"
Du er her: Forside > After hours > Importere ny bil?
Importere ny bil?
NILSERIK
24.05.2002 12:36
#4602

Endre
Har noen erfaring med inport av nybil f.eks. fra Danmark?
Jeg vet at en kan spare noen titusener avhengig av bilmerke etc. Nå har jo dansk valuta falt i forhold til den Norske kronen, noe som gjør det enda billigere.

Er det forskjell på modellene i Danmark i forhold til de norske?
Da tenker jeg bl.a. på ventilasjonsanlegg.
Prospero
24.05.2002 12:44
#2155

Endre
Nilserik

Har bare god erfaring fra dette.
Bilene er i utgangspunktet identiske og det til en vesentlig rimeligere penge.

Det største problemet er faktisk å finne forhandlere som er villige til å selge deg bilen. (mange som er skeptiske til å selge til utlendinger og nordmenn ettersom det etterhvert har gått inflasjon i dette.

En annen ting en kan merke seg er at en må ha god dokumentasjon på at en faktisk ikke bor i Danmark.

Ellers så lønner det seg å sette seg godt inn i norske "idiot" regler for import av biler. (tilleggsutstyr, toll regler, avgifter etc)

;-)



[Endret 24.05.02 12:44 av Prospero]
[Endret 24.05.02 12:45 av Prospero]
NILSERIK
24.05.2002 12:48
#4604

Endre
Re Prospero

Jeg vet at Dine Penger hadde en utregningsmodell for toll etc.
Jo mindre den Danske kronen er verd dess billigere å importere.......

Hvilket land har du importert fra?
grim-sweeper
24.05.2002 12:48
#198

Endre
Har også hørt at std-utstyrs nivået kan variere, selv om det for Audi sin del ser ut til å være bedre i DK. Men i Tyskland f.eks. leveres ikke biler med std. setevarme. Vær OBS!


grim
(oi dette var visst mitt 200'de innlegg, Wohoo!)


[Endret 25.05.02 16:47 av grim-sweeper]
Prospero
24.05.2002 12:53
#2156

Endre
Nils erik

Har vært med på å importere fbåde fra Danmark, Tyskland, og England.
Har også undersøkt mulighetene i Spania.

Danmark er helt klar det beste alternativet dersom du skal ha en ny bil. Specs er de samme som i norge, og byråkratiet er ikke avskrekkende. Har ikke akkurat regnet på det i det siste, men det en god del kroner å spare. Ellers så er jo Sverige også et godt alternativ om du skal ha en Volvo eller en Saab pga den lave kronen.

Brukt bil er ellers billigst i Belgia.

PS! Tollvesenet har et eget hefte, du kan bruke for å regne ut tollsatser. Finnes også et dataprogram du kan kjøpe.




[Endret 24.05.02 12:54 av Prospero]
Profitoro
24.05.2002 12:58
#206

Endre
Jeg har positiv erfaring med import av ny bil fra Danmark.
Kjøpte i 2001 en Toyota Corolla 1,6 st.v. med aircondition. Pris i Norge kr 240.000.- - i Danmark kr 190.000.- inkl. toll og mva. levert kai i Oslo. Den danske forhandleren fikk kr 95.000.- og den norske stat tok kr 95.000.- i mva. og toll!
fjellbonde
24.05.2002 14:38
#1884

Endre
men det må da være forferdelig å høre på dansk radio når du kjører bil......
mye bedre å kjøpe litt billigere bil med norsk radio.





[Endret 24.05.02 14:39 av fjellbonde]
caligula
24.05.2002 14:43
#1962

Endre
Biler med Nordiske spesifikasjoner begynner å bli vanlig selv i Tyskland. Forsterket dynamo og batteri samt setevarme inngår i nordiske spesifikasjoner.
Vedr kjøp av NY bil i Danmark så er dette lettere enn man tror.
Ring forhandler på forhånd, send over dokumentasjon, ta danskebåten over(ikke for mye fyll ) overleveringsprosessen er nesten tilnærmet den norske, forskjellen er kun noen få dokumenter som tollvesesenet skal bruke for innfortolling.


For all del unngå kjøp av brukt bil i Belgia. De har et svært "lett" forhold til vedlikehold/reparasjoner og juksing. Bla annet så er ikke kilometertriksing straffbart, som det forøvrig er i Tyskland.
Prospero
24.05.2002 14:46
#2164

Endre
caligula

Hehe, ja det er helt riktig.

Men det er gjerne derfor bilene er billigst her.

Kan en bil, kan en gjøre kupp, men det er selvsagt lett å bli lurt.

;-)
loffe
24.05.2002 15:23
#1884

Endre
Har akkurat sjekket Audi A2 1.2 TDI prisen i Danmark: 267.000! I Norge koster den bare rundt 227.000. Selv om kanskje den danske versjonen har litt mer ekstrautstyr, viser dette at kanskje ikke Norge har så vanvittig høyt prisnivå?
caligula
24.05.2002 15:34
#1964

Endre
Enkelte bilmodeller blir av markedsmessige hensyn sponset dels av importør, dels av fabrikk. Det er dermed ikke gitt at alle bilmodeller blir rimeligere ved egenimp.

At vi har høye bilpriser er det ikke tvil om. Men når nybilene klapper til kai i Drammen er de bortimot verdens rimeligste ufortollede biler.
caligula
24.05.2002 15:36
#1965

Endre
Hva var eksportprisen, Loffe ?


[Endret 24.05.02 15:38 av caligula]
Profitoro
24.05.2002 15:49
#207

Endre
Årsaken til at det er rimeligere å kjøpe bil fra Danmark er nettopp de høye avgiftene i Danmark - slik at bilfabrikkene må selge billigere til DK. Link til priser på forskjellige modeller:
(eksportpriser i Euro)
www.autocar.dk
fjellbonde
19.06.2002 19:09
#2070

Endre
noen som har peiling på import av bil fra USA?
Tank-Andersen
02.10.2002 01:31
#2080

Endre
Hva koster en Audi A4 (nyeste type) 1.6 limosine - fra hvilket land er det smart å importere en slik? Ser brukte på Finn fra 255.000 NOK. Er det noe å hente?
maxx
02.10.2002 22:55
#587

Endre
Hører at Sverige har begynnt å bli et godt alternativ å imortere ifra grunnet kursen.
maxx
02.10.2002 23:02
#588

Endre
Denne trenger du ikke å imortere engang.
275.000.-
intresert??
Tank-Andersen
02.10.2002 23:42
#2082

Endre
pen bil max men 25-50 for mye for meg..
maxx
03.10.2002 00:06
#591

Endre
OK!! 274.950.- da
sdy
03.10.2002 00:11
#1409

Endre
Husk at man får igjen moms ved import av bil fra utlandet. Hvertfall dersom den kan registreres som varebil klasse 1 (og det kan jo de fleste biler - hvertfall Audier)!

Da blir regnestykket mye hyggeligere..

:)
SDY
sdy
03.10.2002 00:12
#1410

Endre
maxx:
Er det en A6, S4 eller S6?
Tank-Andersen
03.10.2002 00:41
#2083

Endre
bmw 5
Tank-Andersen
03.10.2002 00:42
#2084

Endre
Sdy - hva er det du mener? jeg kan ta inn en audi a4 ny - registrere den som varebil men så....i have only front seats???


[Endret 03.10.02 00:43 av Tank-Andersen]
Tank-Andersen
03.10.2002 00:44
#2085

Endre
gi meg et import eksempel på 2001 a4 (ny type) inn til norge som personbil 5 seter. så en brukt på finn som gikk til 255' norsk kjøpt. klarer man få denne billigere i europa?
sdy
03.10.2002 09:41
#1413

Endre
Tank-Andersen:
Det fine med varebil klasse 1 er at du får bilen inn med hvite skilter. Du legger ned baksetet når bilen importeres, men reiser dem opp igjen etterpå. Jeg har selv fått registert en Audi S3 (som er like stor som Audi A3) som varebil og fått igjen momsen. And I got five seats..

Jeg er ikke så fryktelig inne på reglene, men du kan sjekke med Sandven As som er landets største importør (tror jeg) fra Tyskland.

Sjekk ut websiden deres med mange fete biler! De har kontor både i Tromsø og i Bergen.

http://www.sandven-as.no/


Mvh
SDY
Tank-Andersen
03.10.2002 13:29
#2086

Endre
Dette hørest jo VELDIG interessant ut..... Er i prosess å kjøpe bil om dagen og sjekker ut både norske og import biler.....

Any info welcome....
caligula
03.10.2002 13:38
#3572

Endre
Når registrerte du S 3'n, sdy ?
Tank-Andersen
03.10.2002 13:43
#2087

Endre
Men hvordan kan du ta inn en 5 seter, ta ned sete, registrere som varebil, men fortsatt få hvite skilter???

Mulig jeg er teit...
caligula
03.10.2002 13:45
#3573

Endre
Tank A
Dette ekke no for deg, straffetoll blir ilagt ved misbruk. Du kan også få dom for moms-undragelse.
Tank-Andersen
03.10.2002 13:49
#2088

Endre
Huff da... Tank'en er ærlig og redelig fyr..... Takker for innspill Cal.....

Ikke klar for lovbrudd for slike småsummer....for det er jo det i den store sammenheng...
Loffen
03.10.2002 13:50
#2301

Endre
Endelig noe for deg, Tank!

Denne kan tas inn lovlig som varebil, uten avgifter.

Den har også krefter i massevis, til å dra campingvogna di!

Tank-Andersen
03.10.2002 13:50
#2089

Endre
Midt i blinken !!!! Campingvogna må med!!

herlig..... :)
caligula
03.10.2002 13:51
#3574

Endre
Dette har faktisk vært mulig i 15-20 år. Husker jeg kjøpte en Golf fra Posten i 80-årene, reg som varebil kl 1.

Pointet er at du betaler jo full personbil-avgift ved fortolling/reg,(derav "hvite" skilt) men kan avskrive bilen som en varebil.Baksetene skal være "plombert" og varebil-vegg skal monteres.

Politi og tollvesen vil reagere UTEN silkehansker ved misbruk.
Camelon
03.10.2002 13:52
#4893

Endre
Jo,

men det finnes vel en lovlig måte å vaske ut momsen på? Har flere kjenninger som har gjort dette, men er ikke helt klar over hvordan det gjøres. Felles for de omtalt bekjente er at de alle jobber innen bil.

Camelon
03.10.2002 13:57
#4894

Endre
Stemmer, caligiula -

Slik du beskriver det skulle jeg mene at det var.
caligula
03.10.2002 13:57
#3575

Endre
Jada, du kan "vaske" ut momsen ila 8 måneder, men dette er forbeholdt gråsone-spekulanter. Uansett må du kjøre med varebil-vegg i denne tiden. Og som sagt 2 ganger før, straffen for å bli tatt med baksetene oppe kan koste deg dyrt.
Tank-Andersen
03.10.2002 14:09
#2090

Endre
ikke klar for tid bak murer eller dom som dette....

almuen får bla opp gronker og kjøpe dyre biler....
sdy
03.10.2002 14:46
#1421

Endre
Forskjellen fra tidligere er at det nå er forskjellige klasser av varebiler. Varebil klasse 1 har hvite skilter, og kan omregistreres tiol personbil etter at momsen er dratt av.

Caligula: Jeg registrerte S3en i fjor

SDY


[Endret 03.10.02 14:45 av sdy]
Camelon
03.10.2002 15:00
#4897

Endre
> apropos straffer og gebyr;

Jeg hadde tidligere en Audi registrert som varebil med grønne skilter. I nøden er det ofte litt vanskelig å være konsekvent på totalantall personer i bilen. F.eks. i jaktsammenheng på en øde grusvei/skogsbilvei kan det virke litt tungvint at en tredjemann må bruke beina når det er såå god plass i bagasjerommet.

En gang ringte jeg for å finne ut av hvilken straff jeg kunne vente om jeg ble stoppet med en person baki. Til svar fikk jeg at først ville jeg måtte omregistrere bilen til vanlige skilter, noe som ville kostet 15.000 kroner. I tillegg kom selve boten, som ville lyde på det samme beløpet. Nå er riktignok ikke de første 150' straff, idet det høyner verdien på bilen omtrend det tilsvarende, men uansett; lommeboken ville bli lettet for 300.000.

Det er mitt inntrykk at det vil være bedre å bli stoppet med 3 personer fremme i bilen, enn hva det er med eprsoner baki. Ja, bare du tilfeldigvis havner i den situasjonen at du må velge...



caligula
03.10.2002 22:11
#3576

Endre
"Forskjellen fra tidligere er at det nå er forskjellige klasser av varebiler. Varebil klasse 1 har hvite skilter, og kan omregistreres tiol personbil etter at momsen er dratt av."

sdy
Dette har eksistert helt siden grønne skilt ble innført.
Dette kun til orientering.
Grunnen til at jeg spurte om når du registrerte din S3 som varebil, er at denne muligheten forsvant i år pga nye krav til plass i bagasje/laste-rommet. Ergo så får du ikke registrert tilsvarende bil på hverken grønne eller hvite skilt som varebil i dag.

sdy
04.10.2002 00:55
#1426

Endre
Caligula:
Sier du det? Da var jeg i såfall kjempeheldig for jeg registrerte bilen i desember i fjor.. Men som jeg skrev; Jeg er ikke så veldig inne på de tekniske greiene der..

Mvh
SDY
Tank-Andersen
04.10.2002 00:55
#2091

Endre
hva gutta vet!
S&C
04.10.2002 22:55
#209

Endre
Så litt på dette i dag faktisk, de fleste forhandlere i Danmark er nokså hjelpsome. På www.toll.no finner du et "program" som du kan mate inn vekt, kW og ccm og så beregner de avgiftene for deg.

En ting man må være obs på, er at garantien man får vil være fabrikkgarantien som ofte er kortere enn den man får ved å kjøpe i norge. Man blir også ikke akurat prioritert ved bestilling av verkstedstid.

En annen ting som er spesielt med Danmark, er at de har veldig billig ekstrautstyr, litt avhengig av modell selvfølgelig.

Import er ikke noe hokkus pokkus, ta en prat med forhandler i Dannmark og sjekk avgiftene på tollvesnets hjemmesider for å vurdere om det er verdt bryet.

I mitt tilfelle ble det bare 10-15k å spare, jeg droppet det derfor..
Tank-Andersen
05.10.2002 01:59
#2093

Endre
Gutta,

Hva er akseptabel km-stand for følgende biler (er i full gang med bilsøk i Norge og kjøper brukt) - ser mange med rundt 70-90.000km - hva tycks:

Saab 9-3 (1999-2001 mod)
Volvo V70 (ca 1998 mod)
Audi A4 (1999-2001 mod)

Mange sier at MB går og går og går - er dette det samme for ovenstående biler eller er det som med BMW - etter rundet 100.000km, bør man holde seg unna?

Appreciate yr thoughts !

Tank
Stockamateur
05.10.2002 13:41
#1300

Endre
Vel, TA, jeg kjøpte min BMW ved 250 000. Den har nå gått 300 000 uten problemer med motoren. Rust i jekkfester, men så er den også nesten 20 år gammel.
Tank-Andersen
05.10.2002 17:37
#2094

Endre
Vurderer 1999/2000 318 - ny type. ser de fleste ligger på rundt 60-70.000 km - hva tror dere om det?

Samme en Saab 9-3 turbo 2000 modell, gått 70.000 km.

zocor
05.10.2002 18:07
#752

Endre
MB går og går i det uendelige med få reparasjoner hvis en bare holder rusta vekk. En godt holdt bil gått 200-250000 km behøver ikke være noe dårlig kjøp. Bør ha gått i Norge mesteparten av kjørelengden.

zocor


[Endret 05.10.02 18:07 av zocor]
Tank-Andersen
05.10.2002 18:17
#2095

Endre
takk for innspill. hva tror du om bmw og saab ?
TKaarud
05.10.2002 18:36
#1714

Endre
zocor, jeg er av motsatt oppfatning, bilen bør ha gått det meste i utlandet pga mindre salt, bedre klima osv. Hvorfor vil du at de skal ha det meste her hjemme?
Prinsen
05.10.2002 21:01
#1433

Endre
Enig TK...
caligula
05.10.2002 22:46
#3580

Endre
Jeg vil si det så sterkt at slitasjen på Tyskkjørte biler er omtrent halvparten av tilsvarende norskjørt bil.

Foringer, oppheng, dempere osv osv blir jo knaset i stykker på kjerreveiene her. Is/snø/salt (både naturlig havsalt og veisalt) dårlige veier, kulde, samt at servicer naturlig nok blir skippet pga høye verkstedpriser. Alt dette taler FOR kjøp av bruktimp bil, HVIS den kjøpes fra en seriøs forhandler.
zocor
06.10.2002 01:28
#753

Endre
Angående MB.

Hvis vi snakker om relativt nye MB gått mindre enn 100000, kan det godt være at tysk er ok. Men MB i Tyskland varer aldri det høye antall år eller kjørelengde som vi har våre biler.
Veisaltingen der er til tider verre enn i Norge. Høy hastighet på motorvei forkorter motorens levetid.

I Norge varer gjerne en MB over 20 år i gjennomsnitt. Har selv hatt 2 Oslo-kjørte brukte MB og erfarer at rust er det eneste problem av betydning. Forstilling er det som lider mest i Norge, det er vel mitt inntrykk, men ikke noe problem jeg har hatt.

zocor



sdy
06.10.2002 03:58
#1432

Endre
Husk også at gjennomsnittsfarten i Tyskland er dobbel så høy som i Norge. Det innebærer at en bil fra Tyskland som er gått 60.000 kilometer bare har vært i bruk halvparten dersom vi regner kjøre/bruks-tid.

I tillegg til mindre slitasje på f.eks interiør vil en tyskkjørt bil ha bremset bare halvparten av gangene, stoppet og startet mye sjeldnere osv.

Så lenge ingen har tuklet med tripptelleren..

SDY
caligula
06.10.2002 08:24
#3587

Endre
"Angående MB.

Hvis vi snakker om relativt nye MB gått mindre enn 100000, kan det godt være at tysk er ok. Men MB i Tyskland varer aldri det høye antall år eller kjørelengde som vi har våre biler.
Veisaltingen der er til tider verre enn i Norge. Høy hastighet på motorvei forkorter motorens levetid.

I Norge varer gjerne en MB over 20 år i gjennomsnitt. Har selv hatt 2 Oslo-kjørte brukte MB og erfarer at rust er det eneste problem av betydning. Forstilling er det som lider mest i Norge, det er vel mitt inntrykk, men ikke noe problem jeg har hatt.

zocor"


zocor.
Nå er du litt på viddene her........du må huske at en bil, uansett merke, holder seg bedre i Tyskland enn i Norge.(dette under forutsettning av lik/sammenlignbar bruk mht til antall kjørte km)
Det er riktig at det saltes mye i Tyskland også.......men pga klimaet, IKKE så omfattende og ofte som her hjemme.
Nå husker jeg ikke i farten gjenomsnittsalderen på en MB i Tyskland, men den høye norske gjennomsnittsalderen er jo en følge av bla: høy nybilpris, god kvalitet-ergo høy annenhåndsverdi, statusobjekt (som ofte gir seg utslag i en overdreven vilje til å la bilen "leve" i alt for mange år)....osv osv Tror du Fritz ville reparert sin 15 år gamle MB på samme måte som Ola ? Neeeida, Fritz ville ha kassert den forlengst.

Når det gjelder ditt argument vedr at høy hastighet gir overdreven slitasje på motorer, så er jeg tildels enig.....hvis du kjører en undermotorisert bil......MB har ikke det.

Konklusjon: Biler har det bedre i Tyskland......



caligula
06.10.2002 08:34
#3588

Endre
"Husk også at gjennomsnittsfarten i Tyskland er dobbel så høy som i Norge. Det innebærer at en bil fra Tyskland som er gått 60.000 kilometer bare har vært i bruk halvparten dersom vi regner kjøre/bruks-tid.

I tillegg til mindre slitasje på f.eks interiør vil en tyskkjørt bil ha bremset bare halvparten av gangene, stoppet og startet mye sjeldnere osv.

Så lenge ingen har tuklet med tripptelleren..

SDY"


SDY
Bare en liten rettelse......ingen tukler med tripptelleren.....kun kilometertelleren.

En liten brannfakkel på morgenkvisten....: Gjennomsnittlig kjørelengde på en bil i Tyskland pr år er 14.500 km.....gjennomsnittet på en norsk bil er 14.000 km pr år .

Hvorfor tror Ola at alle tyskkjørte biler går 50.000 km i året?
TKaarud
06.10.2002 11:30
#1716

Endre
Cal, det er mange myter om tyske biler og bilselgere som jeg vet du kjenner til:

- finner du en 2 år gammel bil med 25k km så MÅ den ha blitt tuklet med

- alle tyske bilselgere skrur tilbake telleren, også merkeforhandlere

- alle tyske biler blir kjørt steinhardt, ligger stort sett rundt 200-250 km/t til enhver tid

- alle servicebøker blir forfalsket

- alle bytter ratt, girspak og pedalgummi

osv, osv.

Jeg tror ganske bestemt at mange av disse vedtatte sannhetene i sin tid ble fremmet av norske merkeforhandlere, spurte du en MB forhandler for fem år siden hva han syntes om bruktimporterte biler så var det bare søppel. I den senere tid så har imidlertid de store merkeforhandlerene selv begynt storstillt bruktimport og det meste av kritikken har stilnet.

Jeg vil mye heller kjøpe en 2-3 år gammel MB med 100k km som er kjørt på kontinentet enn en med 75k km som har hoppet rundt på norske veier.
zocor
06.10.2002 11:37
#754

Endre
Angående MB

Nå er nok vårt utgangspunkt litt forskjellig når det gjelder kjøp av MB. Dere kjøper kanskje 2-3-4 år gamle biler. Jeg holder meg til 15-20 år gamle biler, ja også eldre enn det. Slike biler er uaktuellt å tenke seg å kjøpe i Tyskland. Mitt inntrykk er at motorslitasje og rust er et stort problem med tyskkjørte biler og at bilene blir skrotet lenge før enn i Norge. Det gjelder enten man kjører MB eller Polo

Vi som bor i småbyer og småsteder i Norge og har moderat kjørelengde, vi holder på bilene våre lenge av forskjellig grunner. Rust er i mye større grad et storby-problem. Har man fått tak i et godt eksemplar, slik den jeg har for tiden, så skal det mye til at man kvitter seg med den og får en annen. MB. Særlig de med R6,V6 eller V8, vil alltid være attraktive uansett alder og dekker de fleste krav til komfort og ytelse. Skulle tro det gjelder andre kvalitetsbiler også, f.eks BMW.

zocor


[Endret 06.10.02 12:00 av zocor]
caligula
06.10.2002 11:51
#3589

Endre
TK

For fem år siden ble jeg invitert inn i "løvens hule" på seminar.
Oslo og Omegn Bilbransjeforening var vertskap, formålet ved å invitere meg var at de ville prøve å forstå (les: lære ) mere om bruktimport. Jeg ble intet mere enn imponert.......over hvor mange fordommer, og hvor lite kjennskap de hadde til emnet!

Jeg ble satt i "panelet" sammen med NAF-representanter og diverse ledere i bransjeforbundet. I auditoriet satt samtlige merkeimportører i Norge. Tror du jeg ble forsøkt "rauvkjørt" eller......hehe.....
zocor
06.10.2002 11:58
#755

Endre
Jeg er jo enig i det at bilbransjen i Norge ikke er etterrettelige når det gjelder bilkjøp, deler eller dekk-kjøp for den del. De er ute etter å melke markedet, slik de alltid har gjordt.

Jeg vil bare gi uttrykk for at jeg heller ikke hadde hatt noe problem med å kjøpe en tyskkjørt bil med dokumentert moderat kjørelengde.

Vi får håpe politikkerne ikke legger hindringer i veien for den brukt-import og private ny-import som finner sted. Men den etablerte bilbransjen driver stadig sin lobbyvirksomhet på det området.

zocor


[Endret 06.10.02 12:33 av zocor]
sdy
06.10.2002 12:38
#1433

Endre
Caligula:
Jeg er klar over at ikke tyske biler kjører mye lengre enn norske per år. Poenget mitt er at det i Tyskland tar mye mindre tid å komme seg fra A til B.

Dermed blir kjøretiden i løpet av f.eks 5 år mindre i Tyskland enn i Norge selv om kilometerantallet er noenlunde det samme..

På denne måten skulle vel ressonementet mitt over være rimelig gyldig selv om det ble skrevet etter en skikkelig fyllekule i natt.

:)
SDY
Tank-Andersen
06.10.2002 14:30
#2096

Endre
mye bra men hva med saab/volvo og brukt kjøp, norsk bil med rundt 70.000km....to much?
Tank-Andersen
06.10.2002 17:29
#2098

Endre
hva med slike biler?



import
zocor
06.10.2002 17:44
#757

Endre
Tank-Andersen

De bilene du foreslår er helt sikkert OK, særlig såpass nye. Pass på at de ikke har hatt kollisjonsskader. Man må bare ta sjangsen, hvis det er en bil man liker.

zocor
Tank-Andersen
06.10.2002 17:44
#2099

Endre
gjelder fortsatt gammel myte om at bmw er dritbiler på vinterføre??

knegg knegg
maxx
06.10.2002 19:00
#606

Endre
Nej. Ikke med antispinnsystem.
Det er nesten umulig å få sladd på min BMW ved gasspådrag.
(523iA) Men det meget stor forskjel med åp uten Antis. Med systemet av er det meget enkelt ved glatt føre.
maxx
Tank-Andersen
13.10.2002 14:50
#2113

Endre
Hva tror dere om denne?

3 eiere, importert tysk. ca 50.000 km. Hur i *****te sjekker jeg om dette er "true" milage?????

MB C180T
larsenlarsen
13.10.2002 14:51
#6426

Endre
Noen som har importert bil fra Sverige?
Tank-Andersen
25.11.2002 15:38
#2156

Endre
Kjenner endel som har - både brukt og nytt. Men bare Audi "produkter".

Tank-Andersen
25.11.2002 15:39
#2157

Endre
By the way - jeg vurderer kjøpe bil-stereo her i USA (bra priser). Ref 12V - antar dette er uproblematisk å ta med hjem for så å putte i norsk bil??

Noen glupe hoder som vet?


[Endret 25.11.02 15:39 av Tank-Andersen]
Tank-Andersen
26.11.2002 20:17
#2161

Endre
ingen bilmekanikere her som vet / har tips??
Tank-Andersen
29.11.2002 22:09
#2215

Endre
ingen som vet???
Dividenten
29.11.2002 22:13
#1939

Endre
noe slikt...?

Dividenten
29.11.2002 22:20
#1940

Endre
Vel egentlig er jeg litt usikker, men når jeg tok med meg den bærbare PC`n jeg kjøpte i Kabul da jeg studerte der så gikk det helt fint når jeg kom hjem...




Helt til jeg gikk tom for gulrøtter...
Tank-Andersen
29.11.2002 23:00
#2216

Endre
Knegg knegg - regner med at importavgiftene der ødela hele opplegget ditt.... Var den soldreven by the way? Fulgte teknikkeren med (han vi ser på bildet)?
caligula
30.11.2002 15:47
#3789

Endre
Bildet er tatt i Irak dagen før våpeninspektørene ankom.

PC-mule agains Stealth-bombers = fair game. hehe
Tank-Andersen
30.11.2002 16:36
#2224

Endre
Selv eselet ser litt lei seg ut - litt mutt faktisk.
Kramer1
30.11.2002 17:40
#1980

Endre
Hva er det han holder på med bak eselet? Mistenkelig flir...
Tank-Andersen
30.11.2002 20:20
#2227

Endre
he he - mulig fjellbonde vet mer om slikt....
NILSERIK
03.12.2002 14:24
#5593

Endre
......mobilt kontor?
NILSERIK
03.12.2002 14:26
#5594

Endre
.......men så ble han litt "horny" og slengte seg bakpå sekretæren (det er hun med lange ører)...



[Endret 03.12.02 15:02 av NILSERIK]
Tank-Andersen
03.12.2002 14:47
#2245

Endre
tror det er en han by the way.....uff....
NILSERIK
03.12.2002 15:04
#5596

Endre
Pokker også.........der står bilen min som forsvant i fjord....
Tank-Andersen
03.12.2002 15:24
#2255

Endre
hvilken fjord? drammensfjorden? tror det går mye toyota's i drammen - spesielt hvite...
NILSERIK
04.12.2002 08:03
#5601

Endre
Neimen Tank da.
Fjord Seafood selvfølgelig!
Var det sååååååååååååå vanskelig å forstå?....hehe...

Det var foresten bilen til husholdersken min....
Tank-Andersen
04.12.2002 14:02
#2285

Endre
he he
Jørn O
05.12.2002 10:30
#511

Endre
Amerikansk bilstereo skulle vel gå bra. De fleste biler i dag har 12 volt negativ jord, så der tror jeg standardene er de samme som her. En mulig snubletråd er ulik standard på utsparingen i dashbordet. Jeg tror de fleste anleggene som selges i Europa følger en DIN-norm på fysisk ytre mål. De samme kan gjelde tilkoblingskontaktene. Det er jo synd om man må bruke vinkelsliper for å få boksen til å passe inn.



Stocktalk.no eies av MarketMind AS
Adresse: Thunesvei 2, 0274 Oslo Tlf: 21 07 50 08 Email: st [at] stocktalk.no Orgnr: 979 175 027 MVA
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter © 2008 Vestover AS