"
Du er her: Forside > Politikk > Fossil-biler. Vil de snart forsvinne?
Fossil-biler. Vil de snart forsvinne?
Beins
20.10.2016 21:54
#8961

Endre
VW er på banene med sine nye vyer. El-biler som går 600 km og som koster det samme som dagens bensinbiler. De skal være på plass om 4 år.
Parallelt har vi evolusjon i retning hydrogen-baserte kjøretøy der Toyota er viktigste produsent.

Vil fossilbilene bli danket ut raskere enn vi forestiller oss?

600 KM REKKEVIDDE TIL 260.000 KRONER
Men under pressekonferansen sa VW noe som er svært, svært spennende.

- Bilen vil koste det samme som en Golf med dieselmotor gjør i dag, hevdet selskapet.

Les også: Ampera-e får lengre rekkevidde enn Model S - til halv pris

VW er nå klare på at en elbil om bare fire år, vil være konkurransedyktig på pris sammenlignet med vanlige biler med forbrenningsmotor. Det betyr at subsidier ikke lenger vil være nødvendig.

Det betyr altså at du i 2020 skal kunne kjøpe en bil på størrelse med Golf, med 600 km rekkevidde - og plass som en Passat - til rundt 260.000 kroner.

Hvis dette stemmer, så er sannsynligheten for at du kan kjøpe en personbil med forbrenningsmotor i Norge svært, svært liten om 5-10 år.

Nettavisen 20.10
Provence
20.10.2016 22:44
#9358

Endre
Statoil-sjefen tror elbilen utløser oljebransjens fall

Nyhetene fra bilmessen i Paris: Opel med strømsjokk

Ny generasjon Mercedes-biler lansert

Det kontroversielle:

SSB-forsker slakter norsk elbilpolitikk: Mener Norge er for lite til å påvirke elbil-utviklingen

For lite land

For å belegge dette, viser han til en rapport fra Transportøkonomisk institutt fra 2013 hvor det slås fast at det norske bilmarkedet er for lite til at norske myndigheter kan påvirke hvilke bilmodeller som vil importeres i Norge, og hvilke valg bilprodusentene gjør med hensyn til teknologi- og produktutvikling.

Dette mener Bjertnæs også gjelder for elbiler.

«Flere av de multinasjonale bilkonsernene har lansert egne elbilvarianter. Det er rimelig å anta at disse bilkonsernene sikter mot verdensmarkedet (om lag 7300 mill. innbyggere), og i liten grad mot det norske markedet (5,2 mill. innbyggere)», skriver han.


Etter mitt syn, bommer Bjertnes om det er et spørsmål om modeller. Det underliggende er at Norge med skatteincentiver har vært en pådriver og motivasjonsgrunnlag for bilindustrien i å skape en ny retning og pushe denne.

El-bil entusiastene svarer:

- Serviettregnestykke

Generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen er kritisk til SSB-forskerens konklusjoner.

- Det Geir Bjertnæs hevder er bare tull. Det Norge har gjort, har utrolig stor betydning internasjonalt. Norge er en ledestjerne som andre land ønsker å følge etter. Dette er kanskje det viktigste grepet Norge har gjort internasjonalt. Vi har vært et viktig tidligmarked for bilprodusentene, både for Tesla og de andre produsentene. Vi blir invitert verden over for å snakke om elbil og hva Norge gjør, sier Bu.


Sorry OldNick ...

Endret 20.10.2016 22:59 av Provence
Provence
20.10.2016 23:32
#9359

Endre
Statoil sjefen Eldar Sætre sier ( http://e24.no/energi/olje/statoil-sjefen-tror-elbilen-utloeser-oljebransjens-fall/23825709 )

- Vi ønsker ikke å stå på utsiden og se på, sier Statoil-sjefen, ifølge Financial Times.

Et Statoil i endring ?
Beins
24.11.2016 22:25
#9288

Endre
SEB hiver seg på bølgen med ingen nye fossil-biler fra 2025.
Det er deres klare spådom ut fra teknologi-utviklingen. Arbeiderpartiet har signalisert lignende vyer.

- Vil du selge bil i Norge i 2025, så må den være utslippsfri, sa Jonas Gahr Støre fra podiet under åpningen på Zerokonferansen onsdag.

I en ny rapport fra SEB konkluderes det med at det er både teknisk og økonomisk mulig, og politisk svært sannsynlig, at alle biler solgt i 2025 vil være nullutslippsbiler. Det pekes blant annet på radikal utvikling med biler som kommer mellom 2017 og 2020.

- Teknologien overgår fantasien politikerne hadde da de så for seg fremtiden. Det er en enorm oppblomstring av nye modeller, der rekkevidden blir, ikke fantastisk, men god nok. Dette er det nye store steget, sier Bjarne Schieldrop, som er analysesjef for råvarer i SEB, og ansvarlig for rapporten.


http://www.dn.no/nyheter/2016/11/23/2139/Motor/forste-steg-mot-nullutslipp

Endret 24.11.2016 22:27 av Beins
yemaya 2
30.04.2017 13:13
#8234

Endre
Må hydrogenbilene parkeres?
tas1
30.04.2017 14:32
#13361

Endre
Dette skjønte nok Spetalen for en stund siden..
Beins
30.04.2017 14:52
#10360

Endre
Det var da en fryktelig lang artikkel for å belyse et enkelt problem, som ikke er bilene, men manglende anlegg for påfylling.
Dersom de får til dette anlegget som er omtalt, blir bileieren ivaretatt.
Hydrogenbiler trenger faktisk påfyllings-stasjoner.

Spetalen skulle jo ordne dettevia NEL, men han er jo trader og kan ikke brukes som sannhetsvitne til industribygging.



Stocktalk.no eies av MarketMind AS
Adresse: Thunesvei 2, 0274 Oslo Tlf: 21 07 50 08 Email: st [at] stocktalk.no Orgnr: 979 175 027 MVA
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter © 2008 Vestover AS