGL gjør for å komme i mål med PR1, styrer litt av utfallet på PR2. Hvis det i tillegg til manglende EK, også mangler USD 200 mill i lån, er det nok mer sannsynlig at SDRL ender opp med eierskap i denne. Forhåpentligvis i et JV.

SDRL har foreløpig ingen interesser i PR3.

Gjeldskonvertering mot aksjer i "mor" Petromena ser jeg foreløpig ikke.

Endret 12.04.2009 23:29 av tnordli
boerson
13.04.2009 01:27
#2864

Endre
Har Noble en rigg under bygging hos Jurong nå?
Her er en link til en blogg side til en student fra Singapore som i dag har postet et bilde av Petrorig 2 og Noble 3 riggene liggende side ved side på Jurong Shipyard. Virker som han har jobbet på verftet. Nederst er også bilde av et kunstverk som ble laget i forbindelse med dåpen av Petrorig 1.


http://superjulius.wordpress.com/2009/04/12/bootleg-blows-some-dust/
ramush
13.04.2009 01:42
#4641

Endre
Kan holde 680 tonn i ro
Verdens største enhet for å kompensere for bølgebevegelser på en borestreng er klar for å leveres fra Aker Solutions i Horten. Enheten som sørger for at borrekronen kan holdes kontinuerlig i bunnen av brønnen, kan bære en vekt på hele 680 tonn. Det er 50 prosent mer enn dagens løsninger.

Skriv ut Tips en venn Motta nyheter på e-post Tips redaksjonen Facebook Twitter
Av Anders J. Steensen Publisert: 23.10.2008 kl. 16:38
Horten: Verdens største enhet for å kompensere for bølgebevegelser på en borestreng er klar for å leveres fra Aker Solutions i Horten.

Enheten som sørger for at borrekronen kan holdes kontinuerlig i bunnen av brønnen, kan bære en vekt på hele 680 tonn, som er opp mot 50 % mer enn andre modeller.

To år og 15 000 ingeniørtimer har det tatt å utvikle en ny generasjon bølgekompensatorer for borestrenger.

Dette er en enhet som plasseres på toppen av et boretårn og som holder selve drivheten for borestrengen (top drive) og hele borestrengen under boring av brønner på boreskip og halvt nedsenkbare borerigger.

Navn
Enheten med det fantastiske norske navnet borestrengskompensator er utviklet i forbindelse med en større leveranse av komplette borepakker hovedkontoret i utstyrsdivisjonen ved Aker Solutions i Kristiansand har til PetroMena ASA i Bergen.

De har tre 6. generasjons halvt nedsenkbare borerigger (Petrorig 1, II og III) under bygging ved Jurong Shipyard i Singapore. Dette er rigger som kan bore på 3000 meters havdyp uten å ankres opp i posisjon. De ligger i posisjon med bruk av svingbare propeller og dynamisk posisjonering (DP klasse 3).


Kunden spesifiserte
- Vi har samarbeidet nært med PetroMena da vi utviklet den nye enheten. De har vært med på å spesifisere de funksjonelle kravene til borestrengskompensatoren og ha vært med på testingen av enheten etterpå, forteller Svein-Erik Larsen, prosjektleder ved avdelingen i Horten.

Enheten som er under testing nå er den andre Aker Solutions leverer. Den første ble sendt til Singapore tidligere i sommer. - Den var mer som prototyp å regne. Denne enheten regner vi som den første utstyrsleveransen, sier Larsen.


En hovedsylinder
Ketil Arntzen har ledet utviklingen av borestrengskompensatoren. - Enhet har bydd på mange utfordringer, men jeg mener vi har løst dem. Fordelen med denne er at den har kun en stor hovedsylinder som er i senterlinjen for borestrengen. Dermed er det enkelt å overføre kreftene som følge av vekten fra borestrengen over i selve boretårnet, forteller han.

Selve sylinderen er koblet til et stort flaskebatteri med luft. Maks operasjonstrykk er 190 bar. Lengden på den bevegelige delen av sylinderen er 7620 millimeter, eller 25 fot. Det er tilstrekkelig for å kunne bore under forhold hvor signifikant bølgehøyde kan nå opp til 11 meter.

- Allikevel er det slik at dersom riggen hiver på seg slik at riggen overstiger 4 til 5 meter vertikal bevegelse, så avbryter de fleste boreoperatørene jobben, sier Arntzen.



Aktiv kompensator
Enheten er tung, hele 160 tonn. I tillegg til å kunne ha en passiv bølgekompensator er det også bygget inn en aktiv bølgekompensator. Denne er meget nøyaktig slik at det er mulig å kunne sette ned utstyr som BOP, Blow Out Preventor, og annet utstyr som skal settes ned på havbunnen.

Mens den aktive bølgekompensatoren får sine signaler fra en MRU, Motion Reference Unit, brukes i tillegg en sensor på selve hovedsylinderen som hele tiden måler sylinderens posisjon. Dermed er det mulig å kunne kontrollere bevegelsene på sylinderen mer nøyaktig.


Holdes av vaiere
Selve borestrengen festes til sylinderen ved hjelp av 50 millimeter tjukke stålvaiere. Disse er ledet via en stor blokk, kronblokken, på toppen av sylinderen, via kompenseringsarmer og ned til vinsjene som holder vaieren. Under boring bores det 12 meter ad gangen. Det skyldes at borestrengen er satt sammen av 12 meter lange rør som kobles etter hverandre.

Når boreren kontrollerer bo
ramush
13.04.2009 01:45
#4642

Endre
med verdens beste rigger i verden blir det aprill spøk å regne med konkurs for Pmena
radden
13.04.2009 09:10
#1450

Endre
Som tnordli også stiller spørsmål om, hvilken rolle skal de nye Petrorigg 1A og 1B-selskapene ha? Dette er vel det mest interessante som har hendt den siste tiden.
Det har vært avfeiet med, etter som jeg forstår, at de er opprettet av skattemotiverte årsker. Jeg kan ikke se at det kulle være nødvendig og opprette egne selskaper av den grunn. Men andre har kanskje andre oppfatninger her?
Crone
13.04.2009 09:33
#1457

Endre
Boerson, Nobles rigg hos Jurong er nok denne

Og det er riktig; de har en semi under konstruksjon til levering i år. Forøvrig har de også en semi til mod-arbeid ved Jurong i år.

Endret 13.04.2009 09:36 av Crone
tnordli
13.04.2009 09:38
#1750

Endre
boerson

Iflg Rigzone har Noble 2 rigger under bygging (eller ombygging) i Singapore.

Disse er nå døpt (Noble Danny Adkins og Noble Jim Jay), og er trolig forklaringen på at ingen av de heter Noble 3 som vel er mer et prosjektnavn.

Endret 13.04.2009 09:40 av tnordli
logga
13.04.2009 10:38
#657

Endre
ramush,
Problemet er ikke riggen(e). Problemet er finansieringen. Major difference.
xenon
13.04.2009 10:51
#576

Endre
ramush

Petrorig 2 og 3 skal vel har disse kronene. De benytter seg dermed av en vesentlig Norsk del som er av stor betydning all vesentlighet for riggene. Norsk industri som står for dette!!!

Norsk industri gir da tilgang til GIEK!!!

Eller hva Engam?
xenon
13.04.2009 10:53
#577

Endre
logga

De kan fikse finans på Petrorig 1. Miste Loyds og går til GIEK på Petrorig 2 og Petrorig 3.
delta
13.04.2009 10:53
#13307

Endre
radden#1450
Det er vanlig i riggnæringen å ha spesiell selskapsstruktur med mange selskaper for skatteoptimalisering. Riggutleiende selskap leier inn riggen fra et Singaporeselskap til en leie som gjør at overskuddet i det riggutleiende selskapet blir begrenset, dvs. krympet overskudd blir skattlagt med en skattesats som ikke er spesielt lav.

Endret 13.04.2009 10:55 av delta
gransport
13.04.2009 11:01
#116

Endre
Johan

1. JF skal ha tak i riggene (han har ikke til hensikt å leke bank).

Helt enig , JF har ingen planer om å starte bank for konkurrenter han er primært interresert i å overta riggene i Pmena.

2. JF står ikke bak defaulten, (JF ønsker ikke å realisere finansgevinsten nå).

Mulig du har rett i at JF ikke står bak defaulten. Trøim skal ha uttalt til DN at det ikke er de som står bak.
Litt merkelig likevel at NT sender ut melding for alle 3 bondlån og sier at et flertall over 50% av eierene i bondlånene står bak defaultmeldingen.
Sdrl har jo 80% av 2000mill Nok lånet.
I det øyeblikket Sdrl innser at de ikke klarer å overta riggene kommer de garantert til å ønske å realisere gevinsten på lånet.

3. JF får ikke kontroll via aksjekjøp.

JF kan absolutt få kontroll over Pmena gjennom aksjekjøp , det er kun snakk om pris.
Spørsmålet her er tvertimot hvordan få kontroll over Pmena uten kjøp av aksjene.

4. JF ønsker vel sannsynligvis å tvinge BGL i kne ved en gjeldskonvertering. Oppsiden er jo betydelig større for JF ved eierskapskontroll.

Det er rimelig opplagt at Sdrls uttalelser om at de er villige til å trø til med "senior finansiering" om nødvendig er en fin måte å si at de ønsker å overta riggene.
Slik hjelp vil ikke komme gratis og vil komme til å koste aksjonærene i Pmena dyrt.
La oss håpe det aldri blir nødvendig å motta "hjelp" fra Sdrl

Endret 13.04.2009 11:06 av gransport
radden
13.04.2009 11:57
#1451

Endre
ok delta, thanks
falitt
13.04.2009 12:08
#15961

Endre
Kirby og andre:
Hvor sikre var de 3*200 MUSD fra Lloyds ?
Slik jeg ser det, så satt disse lånene langt inne. De 200 MUSD til PR1 var det man endte opp med, mot at Lloyds la vekk den gamle låneavtalen. Det er neppe slik at PMENA kan velge den nye avtalen eller den gamle som enkelte tror.
Og hva er forverret i PMENAs situasjon ?

1. Man er i konflikt med obligasjonseierne som har erklært default.
2. På tross av iherdig jobbing har man ikke klart å komme opp med restfinansiering for PR1.
3. Riggen er ferdig og verftet avventer betaling.

Det burde jo holde i lange baner for Lloyds...

Endret 13.04.2009 12:08 av falitt
Krafer
13.04.2009 12:21
#5575

Endre
re gransport
Seadrill har bare 30% av den totale lånesummen så det er mulig at over 50% av eierskapet krever default uten at Seadrill er med. Men NT kunne godt ha spandert på seg en oversikt over %-andelen i hvert lån.

Jeg tror de andre obligasjonseierne fikk litt blod på tann når Seadrill kjøpe seg inn. Jeg tror dette har trigget deafulten. De andre eierne satser på at Seadrill foretar seg noe slik at de selv kommer ut av lånene uten å tape noe.
gransport
13.04.2009 13:46
#117

Endre
Krafer.
Du har nok rett i at mer enn 50% er beregnet utfra total lån.
Skulle likevel tro at det trenges mer enn 50% innenfor hvert enkelt bondlån for å hevde default.

Her er link til NT sin melding om Default :
http://www.stamdata.no/documents/NO0010395783_MD_20090406.pdf

Etter min forståelse varsles Pmena om default for de enkelte bondlån.
Her er en kort setning tatt ut av sammenhengen , men som for meg indikerer at alle bondlånene hevder "default" med over 50% av bondeierene bak kravet.

"declaration of defaults under their respective bond loan agreements"

I tittelen er alle 3 bondlån spesifisert og meldingen er sendt ut på vegne av alle 3 bondlån.
Jeg er ingen ekspert , men anbefaler alle å lese NT sin melding.

For meg ser det ut som Sdrl er med på kravet om default og jeg tror de gjør dette for å kunne ta kontroll over riggene.
Mao Sdrl er interresert i å konke Pmena så fort som mulig for å overta riggene.
Raymond
13.04.2009 13:58
#559

Endre
Fanget opp noe på HO:
"Det var LOG som forhandlet kontrakten på Petrorig 1 med Petrobras. LOG skal drifte Petrorig 1 i fem år uansett eier."
Kan dette være tilfellet om PR1 blir solgt? I så fall har LOG alt å tjene på dette i tillegg til salgsprovisjon på 4%...
Hvor kommer PR1 1A og 1B inn da?
howi
13.04.2009 15:29
#2383

Endre
2 kjøpsanbefalinger på pmena :)
Crone
13.04.2009 19:01
#1460

Endre
Gransport, Trøim ble forspurt dette av media samme dag som melding om default kom, men nekter for at SDRL er delaktig i default-kravet.

Mon om SDRL skal delta i et obligasjonslån eller konvertibilitet mot Petrorig 1A og 1b for å sikre både sitt eget lån gjennom drift av PMENA, og kanskje høste noen gevinster på konvertibler? Det er solid kontantstrøm i kjømda i PMENA, og alle vet at driftssikring vil medføre en refi som løser dagens bondholdere fullt ut med solid gevinst fra i dag allerede innen et godt år.
johan
13.04.2009 19:18
#56

Endre
Konkurs er utelukket.

Emisjon er utelukket (iallefall i regi av BGL)

Salg av assets utelukket (iallefall med JF som BH)

Onkel Skrue kan dukke opp og redde BGL. Det er dette vi som aksjonærer kan håpe på. Det vil jo ikke være helt usannsynlig at Petrob kan hjelpe oss.
EGILCHR
13.04.2009 20:06
#798

Endre
Hei
Petrobras følger med, de vet at tauebåtene og JF ligger på vent.
Tror Petrobras følger nøye med her og stiller med penger hvis det trengs.
De ser nå JF sin inntreden som bholder,og det kan bety reforhandlinger av rater dersom Pemena konker
slapps
13.04.2009 20:12
#170

Endre
Petrobras griper inn hvis det måtte vise seg nødvendig, men BGL prøver vel alt annet først..Petrobras kommer ikke til og berge pmena billigt.

Noen så vett hvilket klasseselskap Petromena bruker på riggene ?

Endret 13.04.2009 20:19 av slapps
ramush
13.04.2009 20:15
#4643

Endre
blir det melding i morgen?
KirbyM
13.04.2009 20:18
#58

Endre
.

Endret 13.04.2009 20:18 av KirbyM
Recon
13.04.2009 20:35
#9051

Endre
johan

Emisjon er selvsagt ikke utelukket, hvor har du det fra? Jeg tror emisjon er både fornuftig og aktuelt kombinert med nedskriving av pålydende. BGL har vel ikke så mye direkte eierandeler i PMENA, men mer indirekte gjennom PDR som har musklert til å delta i en emisjon til en viss grad.

Jeg tror en emisjon som tilfører 50 mill USD i EK vil gjøre susen. Dette tilsvarer 330 mill NOK eller godt og vel kr 2,- per utestående PMENA aksje. En plan for å refinansiere PMENA vil fort fått kursen opp i f.eks. over kr 2,-.

Emisjon er i høyeste grad relevant, synd at det later til at ledelsen holder litt igjen på dette scenariet.

Recon

Endret 13.04.2009 20:35 av Recon
howi
13.04.2009 20:42
#2384

Endre
Egilchr

Inverness Cream ??????????????????????

Bare det at man har cream i navnet sitt sier vel det meste.


men men men, det er jo håp i hengende snøre :)

EGILCHR
13.04.2009 20:48
#799

Endre
Howi
Tror Petrobras betaler ut PR1,og det innen få dager,da går vi høyere opp på whiskeyskalan
howi
13.04.2009 20:53
#2385

Endre
Recon, ja ledelsen holder igjen emisjon. Dette har de også uttalt. Årsaken er vel at dette vanner ut dramatisk eksisterende aksjonærer. For å roe gemyttene til aksjonærene og redusere sans. for søksmål blir vel dette skrinlagt.

BGL - systemet har i alle fall 50 mill us tilgjengelig.

dersom pmena får hjelp i fra sine venner - JF og sector kommer vel de siste 25 mill us på plass.
tilfeldignavn
13.04.2009 20:54
#221

Endre
Er usikker på hensiktene til JF.
Han blir ikke kalt Storeulv uten videre.

Og hvorfor skulle han hjelpe Pmena egentlig?
gransport
13.04.2009 20:58
#118

Endre
Tror vi kan si sikkert at JF ikke hjelper Pmena uten å hjelpe seg selv samtidig.
howi
13.04.2009 20:59
#2386

Endre
JF kan ikke sluke pmena. Derfor er det bedre å være venner slik at alianser kan dannes. Jeg er rimelig sikker på at man har gode relasjoner mellom jurong crewene.

Det at JF hjelper pmena med litt topp finansiering til en hyggelig rente er en prisverdig vennetjeneste. BGL vil vel gi noe tilbake etterhvert. Kanskje JF får kjøpe en av riggene om noen år med rabatt.


ps vi har ikke hørt noe misnøye med SDRL's inntreden i scorpion og pride.

logga
13.04.2009 21:00
#659

Endre
howi tror riggbransjen er en barnehage. Venner og uvenner. Snill og slem.
jaja...
howi
13.04.2009 21:11
#2387

Endre
Logga din kommentar vitner om at du ikke har mye (relevant) arbeidserfaring.

Relasjonsbygging er viktig.

Kan bare nevne at i asia relasjonene være på plass før man begynner å diskutere kontrakter, sammarbeid osv.
gehe
13.04.2009 21:12
#321

Endre
Kan hende JF kan tjene bra på å hjelpe pmena.... Pmena vil helt sikkert trykke en anseelig mengde aksjer dersom JF bidrar med sluttfinans!
boerson
13.04.2009 21:18
#2866

Endre
Storeulv hjelper PMENA? Var det ikke slik i eventyret om Lille Rødhette at ulven først spiste opp bestemoren og så kledde seg ut som bestemoren og ville spise Lille Rødhette? Det er vel sånn omtrent i den dur det som nå skjer med PMENA.
xenon
13.04.2009 21:19
#578

Endre
Men hva skjedde med ulven?
boerson
13.04.2009 21:22
#2867

Endre
xenon
Jeg husker ikke. Ble han drept?
gransport
13.04.2009 21:23
#119

Endre
Godt poeng Xenon , det finnes enda håp.



Stocktalk.no eies av MarketMind AS
Adresse: Thunesvei 2, 0274 Oslo Tlf: 21 07 50 08 Email: st [at] stocktalk.no Orgnr: 979 175 027 MVA
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter © 2008 Vestover AS