Behandler innhold .. vennligst vent..

Beins
10:53
08.07.2024
#19837

Den kinesiske batteriprodusenten CATL satser på el-fly. Til grunn for dette ligger forbedre ytelser og høyere energitetthet på de beste batteriene.


CATL er verdens største batteriprodusent og er nok mest kjent for gigantiske leveranser av batterier til elbilprodusenter som BMW, Mercedes, Hyundai, Honda, Toyota, Tesla, VW og kinesiske merker som Nio og XPeng.

Nå skal batteriene også brukes i elfly. CATL har meldt at det første flyet, med en startvekt på 4 tonn, allerede er blitt testet. I 2028 forventer CATL å ha klart et sivilt fly med en startvekt på 8 tonn. Det skal kunne fly mellom 2000 og 3000 kilometer på én lading. Om flyet kunne ta av på Nordkapp, ville man da komme et godt stykke forbi Lindesnes før det måtte lande og lade.

CATL opplyser ikke hvor mange passasjerer det kan være om bord, men til sammenligning forventer svenske Heart Aerospace at deres elfly med en passasjerkapasitet på 30 vil ha en startvekt på 21 tonn. Her er rekkevidden imidlertid begrenset til 200 kilometer.

Ny batteritype

Årsaken til den lange rekkevidden i CATL-flyet er batteriene. I fjor presenterte selskapet planer om å produsere et batteri med en energitetthet på 500 Wh/kg, noe som er minst dobbelt så mye som de batteriene som brukes i elbiler i dag.

Batteriteknologien kalles «condensed battery», men CATL har ikke avslørt mer om selve kjemien i batteriet. De skriver at batteriet har «ledende biomimetiske kondenserte elektrolytter med en selvadaptiv nettstruktur på mikronivå».

Flere forskere har gjettet på hvilken type batteri CATL jobber med: litium-metallbatteri, batterier med silisiumanode, litiumsvovelbatterier eller til og med et batteri uten anode.

Flere jobber med elfly

Nå skal det altså bygges et elfly som kan fly opptil 3000 kilometer. Det er vesentlig lengre enn de meldingene som hittil er kommet fra flyprodusenter som svenske Heart Aerospace, israelske Eveation og nederlandske Elysian, hvor rekkevidden er henholdsvis 200, 463 og 800 kilometer. For Heart Aerospaces vedkommende er det imidlertid bygget inn to gassturbiner i flyet, slik at rekkevidden kan økes til opptil 800 kilometer.

https://www.tu.no/artikler/kinesisk-batteriprodusent-vil-bygge-elfly-som-klarer-3000-km/548670
OldNick
19:37
20.08.2024
#32422

Harde fakta: Så ofte brenner elbiler

Statistikken taler sitt klare språk – men det er et stort men.

Bjørn E. Loftås, TV2.no
15.08.2024

______

Australske EV Firesafe har produsert denne stastikken over hvor ofte (og hva slags) el-biler brenner.


Electric vehicle battery fires

Global, 2010 to 30th June 2024

EV FireSafe
OldNick
16:50
23.09.2024
#32713

Mer dårlige nyheter for Northvolt AB.


Europe’s great battery hope Northvolt fights for survival

FT.com
Sept. 19, 2024

Northvolt’s sub-Arctic battery factory in northern Sweden was meant to symbolise Europe’s green fightback against China and the US. Instead, the start-up is in danger of turning into an emblem of the continent’s failure to stay in the race.

The Swedish battery company has raised more capital than any other private group in Europe — more than US$15bn in equity, debt, and government support. It is now struggling to secure funds as it tries to increase production at the gigafactory in Skellefteå while scaling down other projects and cutting jobs.

“It’s extremely difficult to get through the Valley of Death for start-ups when they’re trying to scale up. And the valley is deepest for battery cells. You’re burning through a lot of cash very quickly,” said Lars Lysdahl, battery expert at consultants Rystad Energy. “The competition from the Chinese is very intense.” The stakes are high, and not just for Northvolt.

The European Commission made the battery sector one of its industrial priorities, crucial to supporting the all-important automotive industry as it faces up to a transition to electric vehicles that China is so far winning. “There is a vicious circle in markets that is affecting investors and governments,” said one person close to Northvolt. No carmakers were abandoning electric vehicles, but they were delaying their plans and deliveries, the person added.

Northvolt’s top 10 shareholders

Shareholding: (%)
01. Volkswagen: 21.0%
02. Goldman Sachs Asset Management: 19.2%
03. Vargas Holding: 7.2%
04. Peter Carlsson: 6.7%
05. ATP: 5.1%
06. Bailie Gifford: 3.5%
07. AP Funds: 3.5%
08. AMF: 2.8%
09. BMW: 2.8%
10. IMAS Foundation: 2.4%

As of December 2023
Source: Company

On the same day that Mario Draghi, the former Italian prime minister and head of the European Central Bank, presented his report on European competitiveness earlier this month, Northvolt drastically scaled back its ambitions. It said it would look for buyers or partners for its materials, recycling and energy storage businesses.

Its Skellefteå factory, set in the far north of Sweden to benefit from an abundance of renewable energy, has a technical annual capacity of 16 gigawatt hours (GWh). But in 2023 it produced significantly less than even 1GWh, the level needed to power about 17 000 cars.

Boosting production is a complicated and expensive process that affects most battery projects, but the extended delays have hurt revenues and now threaten its future expansion. “The ramp-up is taking a lot longer than initially planned, and there’s a long way to go,” said the person close to Northvolt.

Peter Carlsson, Northvolt’s chief executive and co-founder, told the Financial Times in July that in the first quarter it had produced about 15 000 to 20 000 cells a week in Skellefteå and needed to reach 100 000 a week by the end of the year to be in the “1GWh space”. In 2025 with “all lines fully operating, fully functioning . . . a handful” of GWh should be possible. Profitability could be reached in 2026, he added.

Northvolt produced its first battery cell in Skellefteå in late 2021, but its low capacity usage has meant that it has been unable to come close to the prices offered by Asian rivals such as CATL and BYD of China, Panasonic of Japan and LG and Samsung of South Korea, which dominate the battery industry. “We in Europe need to get our shit together if we want to have a chance to be competitive going forward,” said Greger Ledung, battery research expert at the Swedish Energy Agency, an early backer of Northvolt.

“Batteries are such a central technology, you can’t opt out of it. You can’t have a transport industry, a defence industry in the future without having secure sources of batteries,” he added. Ledung said the Draghi report had underlined the importance of Europe being able to compete with Chinese groups that are “heavily state financed”.

Nevertheless, Sweden’s prime minister this week dashed hopes of a state rescue of Northvolt, ruling out the government becoming a shareholder, saying it was up to private investors and the company to solve matters.

Founded in 2017 by two former Tesla executives, Northvolt has captured more than $50bn in orders from Europe’s leading carmakers and industrial groups, many of whom have also become shareholders in the Swedish company. At the end of last year, Volkswagen was its biggest shareholder with a 21% stake while BMW held just under 3%.

Northvolt has raised $4.5bn in equity and $9.3bn in debt since its founding as well as $3.8bn in government support from Germany and Canada to build future gigafactories. But it made a net loss of $1.2bn last year, four times higher than in 2022. Equity on its balance sheet has almost halved from $3.9bn at the start of 2022 to $2.1bn at the end of 2023 while it also has $3.8bn of convertible debt. It had cash and cash equivalents of $2.1bn in 2023, down $400mn in a year.

Delays at the factory started with the Covid-19 pandemic, but intensified after two workers died in Skellefteå in 2023, causing an almost total halt in production that particularly affected deliveries to Scania, the Swedish truckmaker.

This year has also been punctuated by the mysterious deaths of three seemingly healthy Northvolt workers, who died away from the factory. A police investigation is under way, but Northvolt has said it has found no evidence of foul play or any connection between the deaths.

Beyond the tragedies is a sense of a start-up having over-extended itself. As well as the plant in Skellefteå, Northvolt has been planning another factory in Gothenburg in a joint venture with Volvo Cars, and new gigafactories in Germany and Canada, all of which could now be delayed.

Northvolt has halted a plan to build a factory in Sweden producing cathodes, a key battery component, and put its energy storage solutions plant in Poland up for sale. Advanced research into batteries for aeroplanes in the US has been stopped while it is pausing its cathode and recycling work in Skellefteå.

“They were trying to do too many things at the same time, they had too many plans,” said Rystad Energy’s Lysdahl. “If you look at how the Chinese, Japanese and Koreans have built it up, they only do cell production first, not everything all at once.” Northvolt’s pausing of its work on materials means its dependence on China and South Korea will increase, as suppliers there have a virtual monopoly in the cathode market.

All this comes against a backdrop of slower demand for electric vehicles. Volvo this month abandoned its plans to sell only EVs by 2030 while VW is considering closing German factories for the first time. Northvolt insiders say this is complicating its current, much-delayed fundraising as customers are scaling back their own need for batteries. It has imposed a ban on expenses and unnecessary travel as it seeks to conserve cash.

But the start-up has been trying to combat rumours swirling around Sweden about its financial position and more. This week, it was forced to deny that it might not pay salaries this month, insisting that it needed its workers for the ramp-up. Insiders say any job cuts will be lower than the 20% to 30% of staff that might be expected at a mature company, although the exact number is still to be confirmed.

For now, the eyes of carmakers, European policymakers and rival battery manufacturers are firmly on northern Sweden and whether Northvolt can pull it off. “What does Europe want to be?” said another person close to Northvolt, before adding: “I want my kids to grow up somewhere where there are a lot of jobs.”
OldNick
16:51
23.09.2024
#32714

"Sløseriombudsmannen" (på Facebook) Are Søberg har en fin artikkel i Nettavisen, som inneholder en del, interessante, svenske referanser (mange, flere juicy detaljer enn det man finner i norske).


Krise for batterifabrikkenes svenske forbilde

Den svenske batterifabrikken Northvolt har vært et slags forbilde for norske Freyr og Morrow. Tross 88 mrd. skattekroner er Northvolt nå i en knipe


Are Søberg, Kronikk i Nettavisen Norsk Debatt
21.09.2024

«Minner om en massepsykose i en sekt», skriver en svensk skribent.

Ordføreren i Arendal skrøt nylig av at den nyåpnede batterifabrikken Morrow bare ligger 2 år bak den svenske batterifabrikken Northvolt.

Hvis Northvolt er forbildet, må Morrow-eierne hoste opp mange 10-talls mrd. kroner i årene framover.

Batterifabrikken Northvolt har snudd opp ned på den gamle industribyen Skellefteå i Nord-Sverige, som lenge slet med fraflytting.

De siste årene har det kommet 3 000 ansatte til batteriselskapet som har klart å samle inn hele 135 mrd. kroner i egenkapital, hvorav 88 mrd. er skattepenger fra Sverige og EU.

Varsler delvis nedstengning

Nå butter det imot.

I fjor tapte selskapet US$1.1 mrd., i juni i år kansellerte BMW (som skulle være Northvolts viktigste kunde) sin ordre fordi Northvolt ikke klarte å levere som avtalt.

Mesteparten av produksjonen havner i søpla, og det de klarte å produsere i fjor var så ubetydelig at de tapte 31 mill. kroner per batteripakke.

Nå varsler Northvolt en delvis nedstengning av fabrikken for å kutte kostnader, noe som også betyr permitteringer eller oppsigelser.

Mediene snakker om hvem som taper hvor mye om det blir en konkurs, og de offentlige pensjonsfondene som har investert i batterifabrikken møter kritikk fra kunder.

Siste nytt er at statsminister Ulf Kristersson forrige mandag erklærte at det nå ikke var aktuelt at staten skal gripe inn for å redde selskapet.

Massepsykose

Historien om Northvolt minner om en massepsykose i en sekt, skriver Henrik Jönsson i Expressen.

At Northvolt fikk så utrolig mye skattepenger handlet ikke om at noen oppriktig trodde at det ville bli et lønnsomt prosjekt, det handlet om at visjonære politikere hadde bestemt seg for at dette skulle lykkes, koste hva det koste vil.

«Ingen kostnad for høy, ingen risiko for stor»

Sammenlignet med svenskene har vårt batteristøtte-mareritt så vidt startet, og politikerne kunne hatt mulighet til å slippe unna med det meste av æren og pengene i behold hvis vi stoppet her.

Men det virker som vi nekter å lære noe som helst.

Regjeringen satser alt i trua på at de skal klare å knuse de kinesiske batteriprodusentene som har kommet mye lengre enn oss og svenskene.

Samtidig blir regjeringen satt under press av SV som vil gi bort enda 30 mrd. skattekroner mer til grønt næringsliv, mens MDG går enda lenger og vil gi bort 50 mrd. ekstra.

10-talls milliarder ut

I skrivende stund venter batterifabrikken Morrow i Arendal på svar fra Innovasjon Norge på lånesøknaden de sendte inn til den statlige ordningen som SV fikk gjennomslag for, med Morrow i tankene (iallfall ifølge Morrow-toppsjef Lars Christian Backer).

Hvis skattepengene ikke overføres på den måten vil det antakelig lagt press på eierne for å hoste opp mer penger.

Morrow sier de er avhengig av pengene for å ha nok likviditet ut året.

Da vil antakelig det statlige investeringsfondet Nysnø, og det statlig/kommunalt eide Å Energi, åpne lommeboka.

I Drammen kommune (som er nest største eier i Å Energi) er enkelte politikere allerede misfornøyde med hvor hardt det gambles med skattepengene.

Men om Northvolt er forbildet til Morrow, har eventyret/marerittet bare så vidt startet.

Er Drammen kommune & co. klare for å putte inn noe tilsvarende de 88 milliardene som Northvolt har fått?
______

Så kan vi lese at det er meldt at selskapet skal redusere antall ansatte med hele 1 600.

1 000 i Skellefteå, 400 i Västerås og 200 i Stockholm.


Northvolt vil si opp 1600 ansatte

Det svenske batteriselskapet gjør store kutt. Beslutningene vi kunngjør i dag er både utfordrende og smertefulle, sier toppsjef Peter Carlsson.

Kjetil M. Hovland, E24.no
23.09.2024


Kortversjonen

- Northvolt kutter 1 600 ansatte, inkludert 1 000 i Skellefteå.
- Selskapet vil satse på å komme raskere i gang med produksjonen i Skellefteå, og dropper et planlagt prosjekt for å utvide kapasiteten senere.
- Statsminister Ulf Kristersson har sagt at staten ikke vil ta over selskapet.
- Northvolt har i det siste hatt flere alvorlige utfordringer, inkludert kontraktsavbrudd og ulykker.

Oppsummeringen er laget av AI-verktøyet ChatGPT og kvalitetssikret av E24s journalister
OldNick
14:05
24.09.2024
#32722

EV batteries with nickel get boost in China after prices retreat

Annie Lee, Bloomberg
Sept. 18, 2024

China’s electric-vehicle market is offering a tentative challenge to the shift toward batteries with no nickel or cobalt.

For years, battery and auto manufacturers have moved away from nickel-bearing batteries to cut costs and reduce supply risks. But there’s now growing interest in a type of nickel battery that’s cheaper because it contains a bit less of the metal, while still retaining a high energy density and driving range.

Contemporary Amperex Technology Co. ("CATL"), the world’s top battery maker, is among producers supplying what’s known as “medium-nickel, high—voltage” batteries. Technological tweaks, a dramatic price slump for battery materials, and shifting consumer preferences have all encouraged the format.

“It seems to be a strategic play to keep NMC alive for longer and offer a differentiated product for both the domestic and export markets,” said Aaron Wade, head of battery costs at CRU Group. NMC stands for nickel-manganese-cobalt, the main type of nickel-bearing cell.



Chinese carmakers including Xiaomi Corp., Li Auto Inc. and the Zhejiang Geely Holding Group Co.-backed Zeekr are already using the medium-nickel, high voltage batteries, according to Shanghai Metals Market, while South Korea’s LG Energy Solution Ltd. is expecting to start production next year. CNGR Advanced Material Co., a major supplier of battery materials, said their adoption could be an “important force” for the EV sector as drivers seek longer driving range.

China’s EV and battery giants have typically spearheaded changes in the mix of battery chemistries, reacting swiftly to changes in commodity markets or driver requirements. An earlier era of sky-high nickel and cobalt prices — along with fears of shortages — drove the move toward LFP, which stands for lithium-iron-phosphate, and away from NCM.

But since then, prices for the metals have collapsed. LG Energy, the South Korean battery maker, said mid-nickel, high-voltage batteries could bring down costs by 10%, with enhanced energy density and thermal stability.

Slower transition

“A few years ago, it was the expectation that mid-nickel cathodes would be all but replaced in the coming years,” said Iola Hughes, head of research at consultancy Rho Motion. “Now the low cobalt price and safety concerns with high-nickel have slowed this transition dramatically.”

The medium-nickel share of NMC production in China has surged to nearly 60%, from around 40% in early 2023, according to CRU. Analysts say that’s helping at least to slow the march of LFP, and throwing some uncertainty into how battery technology will evolve.

“For now, the mid-nickel, high voltage batteries are used mainly in the Chinese domestic market in middle and high-end models,” said Jared Zhu, senior consulting project manager at SMM. “We can see the increasing trend in the ex-China market as well,” he said, adding that the cells “can compete with the LFP battery, to some extent.”

Historically, mid-nickel chemistry could only operate at lower voltage levels relative to high nickel. But a number of technical changes have enabled this type of battery to operate more safely and sustainably at higher voltages.



Nickel prices are languishing at relatively low levels near $16 000 a ton amid a supply glut , while cobalt has fallen to the least in almost eight years and lithium is hovering around the lowest level since 2021. That means overall battery costs are much cheaper, but in a fiercely competitive market, carmakers still need to adjust for cost and performance.

“In the long term, as downstream applications seek a balance between high-energy density and cost-effectiveness, the two routes of LFP batteries and ternary material batteries will co-exist and develop together,” CNGR said in a statement with its first-half earnings.
gorwell
14:20
24.09.2024
#31800

Fra OldNick's innlegg:

For years, battery and auto manufacturers have moved away from nickel-bearing batteries to cut costs and reduce supply risks. But there’s now growing interest in a type of nickel battery that’s cheaper because it contains a bit less of the metal, while still retaining a high energy density and driving range.

Lithium Metal Prices, News, Demand, Chart and Forecast
IMARC Group
https://www.imarcgroup.com › lit...
In Q4 2023, lithium metal prices fell to 145625 USD/MT in the United States and 41351 USD/MT in Germany due to oversupply and weak EV sales.

Nickel Price Monthly Trends: Commodity Markets Review
YCharts
https://ycharts.com › indicators
Nickel Price is at a current level of 16292.12, down from 16334.88 last month and down from 20438.65 one year ago. This is a change of -0.26% from last month ...

Så en prisforskjell på 9-gangen forteller en helt annen historie enn growing interest because it contains a bit less of the metal.

Vel OK, det kom fra mediahore-serieløgneren Bloomberg.

gorwell
Beins
14:42
17.11.2024
#20509

Positiv utvikling for batteri-kostnader. EV er framtida, spørsmålet er hvor raskt markedsendringen vil skje.

Global average battery prices declined from $153 per kilowatt-hour (kWh) in 2022 to $149 in 2023, and they’re projected by Goldman Sachs Research to fall to $111 by the close of this year. Our researchers forecast that average battery prices could fall towards $80/kWh by 2026, amounting to a drop of almost 50% from 2023, a level at which battery electric vehicles would achieve ownership cost parity with gasoline-fueled cars in the US on an unsubsidized basis.

Why are EV battery prices coming down faster than expected?

There are two main drivers. One is technological innovation. We're seeing multiple new battery products that have been launched that feature about 30% higher energy density and lower cost.

The second driver is a continued downturn in battery metal prices. That includes lithium and cobalt, and nearly 60% of the cost of batteries is from metals. When we talk about the battery from, let's say, 2023 to all the way to 2030, roughly over 40% of the decline is just coming from lower commodity costs, because we had a lot of green inflation during 2020 to 2023. The level of those metal prices was very high.


https://www.goldmansachs.com/insights/articles/electric-vehicle-battery-prices-are-expected-to-fall-almost-50-percent-by-2025
OldNick
01:09
22.11.2024
#33297

Dette har blitt en industriskandale i Sverige.

Northvolt AB som hadde slik medvind i etableringsfasen, greide ikke å holde risikoen lav nok ved å holde EK-andelen høy (begrenset mengde lån) da de skulle finansiere opp selskapet.

Dessuten gapte de over for mange, store prosjekt - som skulle bygges i mange land og startes mer eller mindre samtidig.

På en teknologi som de var overbevist ville fungere, men som ikke fungerte som forutsatt og trengte (trenger) lengre innkjøringstid enn de hadde forutsatt (og ikke hadde penger til).

Og det vil nok svi for noen sentrale selskap i Sverige (Scania, Volvo etc.) og Europa (primært VW) som var Northvolt-investorer.

Nå som de får gå igjennom en amerikanske Ch.11-prosess, kommer långiverne til å overta som de dominerende eierne etterpå. Men, finansielle obligasjonseiere ønsker vanligvis ikke å bli ansvarlige for videre utvikling av et slikt, enormt startup-selskapet i Sverige, men få inn industrielle eiere som kan styre videre drift. Nå er bl.a. VW og Scania med videre dog, men det vil bli utfordrende.

Vi kan vel tippe at AP-fondene (lønnstakeres pensjonsfond i Sverige) vil tenke seg om 2 ganger før de går inn med mer penger i dette risikable foretaket med det første?

Det kan også relateres til norske Morrow, hvor et dansk pensjonsfond for sykepleiere fant det interessant å satse deres hardt, oppsparte kapital. De pengene kan de sannsynligvis se langt etter, om ikke norske skattebetalere (via vår ansvarsløse regjering) overtar risikoen.


Northvolt søker om konkursbeskyttelse i USA

Batteriprodusenten har møtt på en rekke utfordringer i det siste, og søker nå om konkursbeskyttelse i USA


Kjetil M. Hovland, E24.no
21.11.2024

Det kommer frem i en melding fra selskapet.

Northvolt AB har frivillig søkt om konkursbeskyttelse i USA. Søknaden er levert til U.S. Bankruptcy Court for the Southern District of Texas.

Grepet gjør det mulig å omstrukturere gjelden i selskapet, tilpasse aktiviteten til kundenes behov og sikre grunnlag for videre drift, skriver Northvolt i meldingen.

Under denne prosessen kommer Northvolt til å drive som vanlig. Målet er å sluttføre rekonstruksjonen i Q1-2025, skriver selskapet.

Dette steget kommer til å gjøre det mulig for Northvolt å fortsette med sitt mål om å etablere en innenlandsk, europeisk industriell base for batteriproduksjon, sier midlertidig styreleder Tom Johnstone i Northvolt, ifølge meldingen.

Tross utfordringer på kort sikt vil dette grepet for å styrke kapitalstrukturen gjøre det mulig for oss å møte den fortsatte etterspørselen i markedet for elektrifisering av kjøretøy. Vi er glade for den sterke støtten vi har fått fra våre eksisterende långivere og våre kunder, sier han.

Får tilgang på finansiering

Prosessen gjør også at Northvolt får tilgang til US$145 mill. fra sin eksisterende finansiering, skriver selskapet. En av selskapets kunder skal tilby $100 mill. i ny finansiering som del av prosessen, for å støtte Northvolts virksomhet.

Ifølge avisen Dagens Industri er det Scania som tilbyr denne finansieringen, som tilsvarer om lag 1.1 mrd. kroner.

Den amerikanske prosessen med konkursbeskyttelse etter «Chapter 11» er velkjent blant aktører, kreditorer, advokater, finansielle rådgivere og potensielle nye investorer. USA lar selskapets styre og ledelse beholde mer av kontrollen over driften i den perioden hvor man er under beskyttelse enn mange andre lands lover.

Et annet selskap som har gått gjennom en tilsvarende prosess tidligere er flyselskapet SAS.

Fabrikken Northvolt Ett som bygges i Skellefteå og Northvolt Labs i Västerås skal fortsette virksomheten, skriver selskapet.

Datterselskapene Northvolt Germany som bygger en fabrikk i Tyskland og Northvolt North America som satser i Canada, er finansiert separat. Disse inngår ikke i rekonstruksjonen, skriver Northvolt.

Var klare til å ta ansvar

De svenske AP-fondene har vært medeiere i Northvolt siden 2021 gjennom selskapet 4 to 1 Investments. De har totalt investert 5.8 mrd. svenske kroner i Northvolt i form av aksjer og gjeld som kan konverteres til aksjer, eller rundt 0.3% av den totale forvaltningskapitalen i AP-fond 1, 2, 3 og 4.

AP-fondene sier at de vil ha konstruktiv dialog med selskapet for å beskytte verdiene og jobbe for selskapets beste på lang sikt.

«Det siste året har vært utfordrende for Northvolt med sviktende europeisk elbiletterspørsel og fortsatte produksjonsproblemer. Selskapet håndterer nå dette gjennom tiltaksplaner og redusert ekspansjonstakt», skriver fondene i en melding.

«I omstillingen til lavere avhengighet av fossil energi og et Europa som ønsker å sikre lokal produksjon fra europeiske leverandører, ser 4 to 1 Investments på europeisk batteriproduksjon og Northvolt som en langsiktig investering», skriver de.

4 to 1 Investments var klare til å ta ansvar som langsiktige eiere og støtte Northvolt med kapital i den finansieringsprosessen som har pågått i høst, men konstaterer at det ikke fantes støtte fra en tilstrekkelig bred gruppe av selskapets viktigste interessenter, sier styreleder Jenny Askfelt Ruud i 4 to 1 Investments.

Håper å finne ny partner

Ifølge rettsdokumentene i saken har Northvolt mål om å revolusjonere batteriindustrien.

«Men selskapet står nå overfor en akutt likviditetskrise og har ikke lenger handlingsrom til å realisere visjonen sin», heter det.

«Ved datoen for denne begjæringen har selskapet tilgang til rundt $30 mill. i kontanter, som bare kan støtte opp under driften i rundt én uke», står det.

Northvolt ble opprettet i 2016 av 2 tidligere Tesla-ansatte, og har hentet inn over US$8 mrd. i investeringer, inkludert støtte fra Sverige og andre europeiske land.

Selskapet tapte $1.2 mrd. på bunnlinjen i 2023, og har slitt med å finansiere driften. I høst hyret Northvolt inn finansrådgivningsselskapet Teneo, investeringsbanken Rotschild og Kirkland & Ellis som juridiske rådgivere for å utforske mulighetene og forhandle med eiere, långivere og kunder.

Selskapet tok blant annet opp et brolån på $154 mill., men det var ikke tilstrekkelig. Ifølge rettspapirene har selskapet nå $5.84 mrd. (ca. 64.7 mrd. norske kroner) i gjeld, blant annet til aktører som Volkswagen, Volta og KfW.

«Gjennom disse chapter 11-sakene vil Northvolt forsøke å finne én eller flere langsiktige partnere som vil tilby finansiell støtte til selskapet i gjennomføringen av forretningsplanen», heter det i rettsdokumentene.

Har vært i forhandlinger

De siste dagene har svenske medier meldt om at forhandlinger om en krisepakke til Northvolt hadde brutt sammen. Blant andre Dagens Industri skrev at Northvolt lå an til å søke om konkursbeskyttelse.

Ifølge Sveriges Radio trakk flere aksjonærer seg denne uken ut av forhandlinger om å tilføre ny kapital til Northvolt. Kilder opplyste til kringkasteren at risikoen var for høy og Northvolts gjeldsberg for stort.

Northvolt meldte i sin tid om store milliardkontrakter med bilprodusenter som Volkswagen og BMW. Selskapet fikk store milliardlån, milliardstøtte fra EU og hentet milliarder gjennom emisjoner.

Selskapet la store planer om batteriproduksjon og skulle bygge en rekke fabrikker. Den første bygges nå i Skellefteå i Nord-Sverige, men selskapet hadde også planer om anlegget Northvolt Dwa i Gdansk i Polen, og Tysklands leder Olaf Scholz var med på byggestart for den tyske fabrikken Northvolt Drei. Det var også ytterligere fabrikkplaner i Sverige, USA og Canada.

Mange utfordringer

I det siste har selskapet gått gjennom en krevende periode. Det fikk utfordringer med finansieringen, det mistet kontrakten med BMW, fabrikkplaner ble droppet, det skjedde flere dødsfall blant arbeidere ved fabrikken i Skellefteå, og nylig varslet Northvolt oppsigelse av hele 1 600 ansatte.

Selskapet jobber for tiden med å fremskynde produksjonen av battericeller ved Northvolt Ett-fabrikken i Skellefteå. Det har droppet fase 2 av anlegget som opprinnelig skulle bygges ut samtidig. Selskapet som skulle bygge ut fase 2 er konkurs.

Vi må nå fokusere all energi og investeringene på vår kjernevirksomhet, sa Northvolt-sjef Peter Carlsson nylig.

Selv om beslutningene vi tar i dag er tøffe, er de nødvendige for Northvolts fremtid, sa han da oppsigelsene ble kjent.




Dette er en oversikt over selskapsstrukturen i batteriprodusenten Northvolt. Foto: Northvolt.
______

Northvolt AB
______

Northvolt takes major actions to support and enhance homegrown battery production platform

Northvolt PR
21.11.2024

______

Ch.11, Souther District of Texas: Northvolt AB Case Number: 24-90577 (ARP)


Endret 01:32 22.11.2024 av OldNick
OldNick
08:52
25.11.2024
#33323

Det sirkulerte rykter og spekulasjoner i flere uker, og fredag morgen meldte Northvolt at Peter Carlsson trakk seg som sjef for Northvolt AB.

Jeg så et intervju i DI.se tidligere i uken, hvor han så både presset og sliten ut, og det kan man forstå.

Så nå må Northvolt inn i Ch.11-prosessen med ny ledelse. De har begynt jakten på ny CEO, imens tar CFO den rollen midlertidig.


Peter Carlsson steps aside as CEO of Northvolt

As Northvolt enters next phase of sustainable growth and restructuring, founder Peter Carlsson will remain as Member of the Board and as Senior Advisor.

Northvolt PR
22.11.2024

______

Goldman Sachs er nest største aksjonær i Northvolt og har investert ca. US$900 mill. i selskapet.

Nå velger de å skrive ned hele investeringen.


Taper nær $900 mill. på svensk batterikonkurs

Goldman Sachs er nest største aksjonær i svenske Northvolt, og vil skrive ned investeringen til null, ifølge Financial Times.

Fredrick Chr. Ekeseth, E24.no
24.11.2024


Kortversjonen

- Goldman Sachs vil skrive ned investeringen i Northvolt til null etter det svenske batteriselskapets søknad om konkursbeskyttelse i USA.
- Banken taper nær $900 mill., og var nest største aksjonær med 19% eierandel.
- Northvolt trenger $1-1.2 mrd. for å komme ut av konkursbeskyttelsen.

Oppsummeringen er laget av AI-verktøyet ChatGPT og kvalitetssikret av E24s journalister

Endret 08:52 25.11.2024 av OldNick
OldNick
23:36
11.12.2024
#33534

Are Søberg, sløseriombudsmannen (på Facebook) skriver bare bedre og bedre.

Han ser sløseri hvorenn han vender seg.

Og for Morrow burde proppen nå blitt trukket, ihvertfall for statlige subsidier.

Overlat finansieringen av dette til det private markedet. For skattebetalerne vil det bli et mareritt dersom det skal få fortsette.


Fascinerende hvor frekk det går an å bli

Morrow klager på tilbudet om 500 millioner skattekroner – krever mer.

Are Søberg, Kronikk i Norsk Debatt, Nettavisen.no
10.12.2024
Beins
08:49
12.12.2024
#20662

Kina subsidierer hele bransjer ut fra politiske prioritering av framtidige satsninger.
Det gjelder fornybar teknologi med solceller og vindturbiner, batterier for ulike formål, EL-biler.

Enhver som skal konkurrere med Kina på disse områdene trenger støtteordninger. Ellers kan man overlate hele næringene til Kina og si at de er billigst. Det er en dårlig løsning på mange måter. Men det nå være fornuft i pengebruken.

Jeg leste i Aftenposten at Norge har brukt 1,1 mrd på batteri-støtte per 10.10.24.

Dette blir kjørt fram som den store katastrofen. I grunnen et lite beløp. Når vi bruker 30 mrd årlig på landbruksstøtte, burde etter min oppfatning landbruket få noe mindre og fornybar energi noe mer. Et kutt på 5 mrd til landbruket hadde vært greit og i tråd med WTO-tilrådinger.
blåball
10:22
12.12.2024
#7813

re:Beins #20662

Vi trenger landbruk og skogbruk her hjemme , og det bidrar til å ta ned CO 2 og binde karbon .

Med fortsatt skånsom vannkraftutbygging og naturgass kraftverk med CO2 fangst , er vi godt dekket med energi som er klima og miljøvennelig .

Kina har mineraler og ett stort indre marked , og løfter privat forbruk etterhvert , noe dynamisk etter hvor mye toll det blir .
OldNick
18:25
17.12.2024
#33600

re. Beins #20662,


Norge kan aldri konkurrere med kineserne på masseproduksjon av industrivarer (stykk-produksjon). Vi er gode på råvarer - kraftkrevende bulkproduksjon, hvor vi kunne dra nytte av den største fordelen vi har hatt: billig energi fra vannkraft.

Vi har "ingen"erfaring, ingen suksesshistorier (med noen, få unntak).

Hvorfor skal vi prøve på det?

Jo, dette er igjen en av de politikervalgte industriene de tror vi skal bli ledende på. Men, vi har jo ingen bilindustri, bare noe få underleverandører (som Kongsberg Automotive, Raufoss, Al-industrien o.l.).

De bare setter et nytt sugerør ned i Oljefondet. Det koster dem veldig lite å ikke måtte prioritere, dessverre.

Det er bedre å gjøre nytte av Kina's kostnadsfordeler og få kjøpt billige, gode produkter. Det bedrer vår levestandard.

For Kina er elbiler en drøm. Det gjør at de kan lage biler som kan kjøre på deres egen energikilde: kull.

Det frigjør dem fra å bli stadig mer avhengig av OPEC og produsentene rundt Persia-bukten. I et område med økende geopolitisk risiko.
______

Det var ikke tvil, regjeringen v/Vestre og Myrseth hadde lovet bort pengene for lenge siden, det var politisk bestemt.

Så lar de pengene gå via Innovasjon Norge, som liksom skal avgjøre om og hva de skal få.

Problemet er at ved å la denne ballen rulle og gå, kommer de seg aldri ut av det. Her kan mange, mange milliarder gå med i drasgsuget hvis vi ser noen år frem i tid.

Ordlyden her, hvis korrekt er til å få brekninger av: ...god fordeling av risiko mellom partene...

Fordeling av risiko? Det er ingen "fordeling", her er det staten, dvs. skattebetalerne som tar all risiko. Som det alltid er når staten driven "næringsvirksomhet". Hvis det var rimelig risiko, kunne Morrow gått til det private markedet, men hverken aksjonærene, bankene eller høyrentemarkedet vil antakeligvis ta i dette. Det sier det meste.


Morrow Batteries får 1.5 mrd. i lån

Batteriprodusenten får gigantlån av staten


Kjetil M. Hovland, Jonas Hagmansen, Karl Biehl, Malene E. Rustad, E24.no
17.12.2024

Det er et resultat av en lang dialog, og resultatet er at de har funnet en god løsning som ivaretar en god fordeling av risiko mellom partene.

Det sier Kjetil Svorkmo Bergmann, kommunikasjonsrådgiver i Innovasjon Norge til E24.

Morrow Batteries får lån på til sammen 1.5 mrd. kroner. 400 mill. kommer fra låneordningen Grønn industrifinansiering. Det er en ordning Regjeringen finansierer.

Det blir i tillegg gitt et lån på vanlig kommersielle vilkår på 1.1 mrd. kroner.

Hva mener dere med «kommersielle vilkår»?

Det betyr at det er lån med alminnelig risiko og rente som følger markedsrenten, svarer Svorkmo Bergmann.

mer på link
______

Og Sylvi Listhaug er like forbannet (som undertegnede). Men, det er vel programfestet.

Hun får kanskje sjansen til å gjøre om den retningen til neste år, om hun/de kommer i regjering.

Jeg forventer nesten det, slik vi har oppfattet henne.


Listhaug raser etter milliardlån til Morrow

FrP-leder Sylvi Listhaug reagerer kraftig på at Morrow batterifabrikk får et statlig lån på 1.5 mrd. kroner.

FA.no/NTB
17.12.2024
Beins
15:38
18.12.2024
#20697

E24-notis.

USA gir lån på 108 milliarder til batteriproduksjon
27 min

Det amerikanske energidepartementet ga denne uken et lån på 9,63 milliarder dollar (108 milliarder kroner) til BlueOVal SK for å produsere elbilbatterier i Tennessee og Kentucky.

Til sammenligning fikk norske Morrow Batteries denne uken et lån på 1,5 milliarder kroner fra Innovasjon Norge til sin batterifabrikk i Arendal.

BlueOval er et samarbeid mellom Ford og koreanske SK On, og skal bygge tre batterifabrikker og produsere batterier for Fords fremtidige biler av merkene Ford og Lincoln.

Totalt skal det produseres batterier med kapasitet på 120 gigawattimer årlig, og det skal skapes 5.000 jobber under byggingen og 7.500 jobber i driften, ifølge meldingen.

Lånet er en del av Biden-regjeringens agenda Investing in America.


Skal vestlige selskaper kunne konkurrere med statsstøttet kinesisk industri er subsidier et nødvendig element i en oppbygningsfase. Ellers vil kineserne overta hele sektorer og overlate gamle løsninger til Vesten, jfr bilindustri. Tesla henger med fordi de fikk fordeler i California. Tesla har etablert seg i Kina.
OldNick
19:42
20.01.2025
#33893

For USA er det en logikk at de vil få etablert flere verdikjeder for elbiler og elbil-batterier, siden de historisk har vært en ledende nasjon innen bilindustrien.

Men, også hos dem kan man sette spørsmål ved om disse beløpene er vel anvendt?

Beløpene er store, kjempestore, selv om USA er et mye større land og økonomi enn Norge.

Jeg synes politikerne skulle erkjenne at å drive dette "grønne skiftet" igjennom på rekordtid, og tro at de kan bruke knappe, offentlige ressurser på å få byttet inn en velfungerende, billig og effektiv bilteknologi med en som er mye dyrere ikke er mulig. Elbil-teknologien er spennende og vil før eller senere ta helt over, men ikke før den økonomisk kan konkurrere med dagens bensin- og diesel-biler - økonomisk. Å tro noe annet er dumskap. Og sammen med elbilene trenger mange land og samfunn å bygge ut infrastrukturen til å produsere og transportere og levere strøm til forbrukerne. Bare her snakker men om investeringer som kommer til å ta generasjoner, mange generasjoner.

La markedet fikse dette, det offentlige burde fokusere på sine kjerneoppgaver og la innbyggerne og det private næringslivet beholde mer av sine poenger og investere i det de finner rasjonelt og økonomisk, og ikke bli med på politikerstyrte, teknologiske skift som de ikke skjønner for mye av.
______

Morrow batterier er nå kontrollert av offentlige eide selskaper og fond.

Det er et Statkraft- (og kommunalt) eid selskap Å Energi (nå Glitre Energi) som er hovedaksjonær, deretter kommer det statseide fondet Nysnø (som foreløpig ikke ser ut til å gå tom for penger).

Fortsatt har de private medeiere, men de er ikke villige til å spyytte inn mer EK på nåværende tidspunkt.

ABB Ltd og Siemens (Financial Services) AG er fortsatt med, de har ofortsatt et dansk foretag som forvalter pensjonsmidler (som ikke burde være i slike highrisk foretak som Morrow), og så fikk de inn noen penger fra et annet, dansk selskap som heter Maj Finans.


Morrow sier opp minst 50 ansatte: En utfordrende prosess

Batterifabrikken Morrow i Arendal sier opp 50–60 personer og setter utvidelsen av batterifabrikken i Arendal på vent


Eirik Rognaldsen, Svein Sundsdal, NRK.no
15.01.2025

Saken oppsummert

- Morrow Batteries i Arendal sier opp 50-60 ansatte og setter utvidelsen av fabrikken på vent.
- Nedbemanningen beskrives som et strategisk grep for å sikre batteriproduksjonen, salgskontrakter og utvikling av egen batteriteknologi.
- Andre prosjekter settes også på vent for å unngå å ta på seg for mye og for å fokusere på prosjekter som bidrar direkte til verdiskaping.
- Etter nedbemanningen vil selskapet ha rundt 180 ansatte, hovedsakelig på Sørlandet.
- Batteriselskapet Morrow, etablert i 2014, har mottatt et statlig lån på 1.5 mrd. kroner.
- Flere kommuner på Sørlandet og finansfolk har uttrykt bekymring for risikoen på det statlige lånet.

Oppsummeringen er laget av en KI-tjeneste fra OpenAI. Innholdet er kvalitetssikret av NRKs journalister før publisering.
______

Vi kan lese av et JV-selskap eid av Northvolt og Volvo Cars sammen, NOVO Energy AB, som har som formål å få bygget en giga-størrelse Li-ionebatteri fabrikk i Gøteborg, vil gå til oppsigelse av en betydelig andel av antall anssatte.

En fabrikk som skulle forsyne Volvo's fabrikker på industriområdet Torlanda rett vest for bykjernen i Gøteborg.

Dette følger etter de store utfordringene Northvolt, som ikke har fått igang noe produksjon av betydning (og dermed ikke har noen inntekter), har hatt med å skaffe mer EK fra sine eiere, og endte til slutt i en Ch.11 rekonstruksjon.

Da kan mer perifere investeringer måtte droppes - selges eller legges ned for å stoppe utleggene, og NOVO Energy er en slik eiendel.

Volvo Cars har sagt at de ser etter en ny JV-partner som har teknologi og kompetanse til å drifte en batterifabrikk, men foreløpig har de ikke funnet et egnet selskap (kan vi tolke det som?).


Novo Energy minskar personalstyrkan kraftigt

Novo Energy, som bygger en jättelik batterifabrik i Göteborg, tvingas till stora neddragningar och ska minska personalen med 30 procent. Det innebär att över 100 jobb ska bort.

Det är ännu inte klart med någon ny partner för Volvo Cars i stället för delägaren Northvolt.

David Levin, Karin Olander, Dagens Industri, Sverige
20.01.2025


Endret 19:43 20.01.2025 av OldNick
OldNick
11:11
12.03.2025
#34286

Så er Northvolt AB ("NV") konkurs, kan vi lese.

Det er bare det svensk-registrerte selskapet som er konkurs. Northvolt Germany og Northvolt North America søker ikke om konkurs nå.

De hadde for mye gjeld, hele 85 mrd. svenske kroner (ca. US$8 mrd.), hvis det som skrives er korrekt.

Det er helt utrolig at en start-up som NV har kunnet greie å få låne så mye penger, uten egentlig å ha noe produksjon på plass.

Det er en gammel lærdom (for finansmarkedet), høyrisikable prosjekter bør finanseres med EK, ikke gjeld.

Gjeld kan du ta opp når du har et etablert prosjekt og stabil cashflow (eller på vei mot en stabil cashflow). Før det bør man basere finansieringen på EK.

Kanskje trodde både aksjeeiere og lånekapitalen på alle, disse hockey-stick trendene i elbil-etterspørsel som vi ble så vant med å se på fra alle analytikere og andre "forståseg-påere"?

Det var en ønskedrøm, som vi har sett fra andre som har anvendt hockey-sticks (les: Al Gore & M.Mann som eksempel :-).

Industrien ruller allikevel videre med kinserne i førersetet, men i mye langsommere tempo. Mye av "overskudds-kapitalen" i vår del av verden skal nå inn i forsvarsindustrien og opprusting av forsvaret i mange land, og ikke brukes (les: sløses bort) på å subsidiere elbiler.

Et spørsmål nå er: Hvem ønsker å kjøpe opp restene av NV i Sverige?

- Et svensk bil-/industri-selskap?
- Et europeisk tilsvarende?
- Kinesiske (som f.eks. CATL - Contemporary Amperex Technology Co., Ltd)?
- Koeansk?


Batteriselskapet Northvolt slår seg konkurs

Batteriselskapet Northvolt har begjært seg konkurs. En utrolig vanskelig dag, sier fungerende styreleder


Kjetil M. Hovland, Evelyn T. Berg, E24.no
12.03.2025

Kortversjonen

- Batteriselskapet Northvolt har begjært seg konkurs i Sverige, etter å ha utforsket alle muligheter for å sikre videre drift.
- Selskapet sier at det har prøvd alt det kan å sikre driften og finansene, men ikke lyktes.
- Northvolt hadde ved utgangen av januar rundt 85 milliarder kroner i gjeld, ifølge Reuters.

Oppsummeringen er laget av AI-verktøyet ChatGPT og kvalitetssikret av E24s journalister
______

Pressemelding fra NV:


Northvolt files for bankruptcy in Sweden

NV press release
12.03.2025
Rune Hansen
13:20
12.03.2025
#11694

Men MORROW derimot.
MORROW kommer garantert til å gå så det suser!
Bare spør Judas Gal Røre.

Endret 13:20 12.03.2025 av Rune Hansen
OldNick
18:39
02.04.2025
#34438

re. Rune Hansen #11694,

Både staten (m/AP & Jonas) og Å Energi kommer nok til å sende 100-vis av nye millioner ned i det svarte hullet Morrow.

På skattebetalernes regning. De (les: skattebetalerne generelt) har enda ikke fattet at dette er håpløst (da hadde de forlatt AP).
______

For Northvolt derimot ser det ikke lyst ut.

Nå må konkursboet gå til massive oppsigelser for å kutte kostnadene som fortsetter å løpe.

Blir det noe igjen i Skjellefteå?


Northvolt cuts nearly 3 000 jobs in Sweden

Northvolt can continue its operations, albeit not at full capacity. The company's bankruptcy trustee has secured the necessary agreement with key shareholders. A number of employees will be forced to leave.

Carla Westerheide, Electrive.com
Apr. 01, 2025

______

Northvolt’s restructuring proceedings in the US have failed

Northvolt's attempt to restructure under US law (Chapter 11) has failed. A Texas bankruptcy court granted the battery maker's request to dismiss the Chapter 11 proceedings in light of the Swedish bankruptcy, which is similar to a Chapter 7 liquidation.

Carla Westerheide, Electrive.com
Apr. 02, 2025


Endret 18:39 02.04.2025 av OldNick
OldNick
09:24
23.05.2025
#34754

Nå stopper de produksjonen totalt i Skellefteå kan vi lese.

Noen husker kanskje at Northvolt gjorde en slags anbudsrunde blant svenske kommuner og byer om hvem som kunne tilby de beste betingelsene (les: medinvesteringer og subsidier fra kommunenes side), og Skellefteå "vant" det anbudet.

Hvilken Pyrrhos-seier for Skellefteå!


Northvolt to Stop Production in June With No Buyers In Sight

Rafaela Lindeberg, Bloomberg
May 22, 2025

Northvolt AB will stop making cells at its last remaining factory in northern Sweden at the end of June, marking the demise of what was once Europe’s best hope of a homegrown battery champion.

An absence of buyers to save the battery maker led the trustee managing its bankruptcy estate to conclude production needs to wind down, according to a statement on Thursday that confirmed an earlier report by Bloomberg News.

“The bankruptcy estate does not foresee any realistic prospects for a purchaser to assume control of the production in the near term,” trustee Mikael Kubu said in the statement.

The plant in Skelleftea has been running one production line making cells for truckmaker Scania CV AB ever since the court-appointed trustee put the group’s business and assets up for sale in March. Kubu said that the support of one customer “is not sustainable in the long term for a single stakeholder, nor for the bankruptcy estate itself.”

The decision to wind down production effectively marks the end of the road for the Swedish manufacturer. Fast growth and several, large-scale factory projects became Northvolt’s undoing as costs ballooned and its debt pile swelled to $5.8 billion.

The flagship plant, called Northvolt Ett, had been plagued by operational setbacks and challenges in trying to ramp up production.

While production is set to stop by the end of next month, Kubu said efforts to identify a purchaser for the plant remain ongoing.

Earlier today, a virtual meeting was held for staff including the 900 people working at the factory, hosted by Chief Operating Officer Matthias Arleth. Spokesperson Matti Kataja declined to comment on the details of the meeting but described it as a regular update, speaking by phone beforehand.

Scania has been one of Northvolt most vocal backers and biggest customers, and had planned to rely on the manufacturer for batteries for its electric trucks. The truck maker in April agreed to buy Northvolt’s heavy-industry battery unit, including production capabilities, a research and development center, and a team of about 260 employees.

Last month Scania Chief Executive Officer Christian Levin said the company had no ambition to buy the flagship factory from the bankruptcy estate. Northvolt has previously said it was discussing potential tie-ups with Asian competitors, but no savior has emerged from South Korea, and China’s CATL has also sought to tone down expectations.

Speaking in a recent interview, the billionaire founder and chairman of Contemporary Amperex Technology Co. Ltd., Robin Zeng said that while the company is talking to several creditors about helping Northvolt, “it’s not certain yet” and “we have limited resources.”

Northvolt’s failure is not unique with Europe’s bid to build a regional battery industry to break China’s dominance faltering in other countries. UK battery startup Britishvolt Ltd. collapsed last year before it could open a planned £3.8 billion ($5.1 billion) site in Blyth — just as CATL and Asian peers are expanding on the continent.

Northvolt has been looking for money since mid-last year and filed for Chapter 11 in the US in November in one of the largest bankruptcies of 2024. It received about $245 million in a temporary lifeline then from Scania, buying time to look for new industrial partners.

The company’s woes had already led a number of other investors to write down their holdings last year. Northvolt’s major shareholders included Volkswagen AG, Goldman Sachs Group Inc.’s asset management arm and Swedish investor Vargas Holding AB.

The prospect of the flagship factory shuttering stands to cause major repercussions for the local area, which up until last year had seen an inflow of people coming to work at the plant and the ecosystem of industries that sprung up around it. Skelleftea has invested 100 million kronor ($10.4 million) of public money into the industrial site.

“This whole area is planned for battery production,” City Director Kristina Sundin Jonsson said in an interview earlier this month. Not having production at the factory “will have a huge effect in the short run for Skelleftea,” she said in an interview last week.
Beins
12:22
23.05.2025
#21529

Kina har implementert en omfattende og flertrinnet subsidieringsstrategi for å fremme sin batteriproduksjon, særlig innen elektriske kjøretøy (EV) og energilagring. Denne strategien har vært avgjørende for å gjøre landet til verdens ledende produsent av battericeller og til å styrke innenlandsk innovasjon og konkurranseevne.

Hovedtyper av subsidier
Direkte finansielle tilskudd
Kinesiske batteriprodusenter mottar betydelige direkte tilskudd. For eksempel fikk CATL over 809 millioner USD i 2023, mer enn dobbelt så mye som året før.

Skatteincentiver og avgiftsfritak
Batteriprodusenter nyter godt av skattefordeler som fritak fra inntektsskatt, redusert forsknings- og utviklingsskatt og fritak fra forbruksskatt på batterier.

Lavrentelån og finansiering
Statseide banker tilbyr batteriselskaper gunstige lån og kredittlinjer, noe som reduserer kapitalutgiftene og fremmer investeringer i produksjonskapasitet.

Infrastruktur og landbruksstøtte
Lokale myndigheter tilbyr subsidier for etablering av produksjonsanlegg, inkludert subsidierte tomter og støtte til bygging av ladeinfrastruktur.

Forskning og utvikling
Kina investerer betydelig i FoU, med over 500 milliarder USD allokert til forskning på tvers av strategiske sektorer, inkludert batteriteknologi. Av dette er drøye 20% offentlig finansiert.

https://itif.org/publications/2024/07/29/how-innovative-is-china-in-the-electric-vehicle-and-battery-industries/?

https://www.nbr.org/publication/chinese-government-support-for-new-energy-vehicles-as-a-trade-battleground/

https://www.ifw-kiel.de/publications/news/chinas-massive-subsidies-for-green-technologies/?utm_
gorwell
14:46
25.05.2025
#33256

https://rt-rs.translate.goog/ekonomija/143061-sve-se0vrti-oko-jedne-zemlje0tramp-pretnje-carine-evropska-unija/?_x_tr_sl=sr&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=en&_x_tr_pto=sc
The EU and the US recently exchanged documents outlining possible talking points in trade negotiations, a move that some European diplomats saw as a positive development, and the bloc has privately indicated it is ready to work with the US to address the issue of Chinese state subsidies for key industries.

The China talks are part of a U.S. strategy to encourage trading partners to punish the world's second-largest economy through negotiations (...), to impose tariffs on Chinese goods to counter Beijing's state subsidies that make its products more competitive.


/

Og da forstår vi hvor Beins snikende kritikk av bærekrafts-subsidier kommer fra: Ikke gjeldende bærekrafts-piss, snarere gjeldende Beins sedvanlige Kina-baissing.

gorwell
OldNick
13:41
02.03.2026
#36482

Lyten Inc., et relativt nystartet amerikansk selskap som primært har satset på utvikling av Li-svovel-batterier, har nå gjennomført oppkjøpet konkursboet etter Northvolt AB i Sverige.


Lyten Completes Acquisition of Northvolt Sweden and Establishes its First Lyten Industrial Hub in Sweden

Lyte Inc pressemelding
27.02.2026

- Lyten announces it has completed the acquisition of Northvolt’s battery assets in Sweden, totaling nearly $5B in value.
- The Skellefteå battery site, Northvolt Ett, is resuming operations and plans to deliver commercial cells in H2-2026
- Lyten announces the establishment of the Lyten Industrial Hub in Skellefteå, Sweden to co-locate battery manufacturing, data centers, and additional manufacturing activities
- In connection with the closing, EdgeConneX, a portfolio company of EQT, plans to acquire a data center site from Lyten, with potential capacity of up to one gigawatt.


San Jose, California and Stockholm, Sweden – Lyten, a global leader in lithium-sulfur batteries and energy storage, announced today that it has completed the acquisition of Northvolt Ett and Ett Expansion (Skellefteå, Sweden) and Northvolt Labs (Västerås, Sweden). The Northvolt Sweden acquisition includes 16 GWh of existing battery manufacturing capacity, more than 160 hectares of land, infrastructure and buildings to support expanded manufacturing and industrial activities, and the largest and most advanced battery research and development center in Europe.

Lyten additionally announced the formation of the Lyten Industrial Hub, located in Skellefteå, at the Northvolt Ett site. The industrial hub will utilize the infrastructure built by Northvolt and access to abundant, clean hydro power to co-locate battery manufacturing with AI data centers and complimentary industrial operations of strategic importance to Sweden and the European Union. Lyten plans to utilize its batteries and energy storage systems as part of the industrial hub’s infrastructure.

EdgeConneX, a leading global developer of data centers and a portfolio company of EQT, plans to acquire a data center site from Lyten in Skellefteå. The site has potential to scale to a one gigawatt data center campus, which would be one of the largest data center facilities in Europe.

Dan Cook, Lyten CEO and Co-Founder stated:

“With this acquisition, Lyten now operates one of the largest battery manufacturing campuses in Europe and the largest battery R&D center in Europe. We have the infrastructure, talent, and technology to build a thriving battery ecosystem across North America and Europe, supported by local supply chains and local talent, to deliver on the rapidly growing global need for distributed electricity infrastructure.”

Lyten plans to immediately begin the restart process for Northvolt Ett and Northvolt Labs. Ett will produce lithium-ion NMC batteries serving a broadened segment of customers, including battery energy storage systems (BESS), automotive and diverse mobility markets. Lyten expects commercial sales of cells from Northvolt Ett to supply Lyten’s BESS manufacturing facility in Poland, Northvolt Dwa, in H2-2026.

Northvolt Labs in Västerås will continue development of long-life lithium ion NMC cells and will collaborate with the Lyten Silicon Valley team to industrialize Lyten’s lithium-sulfur battery technology for gigascale manufacturing.

Lyten has been working closely with the local Unions and will be launching a rehiring program at both Skellefteå and Västerås. Based on expected customer demand, Lyten plans to hire more than 600 additional employees over the next 12 months and to continue a rapid hiring pace for the next few years.

Matthias Arleth, CEO of Lyten Sweden stated:

“As the transaction has now closed, we are excited to restart production and initiate the ramp-up in Sweden one production line at a time. In Skellefteå we have proven that we are able to produce consistent, high-quality battery cells that meet customer needs right now. The research and development work in Västerås will be a cornerstone in our ambition to respond to future market demand with both high performance NMC and next generation lithium-sulfur batteries.”

Kristina Sundin Jonsson, Head of Administration, Skellefteå Municipality, added:

“We are pleased that battery production can now resume in Skellefteå. The need for batteries continues to increase and the EU has identified batteries as a strategic product for Europe’s competitiveness in its newly published battery strategy. The prerequisites we have in Skellefteå enable Sweden to take a significant position in this work and contribute to a strong, resilient battery value chain, including suppliers, research and talent attraction.”

In October, Lyten announced the close of its acquisition of Northvolt’s BESS manufacturing facility in Gdansk, Poland; and is progressing the acquisition of Northvolt’s assets in Heide, Germany. The full Northvolt acquisition includes manufacturing assets with a book value of $5 billion. Lyten is funding its Northvolt acquisitions with equity investments from existing and new North American and European investors and capital from the EdgeConneX investment in the data center site.

“We truly appreciate the support of the Skellefteå municipality and Swedish government, the U.S. government, and the European Union in helping make this acquisition a reality,” stated Lars Herlitz, Lyten Chairman and Co-Founder. “We fully grasp the potential of these assets and the importance of creating high quality jobs and economic growth in Sweden. Batteries are now a critical part of securing energy independence and supporting the competitiveness of European industries ranging from automotive to aerospace to data centers to grid resiliency. We are bringing the best of Silicon Valley innovation together with Sweden’s engineering and manufacturing expertise to ensure this development is a success.”

About Lyten

Lyten Inc., founded in 2015, is the global leader in lithium-sulfur batteries and advanced 3D Graphene materials. It has received more than $625M in equity investment and secured LOIs for $650M in financing from the Export Import Bank of the US. Lyten is privately held with more than 1000 investors, including Stellantis, FedEx, Honeywell, Prime Movers Lab, the European Investment Fund, and Luxembourg Future Fund. No single external investor holds more than 5% of the company equity and all investors of significance are based in North America and Europe. Lyten’s board is made up of US and European members, the US corporate headquarters is in San Jose, Calif., and its European corporate headquarters is in Luxembourg.

The company lists more than 550 patents granted or pending and is currently manufacturing domestically sourced lithium-sulfur batteries in San Jose, CA for drone, autonomous system, and defense customers and operates the largest battery energy storage systems manufacturing facility in Europe, in Gdansk, Poland. Lyten owns a growing portfolio of products utilizing its 3D Graphene supermaterials platform in concrete, additive manufacturing, motorsports and defense.

Lyten was named Fast Company’s #8 Most Innovative Energy Company and named one of America’s Top Green Technology Companies by Time in 2024, 2025, 2026 and been named to Silicon Valley Defense Journal’s Top 100 National Security Companies for the third consecutive year in 2025.


For more information, please contact:
Media contact, Sweden, Ludvig Gauffin, tel. +46 73 892 17 40, E-mail: lyten@fogelpartners.se
______

I Norge sliter vårt hjemlige "batteri-eventyr" med å overleve.

Hovedeier Å Energi (tidligere Agder Energi) har skrevet ned de 49.9% av aksjene de eier i Morrow til 0.

Dvs. de (og revisoren) ser ingen netto verdi i aksjene lenger.

Regjeringen AP+SP, nå AP, og tidligere H+V+KrF har alle, gjennom den såkalte aktive næringspolitikken, tilført selskapet flere milliarder kroner i form av tilskudd, lån og overtagelse (les: kjøpt ut) aktiva fra selskapet i årenes løp.

Nå kan mye av dette være tapt.

Selv om tilførselen av skattepenger til Morrow ikke har vært det aller største beløpene som overføres til industrien, bør det være en lærepenge for dem (les: politikerne).


Grønt batterieventyr verdsettes til null: Et mareritt

Over en milliard kroner er investert i den grønne batterifabrikken Morrow. Nå vurderes verdien til null kroner


Viktor Sødal, Siv K. Sællmann, Håvard A. Kator, NRK.no
27.02.2026

Dette grønne industrieventyret er mer som et mareritt.

Det sier Fremskrittspartiets leder Sylvi Listhaug til NRK.

Hun har lenge vært kritisk til statlig innblanding og snakker her om satsingen på batterifabrikker og grønne industrieventyr i Norge.

Sist ut er milliardfabrikken Morrow i Arendal som nå verdsettes til null kroner av sin største eier, Å Energi.

Milliardinvestering

Halvannet år etter at Norges første kommersielle batterifabrikk åpnet dørene til stor applaus, har det gått tråere.

Fabrikken har slitt med å selge nok batterier. Selskapet har også gjennomført nedbemanninger og en rekke ledere har slutta.

Å Energi eier 49.9% av selskapet og har investert 1.3 mrd. kroner i Morrow.

Disse pengene regner nå selskapet som tapt i sin siste rapport.

Til tross for investeringen i Morrow, gikk Å Energi med 2.5 mrd. kroner i pluss i 2025. Energiselskapet er eid av Statkraft og en rekke kommuner i Sør-Norge.

Det er en mer krevende investering enn det vi hadde planlagt, sier sjefen i Å Energi, Steffen Syvertsen.

Syvertsen peker blant annet på et stort prisfall på batterier etter at blant annet Kina har produsert store mengder.

Prisene har blitt så mye lavere og har falt med nesten 80%. Det har gjort det krevende å skape lønnsomhet i investeringen vår, fortsetter han.

mer på link


Endret 13:20 17.04.2026 av OldNick
Beins
11:52
17.04.2026
#22742

[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!]
Beins
16:35
06.05.2026
#22782

[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!]
Rune Hansen
17:43
06.05.2026
#11991

[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!]
Nytt innlegg