"
Du er her: Forside > Politikk > Flypriser
Flypriser
MKane
25.01.2002 09:44
#471

Endre
Myndighetene skal nå granske flyprisene fra Nord til Sør i Norge.
Jeg ringte SAS i Norge , skulle bestille biletter fra Nord-Norge (Evenes) til Tyskland, prisen ble over 15000Nkr for 3 stk (et barn).
Spurte så på pris fra Kiruna (noen mil østover) til Tyskland.
Da ble prisen 7000 Skr , var ikke noe problem å bestille bilettene i Norge selv om du reiste fra Sverige.
Et morsomt poeng : barn reiser gratis fra Sverige til Europa, fra Norge koster en barnebilett ca 70% av en voksen.

Så en gransking trenges , det virker som SAS melker det Norske markedet noe helt utrolig.

Mvh USM
Shogun
25.01.2002 13:54
#1975

Endre
Det er saa fortvilende rett det du paapeker, vi blir levende flaadd av vaare egne.
Det er absurd, men det er en fryktelig etterlevning av statskapitalisme (kommunisme) som ennaa henger tilbake.

SAS har jo fremstilt seg som utkantsnorge sin vellgjorer og beskytter, jeg blir sur av slikt,...nei det er verre en verst.

Shogun
tenops
28.01.2002 01:27
#200

Endre
Å tro at dette skyldes kommunismen er jo noe interessant...
Mange ville vel heller fastslå at dette skyldes det stikk motsatte, nemlig liberalisme.

SAS er en Monopolbedrift, og prisene er deretter...
GUD
28.01.2002 01:40
#41

Endre
Shogun har et lite poeng her. Med de konesjonsvilkår staten har opprettet for all samferdsel har de ført oss inn i uføret. Jeg kan ikke se at denne politikken har vert direkte liberalistisk. At de nå lar SAS kjøpe Braathen kan syntes slik, men staten eier vel ennå bra mye av SAS?

Hørte foresten på nyhetene her lokalt om konsesjonstildelinger. Et selskap fikk ikke konsesjon på en rute om de ikke tok MER enn 100 kr pr billett, da dette ville ta for mye trafikk fra selskaper som var statstøttet?

Slå den, og mal den grønn?
tenops
28.01.2002 02:52
#202

Endre
Konsesjonsvilkårene er en ting, og de er jeg ikke kompetent til å uttale meg om. Men når prisen på en ungdommsbillett fra Trondheim til Bodø nå koster meg nesten 700.- og samme billetten kostet 300.- når konkurransesituasjonen var en helt annen, forteller meg at dette ikke er politikk, men økonomi.

Hadde staten lagt inn prisrestriksjoner (noe de burde, og forhåpentligvis vil gjøre), ville det vært en mer kommunistisk politikk enn å la markedskreftene rå.
Monopolsituasjonen er en markedsIMperfeksjon, som krever politisk handling for å forhindre et unødig samfunnsøkonomisk tap.(Selv om SAS' bedriftsøkonomiske resultat nyter godt av situasjonen...)
GUD
28.01.2002 03:09
#46

Endre
Godnatt til deg og! ;-)
Marve
04.02.2002 13:45
#85

Endre
Til dere som klager på høye flypriser og ingen konkurranse: Burde dere ikke tenkt på det litt før, og kanskje heller reist med Braathens istedet for SAS??? Da ville kanskje Braathens klart seg, og vi ville fortsatt hatt konkurranse. (Og vi som jobber i Braathens hadde sluppet å jobbe for SAS!!!)
loffe
04.02.2002 23:28
#1725

Endre
Får vi ikke en miljøgevinst på grunn av de høye flyprisene?
Timber Jack
04.02.2002 23:33
#555

Endre
Loffen, vet du det.
Petersson
13.02.2002 13:42
#86

Endre
SAS med turer til London for knappe 500 kroner kunne de fortelle om på TV idag.
Vi vil ha full konkurranse på flyvirksomheten i Norge.
Det er ikke en dag for tidlig.
Big Balls
13.02.2002 15:03
#1175

Endre
Miljøgevinst på høye flypriser - det er noe av det aller, aller dummeste jeg noen sinne har hørt.

Ikke personlig ment, Loffe :-))




Stocktalk.no eies av MarketMind AS
Adresse: Thunesvei 2, 0274 Oslo Tlf: 21 07 50 08 Email: st [at] stocktalk.no Orgnr: 979 175 027 MVA
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter © 2008 Vestover AS