"
Du er her: Forside > Politikk > Pirater i Somalia
Pirater i Somalia
dow
28.04.2011 01:34
#11338

Endre
Tragisk at de ikke kan bli enige om hva de skal gjøre med piratene før de fanger dem. 700 sjøfolk sitter fanget i Somalia og ingen bryr seg fordi Media stort sett ikke bryr seg.


A group of 18 suspected pirates, who were detained a fortnight ago by Finnish minelayer Phojanmaa, have been released as no country was willing to accept or prosecute them. The group of Somali men, who were arrested as part of the EU Atlanta anti-piracy operation, were set loose on the shores of their own country on Thursday.

Spokesman for EU Atlanta, Paddy O'Kennedy, said the 18 were released in an undisclosed location on humanitarian grounds, as no nation was willing take responsibility for investigating or prosecuting the alleged crimes.



Read more: http://www.icenews.is/index.php/2011/04/27/18-captured-pirates-released-without-charge/#ixzz1KllJWc6d
gorwell
28.04.2011 08:58
#17634

Endre
Suspected pirates....

Hvor lenge skal man varetektsfengsle for mistanke? I lengre tid enn det du selv ville satt pris på om du selv ble varetektsfengslet?

gorwell
Phoebus
28.04.2011 10:13
#9504

Endre
Her er vel pirat-topicen. Forøvrig med en grei overskrift. Noen ganger er bare det værste godt nok.
dow
28.04.2011 11:21
#11340

Endre
gorwell
28.04.2011 08:58

Om du tar en bankraner på fersken må du fremdeles kalle han suspected til han er dømt. Det som har skjedd i mange tilfeller er at de fanger pirater som er under angrep på et skip og setter de fri fordi ingen vil straffeforfølge dem.

Jeg er enig i at ingen skal sitte varetektsfengslet for lenge, jeg vil ha dem for retten.

Endret 28.04.2011 11:23 av dow
dow
28.04.2011 11:26
#11341

Endre
Phoebus
28.04.2011 10:13
#9504

Så ikke den andre topicen. Bra at det har blitt diskutert her før. Jeg vil bruke den neste gang.
safman
29.04.2011 08:51
#1329

Endre
Man burde først av alt sette opp en domstol for pirater, og gjerne få noen strafferegler som de kan dømmes etter. Men det er vanskelig å få dette gjennom i FN - som ville være forum for en slik traktat.

I dette ligger en regel om varetektsfengsling som nok mæ være noe lengre enn i mange land. Men ikke slik som i Guantanamo.

I tillegg tror jeg nok at mange skip må bevæpnes, noe jeg nok tror mange allerede har gjort, -- uten at det snakkes høyt omkring det.

Endel Fredriksen tankere skal ha fått bevæpning. "Soldatene" om bord arbeider etter andre regler enn millitære fra ulike land. Der gjelder regler om selvforsvar. Og jeg tror nok terskelen for å skyte ligger betydelig lavere for slike vaktstyrker enn for millitære. Dette vil nok hjelpe. Somalierne vet nok hvilke skip som er bevæpnet og holder seg unna. Somalierne er som andre hyenere. De tar de svakeste.

Hva som skjer med de piratene som treffes av 20 mm skudd fra en tanker? Jeg ville nok tro at den båten ikke flyter mere. Og treffsikkerheten er god, selv på flere hundre eller flere tusen meters hold med slike lette våpen. Så de holder seg nok på sikker avstand.

Endret 29.04.2011 08:52 av safman
gorwell
29.04.2011 09:14
#17648

Endre
Om du tar en person med skimaske og hagle på vei inn til kassa på den lokale bensinstasjonen har du sannsynligvis med en raner å gjøre. Blir vedkommende lagt i bakken og tatt i forvaring som mistenkt før det kommer til noe ran må han slippes fri, for straffeansvar kommer først når ranet er et faktum.

Legg gjerne merke til at det internasjonale samfunn tiltar seg rettigheter utenfor diverse afrikanske lands kyster som i USA, Europa og Norge ville ført til arrestasjon, straffeforfølgning, begjæringer om utlevering og hele pakka.

Disse suspected pirates, de skulle vel ikke være selvoppnevnt Kystvakt med yrke å inndrive trafikk-avgift, vel?

(OK, jeg gir meg. Mine innlegg her var alene ment å vri tanketilstanden til at det finnes andre sannheter enn dem vi til daglig blir foret med).

gorwell

Endret 29.04.2011 09:14 av gorwell
dr. Stockman
29.04.2011 10:35
#15058

Endre
Du glemmer nok en viktig ting i sammenligningen gorwell. Den presumptive bankraner med skimaske og hagle slippes ikke fri fra ethvert ansvar. Det er ikke fritt frem å gå rundt med hagle. Enklere er det når det gjelder piratene. Mangler de utstyr for å gjennomføre en kapring så slipper de jo fri. Er de utstyrt med tyngre skyts med tanke på å gjennomføre en kapring så burde det holde i massevis. Bevisbyrden er nok langt strengere enn den hadde trengt å være. Men det beste er jo å være solid utrustet for å sette seg til motverge, og senke hele sulamitten så snart de har løsnet det første skudd.
gorwell
29.04.2011 14:55
#17660

Endre
Jo, det er fritt frem å gå med hagle og et hvilket som helst annet våpen. Om man har aktverdig grunn. Det er tidligere i en annen tråd klart gitt uttrykk for at politiet nok ville interessere seg for denne aktverdige grunnen om saken ble gjenstand for realiteter.

gorwell
safman
29.04.2011 22:09
#1330

Endre
gorewell
Det er ikke mange land i Europa hvor det er fritt fram å bære våpen. I de fleste land er det forbudt å ha våpen og ammunisjon sammen når dette transporteres.

Jeg har vært på storviltjakt i enkelte andre land enn Norge. Vi plasserte jaktgeværet i baggasjerommet på bilen, men da kunne ikke sluttstykket være der. Min kammerat hadde sluttstykket i lommen. Ammunisjonen måtte også oppbevares separat. Og viltet måtte kjøres til et slakteri og deles og kontrolleres der før det var tillatt å konsumere. På viltet festet vi merkelappen for jaktlisensen før vi kjørte til slakteriet. Det var utdelt en merkelapp for hvert dyr vi hadde lov yil å felle.

Norge og norden er lite utviklede når det gjelder slik kontroll av jakt. Men så har vi heller ikke hatt væpnede opprørere i noen særlig grad.
dow
30.04.2011 19:42
#11342

Endre
De har sluppet fri pirater som faktisk blir tatt på fersken i å skyte på skip med rpg og automatvåpen så venligst slutt med denne avsporende debatten deres om bæring av våpen. Enig med Stockmann at også de med utstyr til å drive kapring må arresteres. Litt forsiktighet dog fordi fiskere er nødt til å bevæpne seg i området. Moderskipene som brukes derimot er gjerne kaprede større fiskebåter. Disse må kunne taes med makt da jeg vet at mange av dem blir fulgt av militæret.
safman
01.05.2011 08:44
#1332

Endre
Det gjelder ingen norske lover utenfor Somalia. Det gjelder faktisk ingen lover. Og da blir arrestasjon umulig. Alle slippes fri.

På Fredriksens oljetankere ser de bare på seg selv og det er nødrett å svare tilbake med våpen. Det er fullt lovlig, men ikke etter noe lands lov. Men Fredriksens folk kan ikke arrestere noen.

Somaliahavet er blitt lovløst rom. Ingen kan i realiteten arresteres av de millitære. Men Fredriksen står fri til å forsvare seg selv med våpen. Det er faktisk lovlig.
dr. Stockman
01.05.2011 18:51
#15061

Endre
Virker ikke særlig logisk det du skriver safman. Du peker på at ingen lover gjelder i dette farvannet, men snakker likevel om hva som er lovlig og hva som ikke er lovlig å gjøre i Somaliahavet. Og skal selvforsvaret ha avskrekkende effekt også til fordel for dem som ikke er utrustet for selvforsvar så må man sørge for at risikoen ved kapringer blir ekstrem for kaprerne - dvs. å bli senket og ende på havets bunn. Synd at Kardemomme-loven synes å ha fått innpass også her.
safman
02.05.2011 07:58
#1334

Endre
Om bord på NATO-skipene i farvannet gjelder lovene fra det NATO-landet de kommer fra. Ute i havet gjelder loven til det landet som har tatt herredømme over havstykket. Dette kaller vil for Lex Locus, men dette herredømmet finnes ikke, og dermed gjelder ingen lov.

Men nødrett gjelder over alt. Problemet er å håndheve nødretten, og det er lovlig. Men nødretten er heller ikke knyttet til noe land. Følgelig kan man forsvare seg, men ikke etter noen lands straffelov. Piratene har da ikke brutt noen lov og kan ikke straffes, men må løslates. Slik tror jeg marineskipene ser det.

Fredriksens oljetankere bruker nødretten. Han reagerer tidligere enn de millitære og vil nok klare å holde piratene unna. Fredriksen kan skyte piratenes båter sønder og sammen, men han kan ikke arrestere folkene. Han kan faktisk bare kjøre videre, så blir det opp til andre eventuelt å redde dem. Og plikten til å redde folk på havet gjelder vel heller ikke på vanlig måte når det gjelder pirater.

Endret 02.05.2011 08:01 av safman
safman
03.05.2011 12:02
#1336

Endre
Fra Aftenposten idag.
En rekke somaliere er bragt til Hamburg for rettssak fordi båten de angrep var fra Tyskland. Og da gjelder tysk lov. Dom faller til høsten. De får vel et par års fengsel og blir sendt tilbake til Somalia, --- som for tiden er umulig, --- så de blir vel sluppet på gata i Hamburg om et par år. Slik er "rettferdigheten".
Phoebus
03.05.2011 12:21
#9511

Endre
Sikkert ikke lett å få seg jobb heller med "pirat" som eneste yrkeserfaring på CVen....om man ikke søker jobb hos BGL da...
Rune Hansen
03.05.2011 12:40
#7115

Endre
safeman 1336

Og 14 dager senere kommer de til Norge og får kastet alt de trenger opp i hendene.
safman
03.05.2011 15:11
#1337

Endre
Da får vi jo snart en hel gjeng fra Somalia hit opp! Det kan bli forlokkende å rane norske skip og komme hit opp for en rettssak, - lære å lese og skrive, - legge på seg, - og i fengslet lære å selge narko, gjøre innbrudd etc. Nei jeg tror ikke den tyske behandlingen av somaliere bør bli et mønster for oss. Man må finne på noe annet, - mere passende og mindre "rettferdig".

Endret 03.05.2011 15:11 av safman
dow
04.05.2011 01:14
#11343

Endre
Det er da for pokker mye bedre at de blir dømt i Europa enn at de slipper fri igjen.
Helst ser jeg at det bevilges penger for å sette opp fengsel og domstol i Somalia , men inntil det er mulig så bør de dømmes og fengsles, gjerne i Norge også.
safman
04.05.2011 08:14
#1338

Endre
De har fengsler i Somalia, flere til og med, men ingen statlige styringsverktøy og ingen regler. Amerikanerne prøvde seg for flere år siden med bygging av en administrasjon, men der er nok enda vanskeligere enn i Afganistan.
gorwell
04.05.2011 09:18
#17678

Endre
Pirater dømt til 439 års fengsel

Det er ikke mye mer gærn`t en kan gjøre for å få en slik straff. Ikke engang Pol Pot, Stalin eller Hitler hadde fått strengere straff, dvs om de da ikke ble avlivet for å sikre at de ikke ville være istand til å vende tilbake til maktens korridorer og taburetter...

gorwell
dow
04.05.2011 10:29
#11344

Endre
gorwell
04.05.2011 09:18
#17678

Det er bra spanjolene tar affære. Er enig i at de blir frikjent for terrorisme, men det er selve definisjonen av organisert kriminalitet det som foregår i farvannet. De burde fått 2-300 år for det også.
safman
04.05.2011 13:43
#1339

Endre
Det er selvsagt bra for alle dem som tar somalske pirater og får dem dømt. Flere burde gjøre som tyskerne og spanjolene. Men dessverre er dette ikke tilfelle særlig ofte.

Slik situasjonen er blir det nødvendig å dømme i Spania pirater som angriper en spansk båt eller som blir hjulpet av spanske millitære. Jeg tror også danskene har tatt noen hjem til Danmark. Norske millitære har bare sluppet piratene fri, -- fordi de ikke kan pådømmes i Kenya. Fredriksen med tankere registrert i Bahamas er det værre for, men han har løst problemet med væpnet vakt ombord. Men i de fleste tilfellene gjør de militære ingenting. Slipper piratene løs. En skam.
dow
04.05.2011 15:17
#11346

Endre
Fredriksen er ikke i noen særstilling. Alle har etterhvert væpnede vakter, også norsk registrerte båter. Hans båter får akkurat like mye hjelp av de millitære som andre.
safman
04.05.2011 17:02
#1340

Endre
dow
Fredriksen får neppe hjelp av norske domstoler, mens Wilhelmsen med sine norsk-registrerte skip, kan få slik hjelp. Til nå er likevel ingen pirater ført til Norge for rettergang, selv om det er mulig. Men jeg tror vi skal være glade for å slippe å få slike hit til landet. Vi har nok av "utkastede" kriminelle vandrende rundt i gatene i Oslo.
dow
04.05.2011 17:46
#11347

Endre
Hvilke hjelp får wilhelmsen av norske domstoler som fredriksen ikke får? Skjønner ikke poenget ditt. Marinestyrken i farvannet hjelper alle båter som blir angrepet uansett hvor i verden de er registrert. Om man arresterer og bringer piratene for domstolene er det til hjelp for all trafikk ikke bare det landet den aktuelle båten var registrert i.Norge har forøvrig ingen marinefartøy i området.
safman
04.05.2011 18:29
#1341

Endre
Pirater som tar Fredriksens tankere kan ikke dømmes i Norge siden Norge da ikke er part i saken. Pirater som tar norsk registrerte skip kan dømmed og straffes i Norge. Slik er det formelt sett.

Jeg tror at i forbindelse med Somalia er juridiske formalia nå i ferd med å dannes. Man må ha noen saker som skaper presedens. Det for man rikelig av i de neste årene. I den engelske verden bruker man case-law som noe grunnleggende. Og selv om det er Stortinget som skal skape lovgivningen her hos oss så spiller case-law en viktig rolle, også i Norge. Jeg har selv erfart dette i en rekke saker med internasjonalt innhold. Case-law er viktig i alle land som regnes som common-law land, de fleste engelsktalende land, med unntak av Lousianna i USA.

Endret 04.05.2011 18:30 av safman
dow
04.05.2011 19:11
#11348

Endre
Da en Norsk registret båt ble angrepet i fjor så ble piratene fanget av en spansk fregatt. Først ble norge spurt og de sa nei , deretter kunne Spania velge å straffeforfølge dem men sa også nei så de satte dem fri. Så det er tydlig at de også kan straffes av det landets marine som fanger dem. Fredriksen og Stolt Nielsen har vel kanskje vært i en gunstigere situasjon enn "norske" rederier da de ikke hatr møtt så mye motstand mot bevæpning. Jeg hørte feks at enkelte tyskregistrerte rederier truet med å flagge ut pga lignende motstand der. Nå tror jeg det stort sett er fritt frem i de fleste land. Samme marinestøtte får de uavhengig av hvor de er registrert.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10017479

"- Vi ble dessverre nødt til å fatte denne beslutningen. I dette konkrete tilfellet hadde vi for dårlig tid, og vi klarte ikke å overholde tidsfristen som var gitt fra spanske myndigheter, sier pressetalsmann Per Klingvall i EU NAVFOR til NTB."

Makan til idioter. Kan de ikke fatte beslutningen FØR kapringen skjer.

dr. Stockman
16.05.2011 13:11
#15077

Endre
Hjelper å bevæpne seg:

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2143361.ece



Stocktalk.no eies av MarketMind AS
Adresse: Thunesvei 2, 0274 Oslo Tlf: 21 07 50 08 Email: st [at] stocktalk.no Orgnr: 979 175 027 MVA
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter © 2008 Vestover AS